مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی تخت سلیمان / آثار باستانی همراه با طبیعت شگفت انگیز

مجموعه تاریخی تخت سلیمان به شماره 318 در لیست آثار ملی ایران و به عنوان چهارمین اثر ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.  این محوطه و منطقه اطرافش به خصوص در فصل بهار طبیعتی شگفت انگیز دارد و موجب حیرت بازدیدکنندگان می شود.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی تخت سلیمان تکاب در استان آذربایجان غربی اختصاص دارد.

مجموعه تخت سلیمان

مجموعه تاریخی تخت سلیمان به شماره ۳۱۸ در لیست آثار ملی ایران و به عنوان چهارمین اثر ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. این محوطه و منطقه اطرافش به خصوص در فصل بهار طبیعتی شگفت انگیز دارد و موجب حیرت بازدید کنندگان می شود.

مجموعه تخت سلیمان برای هزاران سال مکان نیایش، حکومت و سکونت بوده است و همچنین بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و نیایشگاه در دوران قبل از اسلام بوده است.

مجموعه تخت سلیمان
مجموعه تخت سلیمان

اگرچه این سخن مورد قبول همه محققان نیست، ولی یکی از جاهایی که حدس زده می شود محل تولد زرتشت باشد، شهر شیز (گنجک) است که در آذربایجان و تخت سلیمان است.

محوطه ای باستانی که از ۱۶۰۰ سال پیش میزبان سازه هایی مقدس در میان حصارهای خود بوده است. بهرام پنجم ساسانی این محوطه را همچون یک شهر بنا نهاد و ۷۰ سال پس از وی، قباد اول به گسترش بناهای آن پرداخت تا اینکه در زمان خسرو انوشیروان ساسانی به اوج عظمت خود رسید.

کشف نشانه ها و بقایای حضور انسان از هزاره اول قبل از میلاد تا قرن ۱۱ هجری قمری در این وسعت ۱۲ هکتاری رمز و رازهای شهر را برای کارشناسان آشکار ساخته است. تخت سلیمان به باور بسیاری، محل تولد زرتشت به حساب می آمده و احداث آتشکده آذرگشسب در این محوطه، به عنوان مهم ترین معبد مورد احترام ایرانیان زرتشتی در زمان ساسانیان، می تواند مهر تاییدی برای این باور باشد.

این آتشکده در حیات سیاسی_اجتماعی ساسانیان نقش مهمی داشت و شعله های آتش جاویدان آن به مدت هفت قرن خاموش نشد تا به عنوان نماد اقتدار آیین زرتشت محسوب شود. از سوی دیگر افرادی معتقدند که این شهر محل نگهداری جام مقدس حضرت مسیح بوده است که در آخرین شامگاه حیاتش از آن می نوشد. این جام، به جام گرال شهرت دارد.

unnamed

باوری عامیانه نیز این شهر را محل سکونت سلیمان نبی می داند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهایی فرازمینی به دستور حضرت سلیمان سازه هایی عظیم را در آنجا بنا نهاده اند که انسان از عهده ایجاد آن ها بر نمی آید.

به جز بقایای زندگی شهری و آثار به جا مانده از انسان ها، سازه های باقیمانده در این محوطه شامل حصار محیطی، دروازه های ساسانی و ایلخانی، آتشکده آذر گشسب، معبد آناهیتا و ایوان غربی معروف به ایوان خسرو هستند.

به جز شهرِ پر از گنج که در قعر دریاچه مدفون شده است، ساختار شگفت انگیز این پدیده طبیعی نیز بسیار قابل تامل است. دریاچه فیروزه ای رنگ تخت سلیمان در واقع یک چشمه جوشان (چشمه آرتزین) است که آب خود را از اعماق زمین تامین می کند. طول و عرض دریاچه به ترتیب ۱۱۰ و ۸۰ متر است و به صورت یک بیضی نامنظم شکل گرفته است.

