مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موزه جانورشناسی دانشگاه تهران / کرج

به نظر اکثر کارشناسان حوزه جانورشناسی، می توان این موزه را یکی از منحصر به فردترین موزه‌ها در سطح کشور یا حتی خاورمیانه دانست. گونه‌هایی مانند پستانداران، خزندگان، آّبزیان و گونه‌های زیان آور یا مفید حشرات در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

همراهان همیشگیمجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه جانورشناسی کرج اختصاص دارد.

 موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

موزه جانور شناسی در سال ۱۳۰۸ به همت وزارت کشاورزی وقت و با تلاش شادروان استاد جلال افشار تأسیس شد و از سال ۱۳۲۴ تاکنون زیر نظر دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

موزه جانورشناسی کرج دو طبقه و ۱۷ گالری دارد. این موزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج که قدیمی‌ترین مرکز آموزشی کشورمان در بخش کشاورزی است، قرار دارد.

به نظر اکثر کارشناسان حوزه جانورشناسی، می توان این موزه را یکی از منحصر به فردترین موزه‌ها در سطح کشور یا حتی خاورمیانه دانست. گونه‌هایی مانند پستانداران، خزندگان، آّبزیان و گونه‌های زیان آور یا مفید حشرات در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

1565515057 dsc00015

زرافه شش متری، مورچه خوار، ببر، مار بوآ و کانگرو از جانوران تاکسیدرمی شده در این موزه هستند.

1565515104 dsc00050

بخش های مختلف موزه

بخش علمی

شامل نمونه‌های شناسایی شده حشرات، کنه‌ها، نرم تنان، جوندگان، عنکبوت ها از جمله نمونه های هلوتایپ و پاراتایپ است. این مجموعه شامل بیش از پنجاه هزار نمونه حشره و بیش از پنج هزار نمونه کنه است که برای مطالعات رده‌بندی حشرات و کنه‌ها مورد استفاده استادان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

1565515127 dsc00049

بخش عمومی

شامل انواع جانوران بومی و غیر بومی از بسیاری از رده‌های جانوری بوده که توضیحاتی در زمینه زیست‌شناسی آن ها ارایه شده است. این بخش برای آموزش دانشجویان و دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌هایی از آفات کشاورزی هم وجود دارد که روش‌های مبارزه با آن ها به نمایش گذاشته شده است.

57897875

کتابخانه

کتابخانه تخصصی شامل کتاب‌هایی به زبان‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و فارسی است. همچنین برخی مجلات علمی در زمینه‌های جانورشناسی و حشره‌شناسی در این کتابخانه برای مطالعه علاقه‌مندان موجود است.

1565515187 dsc00002

ساختمان

این ساختمان به واسطه سازنده آن “مارکوف” به این عنوان نامگذاری شده است. مارکوف ساخت ساختمان شهرداری تهران، زندان قزل حصار و دو ساختمان در کرج که یک مورد آن موزه جانور‌شناسی استاد جلال افشار است را در کارنامه خود دارد. مارکوف پس از فوت در قبرستان ارامنه پاکدشت به خاک سپرده شده است. این بنا در سال ۱۲۹۶ مدرسه فلاحت مظفری بود، اما پس از ۶ سال تعطیلی به مدرسه کشاورزی تبدیل شد و در نهایت نخستین دانشکده کشاورزی ایران در آن شکل گرفت.

در سال ۱۳۰۷ به وسیله شادروان جلال افشار استاد جانورشناسی دانشکده کشاورزی این موزه پایه‌گذاری شد. این موزه از سال ۱۳۲۴ هجری شمسی (سال جدایی دانشکده کشاورزی از وزارت کشاورزی) زیر نظر دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

موزه نخست شامل مجموعه‌ای از حشرات و جانوران مختلفی بود که از استان‌ها‌ی شمال و جنوب جمع‌آوری شده بودند و در امور آموزشی دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

1565515136 dsc00024

ولی به تدریج با کوشش‌های استاد جلال افشار و به دنبال آن دیگر متخصصان و استادان گروه گیاه‌پزشکی به شکل امروزی در آمد. این ساختمان مساحتی در حدود ۲۰۰۰ مترمربع و ۱۷ سالن در دو طبقه دارد که بیش از ۵۰ هزار نمونه جانوری از حشرات، کنه‌ها، آبزیان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را نیز در خود جای داده است.

1565515025 dsc00692

وقایع

کلاس‌های آموزشی جمع‌آوری جانوران، اتاله حشرات، تاکسیدرمی حیوانات، شناسایی و رده‌بندی جانداران، اکو توریسم

بازدید‌های دانش‌آموزی در راستای توانمندسازی و معرفی رشته‌های گیاه‌پزشکی، حشره‌شناسی کشاورزی و بیماری‌شناسی گیاهی
اردوهای علمی دانش‌آموزی در قالب آموزش و آشنایی حیوانات، کارگاه‌های آموزشی گیاه‌پزشکی و جانورشناسی برای مدارس و مراکز آموزشی

1565515155 dsc00027

آموزش

آموزش جانورشناسی و رده بندی جانداران
آموزش طبیعت گردی و مشاهده جانوران (رد پا و آثار جانوران) به همراه تورهای طبیعت گردی درون استانی (کلاس عملی)
آموزش عکاسی ماکرو گرافی
آموزش تاکسیدرمی تمامی جانواران
آموزش‌های علمی کودکان در کلاس‌های کار با میکروسکوپ، تشریح جانوری و…

1565515075 dsc00043

فروشگاه

این مجموعه نمایندگی رسمی پخش و فروش کتب انتشارات ایران‌شناسی و چند انتشارات دیگر در زمینه حیات‌ وحش، محیط زیست، نقشه‌های سیاحتی گردشگری و اطلس‌ها، کتاب‌های جغرافیایی و کتاب‌های راهنمای میدانی است. افزون بر آنها، تابلوها و جاسوئیچی حشرات و اقلام تزئینی جانوری نیز در فروشگاه عرضه می‌گردد.

1565515225 dsc00041

برنامه‌های بازدید موزه

بازدیدهای دانش آموزی و دانشجویی: روزهای زوج با هماهنگی قبلی صبح‌ها در ساعات ۹-۱۲ و بعدازظهرها در ساعات ۱۳:۳۰-۱۵:۳۰
بازدید همگانی: پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۹ الی ۲۰ در بهار و تابستان و ۹-۱۷ در پاییز و زمستان است.

منبع: utcan.ut.ac.ir

 

امیدواریم از مطالعه معرفی موزه جانورشناسی لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x