مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی مجموعه تئاتر شهر پایتخت

تئاتر شهر یکی از مهم ترین اماکن فرهنگی تهران برای گذراندن اوقات خوش و دیدن یک تئاتر به یاد ماندنی برای اهالی هنر و افراد فرهیخته است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی تئاتر شهر تهران اختصاص دارد.

 

تئاتر شهر پایتخت

تئاتر شهر یکی از مهم ترین اماکن فرهنگی تهران برای گذراندن اوقات خوش و دیدن یک تئاتر به یاد ماندنی برای اهالی هنر و افراد فرهیخته است.

می توان لذت دیدن یک تئاتر زیبا را در ساختمان اصلی تئاتر شهر که نمایی زیبا دارد تجربه کرد. این ساختمان درست در کنار پارک دانشجو قرار گرفته است و در سال ۱۳۵۱ به دستور فرح دیبا ساخته شد تا مکانی تخصصی برای تماشای نمایش باشد.

unnamed 7

مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس علی سردارافخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجامید. این مجموعه در روز شنبه هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد.

aviny 1 9 1280x640 1

این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار است و جزو میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود و محوطه سنگ‌فرشی وسیع و زیبایی دارد. محوطه باز اطراف بنا در مجاورت خیابان ولی عصر و محوطه پارک دانشجو نیز بخشی از این مجموعه محسوب می‌شوند و نقش بسزایی در جلب مخاطبین به این سالن نمایش را دارند.

طرح این بنا شباهت ظاهری خاصی به ساختمان «تالار بکمن» در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا دارد. همچنین بنای منحصربه‌فرد تئاتر شهر به شکلی دایره‌وار و الهام گرفته از برج طغرل واقع در ابن بابویه شهرری است.

با وجود آنکه بنای تئاتر شهر یک ساختمان تاریخی به حساب می‌آید اما با این حال، امکان بازدید از آن به صورت اختصاصی وجود ندارد و بازدیدکنندگان فقط با داشتن بلیت های نمایش‌های در حال اجرا می‌توانند وارد این مجموعه شوند.

unnamed 1 1

معماری خاص و متفاوت این بنا در کنار فضای پارک دانشجو برای گذران وقت و استراحت نیمروزی نیز مناسب است و جدای از فضای تئاتر نیز می شود از محوطه این بنای زیبا بهره برد.

تئاتر شهر پیش از انقلاب ابتدا زیر نظر رادیو و تلویزیون اداره می‌شد، سپس تحت نظارت اداره فرهنگ قرار گرفت و پس از انقلاب نیز وزارت فرهنگ و ارشاد سرپرستی آن را بر عهده گرفت.

همچنین این مجموعه دارای یک کتابخانه تخصصی هنر است که هنرمندان، متخصصان و دانشجویان تئاتر و هنرجویان کارگاه‌های نجاری و خیاطی از آن استفاده می‌کنند.

 

سالن های مجموعه تئاتر شهر

سالن اصلی، سالن چهارسو، سالن قشقایی، سالن سایه، پلاتو اجرا، تالار کوچک و تالار شماره دو (به دلیل تعمیرات تعطیل است.)

در برخی از مواقع کافه تریای سالن چهارسو، میزبان نمایشنامه خوانی‌های مختلف است و شما می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

دسترسی

آدرس: چهار راه ولیعصر (تقاطع خیابان انقلاب و ولیعصر)، ضلع غربی پارک دانشجو

اتوبوس: ایستگاه اتوبوس تندرو ولیعصر درست مقابل ساختمان تئاتر شهر قرار دارد و می‌توانید از مسیرهای مختلف تهران به سمت این ایستگاه حرکت کنید.

مترو: ایستگاه مترو تئاتر شهر

خودرو شخصی: به محدودیت های طرح ترافیکی توجه کنید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x