مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی دره ستارگان قشم

دره ستارگان، یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم محسوب می شود که قدمت آن مربوط به دوره زمین شناسى و در حدود ۲ میلیون سال است.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی دره ستارگان قشم اختصاص دارد.

دره ستارگان قشم

دره ستارگان در غرب روستای برکه خلف و در فاصله ۵ کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره قشم قرار دارد. این دره با قدمت حدود ۲ میلیون سال، بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است.

معرفی دره ستارگان قشم

 

دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم واقع در نزدیکی روستای برکه خلف یکی از پر طرفدارترین اماکن گردشگری قشم است. نام محلی این منطقه، “استاله کفته” به معنای “ستاره افتاده” است. دلیل نام گذاری این است که مردم محلی بر این باور بوده اند که بر اثر برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، سنگ و خاک به هوا پرتاب شده اند و به همان شکل و در همان حالت باقی مانده‌اند.

همچنین باورهایی مبنی بر وجود اجنه و ارواح در این دره و در هنگام تاریکی هوا وجود دارد که دلیل اصلی آن نامتعارف بودن چشم انداز این دره به ویژه در شب و همچنین صدای وزش باد در میان دره است.

دره ستارگان قشم

شکل گیری این دره بر اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایش مانند آب و باد و فشارهای وزنی بر بخش های گوناگون طبقات زمین است. در بخش هایی که جنس مقاوم تر و سخت فرسا داشته اند، عوامل فرسایش کمتر تاثیر گذاشته و در نتیجه این بخش ها برجای مانده اند. اما در بخش های سست و نرم فرسا، عملکرد فرسایش شدیدتر و بیشتر بوده و این بخش ها را از بین برده است.

معرفی دره ستارگان قشم

در برخی از نقاط این دره، ستون ها و ستونک هایی دیده می شوند که برخی شکل سوزنی و باریک دارند. از دلایلی که برای تشکیل این اشکال می توان برشمرد، حرکت چرخشی و سیلابی آب باران های فصلی پیرامون ستون یا بازمانده دیواره های قدیمی است.

اماکن تفریحی قشم

ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستارگان قشم سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى، تنها ژئو پارک خاورمیانه است.

دره ستارگان

امیدواریم از مطالعه معرفی دره ستارگان قشم لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x