مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی برج طغرل تهران، یادگاری از دوره سلجوقیان

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی برج طغرل و آرامگاه ابن بابویه که در تهران قرار دارد اختصاص یافته است.

معرفی برج طغرل

برج طغرل

جالب است بدانید که در تهران برجی ۹۰۰ ساله وجود دارد. این برج ۹۰۰ ساله در شهر ری و در شرق آرامگاه ابن بابویه قرار گرفته و برج طغرل نامیده می شود. این برج یادگاری به جای مانده از دوران سلجوقیان است که در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

برج طغرل با مساحتی بالای ۴۸۰ متر مربع و ارتفاعی حدودا ۲۰ متر با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه شکل افراشته شده و در باغ سرسبز خود نمایی می کند. نمای داخلی این برج نیز به صورت استوانه ای است.

اختلافات فراوانی میان کارشناسان و مورخان درباره شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌دانند و در مجمل‌التواریخ صفحهٔ ۴۶۵ اینگونه آمده‌است که «سلطان طغرل‌بیک در شهر ری وفات رسید و تربتش آنجا برجاست». مورخ نامی ترکیه، فارق سومر نیز محل دفن طغرل را همین مکان می‌داند.

عده‌ای دیگر از نویسندگان این مکان را محل دفن خلیل سلطان از فرزندان تیمور لنگ و همسر او شادالملک در قرن پانزدهم می‌دانند. در کتاب جامع ری باستان تالیف حسن کریمیان نیز آمده‌است که گروهی این بنا را منتسب به فخرالدوله دیلمی می‌دانند.

محمد محیط طباطبایی این بنا را متعلق به ابراهیم خواص می‌دانست و خودش هم پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده‌ شد.

برج طغرل ساعت آفتابی

برج طغرل، ساعت آفتابی عظیم شهر تهران

برج طغرل مانند عقربه های ساعت می ماند و می توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره های آن زمان را تعیین کرد. در حقیقت ترک های دور تا دور برج به گونه‌ای طراحی شده که با طلوع آفتاب در سمت شرق بنا، کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب به درون آن می‌تابد. با گذشت نیم ساعت از طلوع خورشید، نصف کنگره روشن می‌شود و با گذشت یک ساعت از طلوع خورشید، یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود. به همین ترتیب با گذشت دو ساعت دو کنگره و با گذشت سه ساعت سه کنگره روشن می‌شود، تا اینکه لحظه‌ای فرا می‌رسد که خورشید روی نصف النهار منطقه و در بیشترین ارتفاع خود از افق قرار می‌گیرد. در این هنگام خورشید دقیقاً بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد، زیرا درهای برج کاملاً شمالی جنوبی بوده و روی نصف‌النهار واقع است.

برج

در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی قرار گرفته و تقریبا تا ارتفاع ۴ متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۱.۵ متری تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع ۴ متر به صورت توخالی طراحی شده و وسط آن پلکانی وجود دارد که در آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمایی می کند و رابطی بین قسمت های تحتانی و فوقانی برج است.

درها و قوس های رازی که فشار فوق العاده را تحمل می کنند و توخالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک می کند. همچینن کاربرد خشت در برج از ترکیب زاج، خاک و سفیده تخم مرغ تشکیل می شود نیز به استحکام این بنا افزوده و تا به امروز آن را پایدار نگه داشته است.

امیدواریم از مطالعه معرفی برج طغرل لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x