مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی دربند پرطرفدارترین جاذبه گردشگری پایتخت

دربند یکی از محله‌های قدیمی تهران و از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد واقع است. محله دربند از مناطق خوش آب و هوا و یکی از اصلی ترین اماکن گردشگری تهران است. 

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی محله دربند تهران اختصاص دارد.

 

منطقه دربند

دربند یکی از محله‌های قدیمی تهران است. این دهکده‌ قدیمی شمیران، در شمال باغ سعدآباد واقع شده است. محله دربند از مناطق خوش آب و هوا و یکی از اصلی ترین اماکن گردشگری تهران است.

darband 980912155220729

تاریخچه منطقه دربند تهران

دربند یک دهکده بسیار قدیمی در شمال کاخ سعدآباد بوده است. قدمت این محله به ۲۰۰ سال پیش باز می گردد و قسمتی در آن به نام باغ شاطر متعلق به ۱۰۰ پیش است.

به دلیل خوش آب و هوا بودن، این محله مورد توجه پادشاهان قرار گرفت و کاخ هایی مثل سعدآباد در کنار آن ساخته شدند. البته رونق دربند از دوران حکومت قاجار بوده و شاهزادگانی مثل کیومرث میرزا و شاهزاده الله وردی در این محله نیز اقامت داشتند.

darband1

این منطقه در گذشته به محله هایی به نام مرغ محله، کنار محله، کلاغ پر، شاه محله و ترش محله تقسیم می شدند که این محله های کوچک تر، منطقه بزرگ دربند را شکل می دادند.

امکانات و جاذبه های تفریحی دربند تهران

c1fcec42 6581 4ca4 ae9a 686e2507635e

کوهنوردی

معروف ترین تفریح ممکن در این منطقه، کوهنوردی است که با توجه به مسیر پرپیج و خمی که این منطقه کوهستانی دارد، می تواند بسیار جذاب تر هم باشد. در هر پیج مسیر کوه دربند تهران رستوران های مختلف و خوراکی های هیجان انگیزی وجود دارد که می توانید در آن لحظات خوشی را برای خودتان و همراهانتان بسازید.

BYbdoPPVaHPeRVEn 1536401937405

مسیر کوه نوردی پیش روی شما از دو طریق قابل دسترسی است. یا می توانید خود را به میدان سربند که نقطه ابتدایی این محله است برسانید و از آنجا راه خود را ادامه دهید و یا این که راه تله سیژ را در پیش بگیرید و این مسیر را برای رسیدن به قله انتخاب کنید که در میانه به روستای پس قلعه و سپس آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا می رسد و در انتها هم به قله توچال ختم می شود.

تله سیژ

یکی از تفریحات هیجان انگیزی که حدود ۴۰ سال پیش در منطقه تفریحی دربند تجریش به وجود آمده، تله سیژ است. در ابتدا تنها کوهنوردان و ساکنین روستاهای واقع در ارتفاعات برای رفت و آمد از آن بهره می بردند که با گذشت زمان این تله سیژ به یکی از تفریحات گردشگران تبدیل شد.

تله سیژ

با استفاده از این وسیله مسافران خودشان را به بالای این منطقه کوهستانی می رسانند و در این فاصله هم منظره چشم نواز و کوهستانی را مشاهده می کنند.

امامزاده ابراهیم

یکی از راه ها برای شروع کوهنوردی، مسیر کنار تله سیژ است؛ با آغاز پیاده‌روی از مسیر مارپیچ آسفالت کنار تله سیژ و سپس ادامه مسیر از مسیر غربی و طی مسافت یک کیلومتری، به مسیر فرعی برخورد می‌کنید، ادامه دادن به این مسیر شما را به امامزاده ابراهیم و در ادامه به ایستگاه ۲ تله کابین توچال می‌رساند و چنانچه مسیر مستقیم را ادامه دهید به دوراهی اوسون می‌رسید.

دو راهی اوسون

پس از طی مسافت تقریبی ۳ کیلومتر از میدان کوهنوردان به پل فلزی برخورد می‌کنید که با ارتفاع زیادی از روی رودخانه قرار گرفته است. در زیر این پل فلزی پل چوبی دیگری قرار گرفته و روبروی آن تابلوی «گذر آقا مهدی» را می‌بینید. بعد از این پل مسیر به دو شاخه تبدیل می‌شود و ادامه هر دو مسیر بعد از طی مسافت کوتاهی در دوراهی اوسون به هم می‌رسند. در این دوراهی تابلویی قرار گرفته که روی آن واژه «آبشار دوقلو» درج شده است. در اینجا دره‌ای قرار دارد که در کنار رودخانه می‌تواند محل خوبی برای اسکان نیمروزی باشد. درختان بلند این دره مانع تابش مستقیم آفتاب شده و هوای مطبوعی را ایجاد می‌کند. ارتفاع تقریبی این محل ۲۰۵۰ متر از سطح دریا است.

abshar oosoon mshiking

دره اوسون

ادامه مسیر به سمت چپ از دوراهی اوسون کمتر از یک کیلومتر به دره‌ای زیبا به نام اوسون می‌رسد. طبیعت این منطقه بسیار زیبا و برای اقامت نیمروزی مناسب است. با ادامه مسیر از این محل به سمت شمال و شمال شرق می‌توان از مسیر فرعی اما راحت‌تر به پناهگاه شیر پلا رسید. همچنین ادامه مسیر به سمت شمال و شمال غرب به ایستگاه ۵ توچال می‌رسد.

آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا

در دوراهی اوسون تابلویی مشاهده می‌شود که نام آبشار دوقلو بر روی آن نقش بسته است. ادامه این مسیر از سمت راست در کنار دره سرسبزی به آبشار دوقلو و نهایتا پناهگاه شیرپلا می‌رسد. با ورود به قسمت انتهایی مسیر و دره شیرپلا ارتفاع مسیر بسیار زیاد شده و دور شدن از مسیر خطرناک است، به همین دلیل این قسمت توسط میله و طناب‌هایی برای کمک به کوهنوردان مجهز شده است. این پناهگاه که در سال ۱۳۴۲ ساخته شده در ارتفاع ۲۷۰۰ متری قرار دارد و یکی از بهترین محل‌های شروع صعود به قله توچال و سایر قله‌های شمال تهران است. پناهگاه شیرپلا بسیار مجهز بوده و امکان شب‌ ماندن نیز فراهم است. واحد هلال احمر جهت کمک‌های ضروری یا حوادث غیرقابل پیش‌بینی نیز در منطقه مستقر است.

0fabd9a0 3755 497a bcb8 abde0aef8fbc

مجسمه کوهنورد

تندیس کوهنورد که در میدان سربند در محلهٔ دربند برپا است در سال ۱۳۴۱ توسط رضا لعل ریاحی، پیکره‌تراش و نقاش ایرانی ساخته و سپس نصب شد.

ایده ساخت این تندیس در سال ۱۳۳۷ از سوی حسن وجدان‌خوش، از کوه‌نوردان با سابقه ایرانی پیشنهاد شد. سرهنگ بیات، رئیس مرکز آموزش کوهستانی ارتش، مقدمات ساخت آن را آماده کرد و «مهام» شهردار وقت تهران، هزینه ساخت مجسمه را پذیرفت. امیر شاه قدمی، گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی مرکز آموزش کوهستانی و مربی اسکی ایران به عنوان مدل معرفی شد و شهرداری هم مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت ساخت مجسمه پرداخت.

19ceae7d 72e7 4b72 91cb 9a131d3c8737

سال ۱۳۳۸، یک سال پس از طرح این پیشنهاد مدل گچی آن آماده و در میدان سربند نصب شد، اما بارندگی و یخ‌زدگی زمستان همان سال بود که دست و بخشی از بدن مجسمه را خرد کرد. این قسمت مدت‌ها با پرچم ایران پوشانده شده بود تا این‌که در سال ۱۳۴۱ با پیگیری‌های رئیس وقت فدراسیون رضا لعل ریاحی تندیس سیمانی را آماده کرد که این مجسمه هنوز پابرجا است.

گروهبان شاه قدمی در سال ۱۳۴۰ در عملیات مربوط به نجات سرنشینان هواپیمای آمریکایی سقوط کرده در قله زردکوه بختیاری، به ارتفاع ۳۸۷۰ متر در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر موفق به نجات آن افراد گشت و از رئیس‌جمهور وقت آمریکا (کندی) مدال لیاقت نیز دریافت کرد. سرهنگ شاه قدمی در سال ۱۳۹۱ در ۸۰ سالگی در تهران درگذشت.

در کنار این مجسمه‌ زیبا، محیط کوهستانی، گذر رودخانه‌ باصفا از میان پیچ و خم دره، رستوران‌ها و دکه‌ های کوچک و بزرگ، امامزاده ابراهیم و سورتمه معروف، آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا در مسیر فتح قله توچال از دیگر جذابیت ها و دیدنی های این محله باصفا به شمار می آیند.

رستوران و کافه ها

لذت خوردن غذاهای محبوب و خوش طعم در هوایی تمیز و فرح بخش، در کنار منظره ای چشم نواز همراه با دوستان و خانواده فرصتی است که نمی توان به مانند آن را به این راحتی در جایی دیگر از تهران به دست آورد. رستوران های این منطقه تا ساعت ۱۲ شب باز هستند و غذاهای متنوعی را سرو می کنند.

دربند ، پرطرفدارترین ناحیه ییلاقی شما 8

می توانید از شیر بلال کبابی و انواع ترشک ها و آلوچه های مختلف در این منطقه خوش آب و هوا لذت ببرید.

شاخص 3

هر زمانی و در هر فصلی دربند حال و هوای مخصوص به خودش را دارد. بهار و تابستان و یا حتی پاییز و زمستان این منطقه هم قشنگ است. با این که پنج شنبه و مخصوصا جمعه دربند بسیار شلوغ است اما شما در هر روز و ساعتی در هفته می توانید به دربند بروید و به تفریح بپردازید.

دسترسی

به منظور دسترسی به این منطقه تفریحی در پایتخت باید ابتدا خودتان را به میدان تجریش برسانید و بعد از آن هم می توانید با تاکسی های خط دربند – تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید.

  • آدرس: تهران، تجریش، محله دربند

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x