مسأله جالب توجه درباره این دریاچه این است که این دریاچه هیچ وقت سر ریز نمی شود و اگر جلوی جریان آب را نیز باز کنند، از حجم آب کاسته نمی شود. به همین خاطر دریاچه تخت سلیمان را دریاچه سحرآمیزی می دانند که دارای ناشناخته های بسیاری بوده و بررسی ها و پژوهش های هدفمند را می طلبد و طبق گفته ها مواد رسوبی و آرسنیک فراوان دارد و به همین دلیل امکان استفاده از آن در کشاورزی و آبیاری زمین های اطراف وجود ندارد. عمق این دریاچه تا ۱۲۰ متر هم ذکر می شود اما تا کنون کسی نتوانسته است بیش از ۴۰ متر در آن فرو برود.

اینجا انرژی های خاص خود را دارد که توریست ها معتقدند اینجا یکی از چاکراهای زمین و انرژی بخش است.

unnamed 1

این دریاچه و مجموعه بناهای اطرافش به تخت سلیمان شهرت دارند. این نام تقریبا نامی جدید به شمار می رود و این محوطه در طول تاریخ به نام های دیگری خوانده می شده است. گنزک یا کنزک، گنجک، گنزه، جیس، جنزه، گنجه، گزن و گنگ از جمله نام های این مجموعه بوده اند. این مجموعه باستانی به ارمنی گنزکا یا کادزا، به سریانی گنذزک یا گنژگ، به یونانی گنزکا، گادزاکا و گادزا، به عربی جزن، جزنق و شیز، در شاهنامه چیچست، در اوستا چئچست و به مغولی ستوریق خوانده می شده است.

امروزه تنها نام تخت سلیمان باقی مانده است و همه آن را به این نام می شناسند. دلیل این کار می تواند باور به زیستن حضرت سلیمان و ساخته شدن این مکان توسط وی باشد اما دلیل محتمل تر این است که در زمان حمله اعراب به منظور جلوگیری از تخریب این مجموعه که مجموعه ای مرتبط به دین زرتشت بود این نام را بر آن نهاده اند.

زندان سلیمان 67

همان گونه که در تاریخ آمده است در زمان حمله اعراب آن ها سازه های مرتبط به ادیان دیگر را از بین می بردند. نخستین صحنه ای که در رو به رو شدن با این مجموعه بی نظیر چشم را خیره می کند، حصار عظیم دوره ساسانی است که با ظاهری تدافعی به طول ۱۲۰.۱ کیلومتر و عرض حدوداً ۸۰.۳ متر به شکل بیضی، تمام مجموعه و دریاچه مقدس را احاطه کرده است. در حالی که هسته اصلی دیوارها از لاشه سنگ و ملات ساروج است، پوشش بیرونی حصار را سنگ های بزرگ حجاری شده زینت بخشیده اند. این حصار ۱۳ متر ارتفاع دارد و سالم ترین قسمت باقیمانده آن در جبهه غربی و جنوب غربی است که بخشی از آن به تازگی به شکل اولیه مرمت شده است.

حصار مربوطه دارای ۳۸ برج به صورت قوس در جبهه بیرونی بوده و دارای دو دروازه است. آتشکده آذرگشسب در ضلع شمالی دریاچه قرار گرفته و دارای نمایی چهارطاقی است که درون آن محراب آتش قرار گرفته و راهروهای مخصوص مراسم عبادی اطرافش را فراگرفته اند. در ضلع شمال غربی، ایوان بلند و شکوهمند ساسانی معروف به ایوان خسرو که از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده قرار دارد که تنها دیوارهای باقی مانده هنوز به عنوان شاخص این مجموعه تلقی می شود.

بهترین زمان سفر به اینجا فصول غیر سرد سال است.

مجموعه تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

 

جمع آوری: کوروش مقصودی

 

 

امیدواریم از مطالعه معرفی تخت سلیمان لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x