مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی روستای وردیج در تهران

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و بالای محله وردآورد، یک جاده آسفالت و کوهستانی پر پیچ و خم وجود دارد. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه‌ای که در دره‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می‌شود.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی روستای وردیج که در شهر تهران قرار دارد، اختصاص یافته است.

روستای وردیج

در غربی‌ترین نقطه شهر تهران و بالای محله وردآورد، یک جاده آسفالت و کوهستانی پر پیچ و خم وجود دارد. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه‌ای که در دره‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می‌شود. این روستاها جزو بخش کن و سولقانِ شهرستان تهران به حساب می‌آیند و به دلیل قرارگرفتن در یک موقعیت کوهستانی و در مجاورت بادهای غرب به شرق تهران، عاری از هرگونه آلودگی تنفسی هستند.

معرفی روستای وردیج

معرفی روستای وردیج

با ورود به جاده وردیج و واریش و پیش‌روی در آن به تابلوی «خیابان شهید وردیجی» می‌رسید که نشانه ورودی اولین روستای این مسیر یعنی روستای وردیج است. وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران به شمار می‌رود و باغ های وسیع گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت منظره زیبایی را در آن به وجود آورده‌اند.

معرفی روستای وردیج

کمی آن طرف‌تر از روستای وردیج و در مسیر رسیدن به واریش، به منطقه‌ای می‌رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت دارد. در اینجا سنگ‌هایی را می‌بینید که اشکالی عجیب شبیه به جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را به خود گرفته‌اند و شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که سنگ‌ها جاندار شده اند یا جاندارها سنگ؟

افسانه‌ها و باورهای زیادی درباره این سنگ‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند که این سنگ‌های پر از حفره، بازمانده‌های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است. برخی هم می‌گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده‌اند. البته تمام این‌ها تنها گفته‌هایی است که گاهی شنیده می‌شود و دلیل و شواهد خاصی برای اثبات آن ها وجود ندارد. علم زمین‌شناسی به وجود آمدن این اشکال را ناشی از نوع خاصی از فرسایش بادی می‌داند که یک نمونه کم‌نظیر و دیدنی را از تغییرات بافت زمین به تصویر کشیده است.

روستای وردیج

بعد از این گشت پرهیجان و رازآلود در بین صورتک‌های سنگی، می‌توانیم به سمت آبشار لت‌ مال حرکت کنیم. البته باید ماشین را کنار جاده اصلی پارک کنیم و یک ساعت پیاده‌روی کنیم تا به آن برسیم.

آبشار لت مال

لت‌ مال از سه آبشار تشکیل شده که کنار هم قرار گرفته‌اند؛ بلندی آبشار اول ۵ متر است و روی هم ۳۵ متر ارتفاع دارد. لت به معنی سنگ است، پس آبشار لت مال یعنی جایی که آب روی سنگ‌ها مالیده می‌شود.

این منطقه رودخانه‌ فصلی باصفایی هم دارد که فقط زمستان و بهار پرآب است و بعد خشک می‌شود.

آبشار لت مال

در منطقه روستای وردیج در تهران رشته کوه و قله ای وجود دارد که در ارتفاعات بخش کن به در ارتفاع ۳۳۷۵واقع شده و رودی از دامنه شرقی این کوه سرچشمه می گیرد که در مسیر خود آبشار سنگان را می سازد و در نهایت به رود کن می ریزد. این رشته ‌کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد. بلندترین قله این رشته کوه “پهنه سار” است که ”پهن حصار” و “پشته بند” و “گندم چال” هم نامیده می شود.

وردیج

در فصل بهار روستای وردیج با وجود درخت‌های پر از شکوفه گیلاس و آلبالو حسابی دیدنی ا‌ست. در روزهای گرم تابستان هم خنکی ملایم هوای اینجا برای یک استراحت کوتاه بسیار مناسب است. با اینکه در فصل پاییز و زمستان آب‌ و هوای وردیج سرد و خشک است، اما اگر اهل برف ‌بازی هستید، می توانید به آنجا بروید.

اماکن تفریحی تهران

برای ورود به روستای واریش پرداخت مبلغ ورودیه لازم است که این مبالغ توسط دهیاری، صرف جمع آوری زباله ها و آماده سازی محیط، برای گردشگران می شود.

چگونه به وردیج برویم

اگر قصد رفتن به این منطقه زیبا را دارید، انتهای اتوبان همت غرب به هنگام گذر از کنار دریاچه، تابلوی وردیج و واریش به چشم می خورد. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود ۱۰ کیلومتر در حالیکه ۵۰۰ متر ارتفاع گرفته اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید.

در مسیر دیگر از اتوبان تهران-کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد (ورودی از پمپ بنزین) به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید.

امیدواریم از مطالعه معرفی روستای وردیج لذت برده باشید و با سفر به این مکان زیبا اوقات خوبی را برای خود رقم بزنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x