مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی موزه رضا عباسی از گنجینه های قلب پایتخت

موزه عباسی یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که می‌توان آن را  نمونه کوچک موزه های ایران باستان دانست و به همین علت به نام  موزه ایران باستان کوچک شهرت دارد.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه رضا عباسی اختصاص دارد.

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی یکی از گنجینه های ارزشمند ایران است که در قلب پایتخت جای گرفته است. این موزه در مهرماه سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی گشایش یافت. موزه عباسی یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های تاریخی کشور است که می‌توان آن را نمونه کوچک موزه های ایران باستان دانست و به همین علت به نام موزه ایران باستان کوچک شهرت دارد.

168e3ee1 bc2e 4097 a4fb a8424c2661f7

موزه رضا عباسی دارای گنجینه ای ارزشمند از هنر خطاطی و نگارگری است.

مجموعه‌های دیدنی این موزه مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم و دوره قاجاریه است و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نام‌گذاری شده است. در این موزه حدود ۵۰ هزار شیء نگهداری می‌شود، اما متأسفانه در تالارهای موزه فقط امکان نمایش ۷۰۰ اثر وجود دارد و سایر آثار هر از چند گاهی در بخش نمایشگاه‌های موقت فرصت می‌یابند تا خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

0a5d8d16 ff63 426a 8900 c671715d96f2

9

رضا عباسی

رضا عباسی یکی از معروف‌ترین نقاشان در زمان شاه‌عباس صفوی بود که استعداد عجیبی در نقاشی، خطاطی و مینیاتور داشت. آثار کاشی‌کاری او را می‌توان در معماری بسیاری از بناهای دوره صفویه مشاهده کرد. این شخصیت باتوجه ‌به توانایی‌ها و هنرمندی‌هایش، درنظر شاه‌عباس بسیار محبوب بود.

رضا عباسی برخلاف سبک متداول نقاشی‌های آن زمان، کمتر به رسم چهره می‌پرداخت و بیشتر نقش گیاهان و حالات عرفانی انسان را به‌ زیبایی هر چه‌ تمام‌تر ثبت می‌کرد. به‌ دلیل خدمات او به فرهنگ و هنر کشورمان و بالابردن استانداردهای نقاشی، نام او را روی یکی از جذاب‌ترین موزه‌های تهران گذاشته‌اند.

5443dc71 10bd 45e3 bbf0 9659ef144c10

ساختمان موزه رضا عباسی سه طبقه بوده و بازدید از آن از طبقات بالا به سمت طبقات زیرین صورت می‌گیرد. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسئولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد.

10

این موزه یک سال بعد از بازگشایی در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در طراحی داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد.

در سال ۱۳۶۳ به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد.

34a0d471 463d 4eb9 8457 36aa8d7ef228

موزه عباسی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

 

بخش های مختلف موزه رضا عباسی

مجموعه عباسی از پنج تالار شامل نمایشگاه‌های دائمی موزه، تالار دوره پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی ۱ و ۲، تالار نگارگری و تالار خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است.

d54d0c30 a116 413c 917e bf008c9cf556

تالار پیش از اسلام

آثار ایرانی و دوره‌های ما قبل تاریخ و پیش از اسلام، گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره انسان را به نمایش در می‌ آورند.

شکل و طرح اشیاء از منظر حیوانات و صحنه‌های محیط الهام دارند. این امر به حد اعلا در مفرغ‌های لرستان که مجموعه عمده‌ای از آثار محفوظ در این موزه را تشکیل می‌دهند، مشهود است. به علاوه آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی عرضه شده‌اند که به پیشرفت افزون دانش فنی و برقراری تماس‌هایی بین صنعتگران و مراکز هنری اشاره دارند. این تالار در طبقه سوم قرار دارد.

تالارهای دوره اسلامی

ظروف سفالی، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار عرضه شده‌اند. دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است. (طبقه دوم)

d6bf25d3 ff76 4d1b a184 b1324b1f7dd1

تالار خوشنویسی

خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است، در این تالار به نمایش گذاشته شده است. در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از میان نوشته‌ها که به خطوط ثلث، محقق، نسخ و نستعلیق است، مشاهده نمود و با هنر کتاب‌سازی نیز آشنا شد. (طبقه اول)

be22ca25 90d2 4907 8e28 e15193f33f8d

تالار نگارگری

گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است که کهن‌ترین نمونه آن برگی از شاهنامه «دموت» مربوط به اواسط سده هشتم هجری قمری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا سده چهاردهم هجری قمری در بر می‌گیرد. در این مجموعه می‌توان تابلوهایی از مکتب شیراز، تبریز و هرات را دنبال نمود. (طبقه اول)

دموت

در این موزه تعدادی از لوازم شخصی صادق هدایت نیز نگهداری می‌شود اما این وسایل در بخش مخزن موزه قرار دارد و بازدید از آن امکان‌پذیر نیست.

کتابخانه موزه رضا عباسی

کتابخانه از دیگر بخش‌های موزه رضا عباسی است که در طبقه سوم قرار دارد و شامل حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب است که مجموعه‌ای نسبتاً غنی در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران است.

بخش مرمت و نگهداری

بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است. بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

موزه رضا عباسی 1

انتشارات
انتشارات موزه تاکنون کتاب‌های مرجع گوناگونی را دربارهٔ هنر و تاریخ ایران به چاپ رسانده‌است.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبروی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، شماره ۹۷۲

تلفن: ۸۸۵۱۳۰۰۲

آدرس سایت: rezaabbasimuseum.ir

روزهای بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها و تعطیلات رسمی

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x