مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی امام زاده داود تهران / مکانی برای زیارت و سیاحت

در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی امام زاده داود علیه السلام تهران اختصاص دارد.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی امام زاده داود تهران اختصاص دارد.

امام زاده داود تهران

امام زاده داود

شجره نسل پاک امام زاده داود علیه السلام بنا به نظر نسابه متبحر، مرحوم حاج سید مهدی تفرشی بدایع نگار صاحب کتاب بدایع الانساب و تأیید نسابه معاصر، مرحوم حضرت آیت الله نجفی مرعشی، با یازده پشت به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد.

بدین ترتیب: داوود بن عماد بن جعفر بن نوح بن عقیل بن هادی بن یحیی بن قاسم بن ابراهیم طباطبا ابن اسماعیل بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام).

بنای ساختمان بقعه در دوران صفویه ساخته شد و در دوران فتحعلی شاه توسعه یافته است. در گذشته بقعه امام زاده داود علیه السلام عبارت ازساختمان های سنگی مشتمل بر صحن و طاق نماهایی کم عمق در اطراف بود که حرم و ایوان های کوچک هم در سمت جنوب قرار داشت و گنبد آن از شیروانی سبز رنگ ساخته شده بود و بقیه پوشش بنا را با کاهگل پوشانیده بودند.

بنای فعلی که شامل هشت ضلعی به طول شرقی و غربی ۶ متر و عرض تقریبی ۵ متر و سرداب زیر آن است، در زمان فتحعلی شاه قاجار به جای بنای قدیمی که یقیناً برج ساده سنگی بی پیرایه ای بیش نبوده ساخته شده است.

معرفی امام زاده داود تهران

در سال های اخیر نیز گنبدی مطلّا و شلجمی شکل با ساقه بسیار مرتفع و دو گلدسته مطلّا مزیّن به کتیبه های قرآنی بر فراز بقعه احداث گردیده است. از آثار تاریخی بقعه که تا کنون به جای مانده سنگ قبر امامزاده مربوط به زمان قاجار و نیز دو در ورودی به حرم است که مشتمل بر کتیبه هایی است به خط نستعلیق برجسته که به دوره قاجاریه و تاریخ ۱۲۴۰ ق مربوط می شود.

معرفی امام زاده داود تهران

در دره‌های مجاور امام‌زاده داود علیه السلام در سمت مغرب و ‏جنوب غربی در آبادی‌های رندان و سنگان بقعه‌هایی به نام ‏امام‌زاده عمادالدین پدر امام‌زاده داود و امام‌زاده علاءالدین و ‏امام‌زاده قاسم و امام‌زاده عقیل برادران امام‌زاده داود وجود دارد‎.‎‏

 

مسیر امام زاده داود علیه السلام

اماکن گردشگری تهران

استان تهران ـ شهرستان تهران ـ بخش مرکزی کن ـ شهر تهران، جاده سولقان ـ دهستان ـ روستای کیگا، شهرک امامزاده داود

آرامگاه امام زاده داود علیه السلام واقع در غرب تهران و در انتهای جاده کن است. طول جاده در حدود ۲۵ کیلومتر است. این جاده آسفالت بوده و در واقع مسیر اصلی این امام زاده به شمار می‌رود.

اما مسیر دیگری برای رسیدن به امام زاده داود علیه السلام وجود دارد که از درهٔ کنار رودخانه فرحزاد گذشته و بعد از طی حدود ۱۵ کیلومتر به امام زاده داود می‌رسد. این مسیر به صورت جاده خاکی و اندکی نامناسب است. به دلیل وجود مناظر طبیعی و دیدنی و همچنین وجود رودخانه‌ای کوچک در مسیر؛ این راه به صورت یکی از جذابیت‌های تفریحی شهر تهران در آمده و گردشگران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

مسیر فرحزاد به امام زاده از محله فرحزاد (انتهای اتوبان یادگار امام) شروع شده و پس از حدود ۴ ساعت پیاده روی با شیب ملایم در میان دره، به مسیر کوهستانی تبدیل شده و با طی حدود ۲ ساعت راه در این شرایط در نهایت به امام زاده داود منتهی می‌شود.

گردشگری

برخی از افراد که علاقه مند به کوهنوردی هستند، می‌توانند به سمت ایستگاه هفت تله‌کابین توچال بروند و از آنجا مسیر را به سمت قله کوه توچال طی کنند. آن‌ها می‌توانند با یافتن جاده مسیر را تا قله «شاه نشین» در پشت روستای «شهرستانک» ادامه دهند و با دور زدن در اطراف این قله به امام زاده داود علیه السلام برسند.

امیدواریم از مطالعه معرفی امام زاده داود تهران لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x