مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

غار یخی چما از عجیب ترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری است. در این غار قندیل های یخی و توده های عظیم برف وجود دارد که در تمام فصول باقی می ماند.

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی غار یخی چما که در چهارمحال و بختیاری قرار دارد، اختصاص یافته است.

غار یخی چما

چهارمحال و بختیاری

غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان، در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این غار در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه ‌ای بزرگ و انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا ۴۵ متر نیز می‌رسد.

علاوه بر این، غار یخی چما به‌ عنوان بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد. زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان دارد که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

معرفی غار یخی چما در استان چهارمحال و بختیاری

معرفی غار یخی چما

نام این غار برگرفته از لغت عشایری «چی ما»، چما، است. این غار یخی شبیه به یک تنگه‌ بزرگ است با چشمه‌ ای از آب شیرین و گوارا.

نحوه‌ شکل گیری این غار، که از توابع استان چهارمحال و بختیاری است، به این صورت بوده که بر روی صخره‌های سنگی در طول سالیان متمادی، برف نشسته و انباشت شده است. بعد از تشکیل یک کوه یخی و به مرور با توجه به جهت تابش نور خورشید دهانه‌ این غار با آب شدن برف و یخ‌ها شکل گرفته و تشکیل یکی از اعجاب انگیز‌ترین غار‌های یخی را داده است.

در کتاب مرآت البلدان، نوشته‌ اعتماد السلطنه آمده است که محمد حسن خان به علت سرسبزی و خاک مناسب روستای شیخ علیخان، این مکان را به نام «هند کوچک» نام نهاده است. غار یخی چما هم از محدوده‌ هند کوچک است و در شمال غربی استان چهار محال بختیاری قرار دارد.

غار یخی چما

زمانی که به غار یخی چما برسید، کم کم با انباشت یخ‌های فشرده مواجه می‌شوید و پاهایتان در این برف‌ها فرو می‌رود.

در سال ۹۶ ورود به این غار و محدوده‌ آن ممنوع شده بود، چرا که به گفته‌ فرماندار کوهرنگ، ضخامت قسمت‌هایی از این غار یخی بسیار کم شده و احتمال ریزش آن وجود داشت.

استان چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین مراکز اکوتورسیم کشور است. شهرکرد که به بام ایران معروف است هم در این استان قرار دارد. غار یخی چما تنها یکی از زیبایی‌های این استان است. تالاب، دره‌های زیبا، چشمه‌ها و رود‌های پرآب و یخچال‌ های طبیعی زیادی در این حوزه وجود دارند.

اماکن گردشگری چهارمحال و بختیاری

به گفته‌ گردشگران این غار بیشتر شبیه به یک انبار یخ است. یک دره که بارش برف در آن زیاد بوده و یک چشمه در آن جاری بوده، در اثر سرمای شدید دچار یخ زدگی می‌شود و به مرور که لایه‌های جدید‌تر یخ و برف به آن اضافه شده چنین اثر طبیعی زیبایی را به جای گذاشته است.

متاسفانه با گرم شدن سراسری کره‌ی زمین، غار یخی چما هم از گزند آن ایمن نبوده و کم کم یخ‌ها روان شده و به مرور به حرکت درآمده اند و البته یک ورودی شگفت انگیزی برای این انبار یخی به وجود آورده‌اند.

گردشگری

برای رفتن به غار یخی چما، از شهرستان کوهرنگ که به سمت چلگرد حرکت می‌کنید، به روستا که می‌رسید، ۲۵ کیلومتر دیگر می‌رانید تا به آبشار و روستای شیخ علیخان برسید. بعد از گشت و گذار در این محدوده، کمتر از یک ساعت از جاده‌ ای که اکثرا آسفالت است عبور کرده و به غار یخی چما می‌رسید و از زیبایی این غار شگفت زده خواهید شد.

غار چما

امیدواریم از مطالعه معرفی غار یخی چما لذت برده باشید و با سفر به این مکان اوقات خوبی را برای خود رقم بزنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x