مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی باغ موزه دفاع مقدس تهران

باغ موزه دفاع مقدس یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران و یکی از مدرن ترین موزه های کشور محسوب می شود. این موزه در شهر بزرگ تهران، روی تپه های تاریخی عباس آباد و در مجاورت باغ کتاب قرار دارد؛ این موزه از نظر وسعت به عنوان یکی از بزرگ ترین موزه های کشور شناخته می شود.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی باغ موزه دفاع مقدس تهران اختصاص دارد.

باغ موزه مقدس

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه دفاع مقدس یکی از جاذبه های گردشگری شهر تهران و یکی از مدرن ترین موزه های کشور محسوب می شود. این موزه در شهر بزرگ تهران، روی تپه های تاریخی عباس آباد و در مجاورت باغ کتاب قرار دارد؛ این موزه از نظر وسعت به عنوان یکی از بزرگ ترین موزه های کشور شناخته می شود.

ساختمان اصلی موزه از ۷ تالار اصلی و یک تالار به نام پروانه ها تشکیل شده است که در مجموع موزه دارای هشت تالار است.

بنای باغ موز‌ه‌ی دفاع مقدس در مساحت ۲۰۵۰۰۰ متری ساخته شده است. این موزه مجموعه بی‌نظیر و دیدنی برای گردشگران و بازدیدکنندگان است و در کنار باغ کتاب، کتابخانه ملی، باغ هنر و مصلای بزرگ تهران قرار دارد.

محوطه‌ی باغ موزه‌ی دفاع مقدس تهران از ۷ تالار و یک قسمت انتهایی که به آن یادمان دفاع مقدس می‌گویند تشکیل شده است.

اولین تالار، تالار آستانه نام دارد که خود به دو سالن ریشه‌ها و آستانه تقسیم می‌شود. در این تالار فضای شروع مبارزات مردم ایران با رژیم پهلوی تا ورود امام خمینی به ایران به تصویر کشیده شده است.

تالار آستانه

تالار حیرت و حقانیت (قضاوت) از دیگر سالن های باغ موزه دفاع مقدس محسوب می‌شود که تصاویری از شوک و حیرت مردم ایران از آغاز جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد. در این تالار شبیه‌سازی بمب باران نیز قرار دارد. درون اتاق فیلمی از زندگی عادی مردم در آن روزها را نشان می‌دهند؛ اما ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد. همگام با انفجار درون فیلم، زیر پای شما هم لرزیده و خود را کاملا در همان موقعیت حس می‌کنید.

حیرت

تالار دفاع نشان‌دهنده دفاع غیورانه مردم در طی جنگ تحمیلی است. در این تالار به علت شبیه سازی هوای گرمسیر جنوب و هوای سردسیر غرب کشور سنگر سرد و گرم وجود دارد. به‌دلیل درک بهتر بازدیدکنندگان، هوای داخل سنگرها با وسایل سرمایشی و گرمایشی بازآفرینی شده است.

unnamed 11

تالار آرامش باغ موزه دفاع مقدس تهران به دلیل آرامش درونی و تسلط مردم و رزمندگان با شرایط موجود به این اسم نام‌گذاری شده. تکنولوژی جذاب در این تالار، پخش زندگی شهید آوینی به صورت سه بعدی است.

آرامش

تالار شهادت دارای ماکت شبیه سازی حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل است. این تالار دارای سه نمایشگر است که فیلمی از زندگی اسیران جنگی ایران در عراق را نشان می‌دهد. همچنین دیوار بزرگی در این تالار وجود دارد  که پوشیده از پلاک کوچه‌ها است و با نام شهدای جنگ به تفکیک شهرها مزین شده است.

شهادت تالار

تالار پیروزی شامل نمایشگاهی از پیروزی‌های به دست آمده در دوران جنگ تحمیلی است. در راهرویی از این تالار روزنامه‌های زیادی وجود دارد و اکثرا روی سقف هستند و نشان دهنده شادی مردم از پیروزی‌هاست.

تالار پیروزی

تالار سرانجام به نتیجه این هشت سال می‌پردازد. به محض ورود به این تالار ۹ عدد آینه خواهید دید که بالکن منزل و تصویر صندلی خالی امام خمینی را نشان می‌دهد.

سرانجام

اکثر تالارهای موزه بیشتر روی جنبه‌ی رویدادی جنگ تأکید دارند که در آن‌ها تمام اتفاقات دوران دفاع مقدس را به شکل زنده و با همان حال و هوای جنگیش می‌توانید مشاهده کنید.

در میان تالارهای مختلف این موزه، تالار پروانه جنبه موزه‌ای دارد که در این تالار به معرفی مقام شامخ شهدا و سرداران دوران دفاع مقدس پرداخته‌اند. و در حال حاضر این بخش تعطیل است.

پروانه

باغ موزه دفاع مقدس با وجود امکانات خاصی مثل کتابخانه‌ی تخصصی، تالار شهدا، تالار عکس، باغ دره، تالار پیروزی، دریاچه و آب‌نما و دیگر فضای اختصاصی محیطی خاص و ویژه را برای علاقه‌مندان خود فراهم کرده است.

موزه سراسرنمای (پانوراما) مقاومت

کار ساخت پانورامای دفاع مقدس در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و این پروژه در نهایت پس از پنج سال در سوم خرداد سال ۱۳۹۵ در باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شد.

پانورامای دفاع مقدس یک اثرهنری خلاقانه است که به موضوع اشغال، دفاع و آزادسازی کشورمان از چنگال متجاوزان بعثی می پردازد. تالار ورودی سراسر نمای مقاومت شامل دو بخش است که یک بخش آن به خرمشهر قبل از جنگ و حال وهوای کوچه های آن موقع پرداخته و بخش دیگر آن خرمشهر بعد از جنگ و ماکت های که روایت گر اتفاقات رخ داده در خرمشهر است.

unnamed 10

بعد از عبور از در ورودی این بنا با کوچه بازسازی شده از دورانی که خرمشهر آرام و قشنگ بود رو‌به‌رو می‌شویم و کمی جلوتر با بیرون آمدن یک تانک و صدای مهیب آن به دوران جنگ ایران و عراق برده می شویم…  جذاب‌ترین بخش گنبد صفحه ی نمایش است که تصاویر به صورت ۳۶۰ درجه بر روی آن به نمایش در می آیند تا مخاطب خودش را بخشی از فیلمی که در حال پخش است، بداند.

در باغ موزه دفاع مقدس تهران سالانه جشنواره‌های فیلم و نمایش فیلم‌های دفاع مقدس، رزمایش‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری زیادی برای بازدیدکنندگان برگزار می‌گردد.

آدرس و راه‌های دسترسی موزه دفاع مقدس تهران

میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی

مترو: ایستگاه شهید حقانی و پس از آن کمی پیاده روی

اتوبوس: اتوبوس‌هایی که مقصد آخر آن‌ها پایانه شهید حقانی است و پس از آن کمی پیاده روی

ساعت بازدید: در همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ و در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی از ۱۱ صبح تا ۲۲ می‌توان از موزه دفاع مقدس تهران بازدید کرد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x