مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی باغ کتاب تهران /بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی های علمی کشور

باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی های علمی کشور است که در دوطبقه با زیربنای 65 هزار متر مربع و وسعت 110 هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی باغ کتاب تهران اختصاص دارد.

معرفی باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگ ترین مجموعه کتاب و سرگرمی های علمی کشور است که در دو طبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. طول بنای باغ کتاب حدود ۵۵۰ متر و عرض آن به حدود ۷۰ متر می رسد. این مجموعه بزرگترین کتاب فروشی ایران و بنا به برآورد نشریه نیوزویک (احتمالاً) بزرگترین کتاب فروشی جهان به شمار می رود.

معرفی باغ کتاب تهران

بنای باغ کتاب تهران در سه طبقه شامل چهار بلوک است:

بلوک A: بهارستان

2607254 494x330 1

شمالی ترین بلوک باغ کتاب تهران، یعنی بلوک A مخصوص بچه ها است و بهارستان نام دارد.

در طبقه همکف آن فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان قرار دارد. مجسمه های بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی خاطره انگیز در این طبقه در فضای داخل و بیرون کتاب فروشی نصب شده است. از دیگر فضاهای مربوط به این بخش که مخصوص کودکان است، می توان به کافه کودک و باشگاه رباتیک اشاره کرد که در طبقه فوقانی کتاب فروشی کودک و نوجوان قرار دارند.

 

بلوک B: خیالستان باغ کتاب

 

خیالستان، راهرویی باریک است که دو بلوک A و C را به هم ربط می دهد. در این راهرو، دو حلقه پیاده بَر (walk way)، شما را از رنج راه رفتن آسوده می کنند و پروژکتورهای قدرتمند در دو سوی راهرو، فضایی خیالی و جذاب برای شما درست می کنند.

از بالای خیالستان، گذر فرهنگ می گذرد. گذر فرهنگ، میدان فرهنگ در ضلع غربی باغ کتاب را به دریاچه، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، پارک طالقانی و پل طبیعت پیوند می دهد.

باغ کتاب تهران

بلوک C : نگارستان

 

این بلوک، مرکز هنری باغ کتاب است؛ ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام، پذیرای علاقه مندان هنرهای نمایشی و فیلم های سینمایی است.

این تعداد سینما ۲۰۰۰ نفر را در خود جای می دهد. مساحت پرده سینمای اصلی باغ کتاب ۱۹۰ متر مربع است که پس از سینما آفریقای تهران دومین پرده بزرگ سینمایی تهران به شمار می رود.

در مقابل سالن ها یک فروشگاه آثار هنری و کافه سینما قرار دارد. در طبقه اول، باغ علم کودک (ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال) احداث شده است. این مرکز علم که با مشارکت شرکت ال.جی ساخته شده، چهار داستان علمی را در قالبی مهیج و مدرن بازگو می کند: داستان بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین.

در کنار این ها، سالن نمایش علمی و سینما سه بعدی به همراه بخش ویژه ربات نقاش، تجربه ای جذاب و شیرین برای شما رقم خواهد زد. ورودی اصلی باغ کتاب تهران نیز در این بلوک قرار دارد.

باغ کتاب تهران

 

بلوک D: سروستان باغ کتاب

 

این بلوک شامل کتاب فروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان است که در نوع خود یکی از بزرگترین فروشگاه های فرهنگی کشور را در مساحتی ۷ هزار متر مربعی شکل داده است.

همچنین این مجموعه عنوان بزرگترین کتاب فروشی جهان را در فضایی ۲۵ هزار متری یدک می کشد. (بزرگترین کتاب فروشی مستقل جهان در نیویورک ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا داشت).

در طبقه اول هم یکی از مراکز علم جذاب باغ کتاب تهران قرار دارد: باغ علم نوجوان، که ویژه بچه های ۱۲ سال به بالاست. این مرکز علمی با گالری های متعدد و وسایل شگفت انگیزش، ساعات خوبی را برای شما رقم خواهد زد.

در انتهای باغ علم نوجوان میدان اکتشاف الدوله قرار دارد که در آن تئاتری علمی با موضوع آزمایش ها و نمایش های علمی خواهید دید.

همچنین در زیرزمین این بلوک، یک گالری و کافه گالری بزرگ پذیرای علاقه مندان به آثار هنری ارزشمند خواهد بود.

798844 632 1

پشت بام باغ کتاب

 

پشت بام باغ کتاب مجموعه ای از فضاهای سبز و کافه هاست که برای رفتن به آنجا هم می توانید از آسانسور استفاده کنید و هم از راه پله های متعددی که در ضلع شرقی باغ کتاب قرار دارد، به آنجا برسید.

سینمای تابستانی باغ کتاب تهران نیز با ظرفیت ۵۰۰ نفر روی بام قرار دارد. بام از دو قسمت مجزا تشکیل شده. بام بلوک A از بام بلوک های C و D به واسطه گذر فرهنگ از هم جدا افتاده اند. در بام بلوک A قرار است یک مرکز علم روباز احداث شود و در بام بلوک های C و D مجموعه ای از کافه ها و رستوران ها در کنار سینمای تابستانی، به مراجعان خدمت رسانی خواهند کرد.

1202688 520

راه های دسترسی به باغ کتاب

دسترسی به باغ کتاب تهران با مترو:

ایستگاه متروی شهید حقانی و متروی شهید همت دو ایستگاه نزدیک به باغ کتاب تهران هستند.
از مترو شهید حقانی هم می توانید با ون های مخصوص خودتان را به باغ کتاب برسانید و هم می توانید ۱۰ دقیقه ای را در فضای باغ موزه دفاع مقدس پیاده روی کنید و لذت ببرید تا به باغ کتاب تهران برسید.

دسترسی به باغ کتاب با خودروی شخصی:

با خودروی شخصی خود هر جای تهران که باشید می توانید از طریق اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی و یا اتوبان حقانی (غرب به شرق) بعد از اتوبان مدرس، وارد بلوار کتابخانه ملی شوید و از باغ کتاب تهران بهره ببرید.

شماره تلفن گویای باغ کتاب تهران: ۹۶۰۴۵۵۰۰

برای ورود به باغ کتاب بلیت لازم است؟

هزینه ورودی باغ کتاب رایگان است، یعنی برای ورود به باغ کتاب لازم به خرید بلیت نیست. اما برای استفاده از امکانات باغ کتاب مانند باغ علم کودک و باغ علم نوجوان باید حتما بلیت تهیه کنید.

امیدواریم از مطالعه معرفی باغ کتاب تهران لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x