مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
موزه زمان

معرفی موزه زمان نخستین موزه ساعت ایران

موزه زمان دارای زمینی به وسعت 5000 متر مربع است که در سال 1342 شخصی به نام حسین خداداد آن را از یکی از شازده های دربار قاجار به نام منصور شمیرانی خریداری کرده است. باغ و عمارت مربوط به دوره محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار است. در ابتدا این بنا ساختمانی ساده، خشتی و یک طبقه بوده است که بازسازی آن از سال 1342 شروع شد و تا سال 1356 به طول انجامیده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه زمان تهران اختصاص دارد.

 

معرفی موزه زمان نخستین موزه ساعت ایران

موزه زمان دارای زمینی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع است که در سال ۱۳۴۲ شخصی به نام حسین خداداد آن را از یکی از شازده های دربار قاجار به نام منصور شمیرانی خریداری کرده است. باغ و عمارت مربوط به دوره محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار است. در ابتدا این بنا ساختمانی ساده، خشتی و یک طبقه بوده است که بازسازی آن از سال ۱۳۴۲ شروع شد و تا سال ۱۳۵۶ به طول انجامیده است.

252212

این بنا در ابتدا ساختمانی یک طبقه و خشتی بوده است که بعد ها به بازسازی آن پرداخته اند و اسکلت آهنی را جایگزین اسکلت چوبی کرده اند. طبقه زیرین بنای این عمارت در حدود ۷۰۰ متر مربع است که معمارانی زبده و زبردست به بازسازی آن پرداخته اند.

حسین خداداد تنها یک سال بعد از اتمام این بنا در آن زندگی کرد و پس از پیروزی انقلاب، این عمارت توسط بنیاد مستضعفان مصادره شد.

 

ANax8Fb5SCHUlsFb 1534679867980

این عمارت در سال ۱۳۷۸ به موزه تغییر کاربری می دهد و به وسایلی چون ساعت اختصاص داده می شود.

موزه زمان (خانه حسین خداداد) دارای ساختمان و محیطی زیبا است، به طوری که اگر قصد بازدید از ساعت های موزه را هم نداشته باشید، مجذوب محیط دلنشین آن می شوید. ساختمانی آبی رنگ در میان یک باغ زیبا که با گچ بری، آیینه کاری، مقرنس کاری و گره چینی تزیین شده است. ساختمان موزه یکی از خانه های قدیمی تهران به شمار می رود و معماری و تزیینات آن بسیار جالب توجه است. این موزه دارای فضایی زیبا و آرامش است و محلی مناسب برای گذراندن ساعاتی خوش است.

گچ بری های کم نظیر این عمارت توسط گروهی چهل نفره از هنرمندان انجام شده است که در حدود چهارده سال به طول انجامیده است.

اتاقی در طبقه اول این عمارت وجود دارد که به اتاق اصفهانی ها معروف است و از فضاهای بسیار زیبای این عمارت محسوب می شود. بازسازی این اتاق از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۶ طول کشیده است.

 

موزه زمان

طرح این اتاق از معماری عالی قاپو گرفته شده است و سقف آن نمای فرش ایرانی را دارد.

در این ساختمان که زمانی خانه حسین خداداد بوده، هم می توانید کلکسیونی جذاب از ساعت ها و ابزار سنجش زمان را ببینید و هم شاهد نمایشی بی نظیر از هنر و معماری ایرانی باشید.

C74mZMd7xjHHROXe 1534680151063

A6tzggbuB3cVnhTg 1534680460982

موزه زمان

شما در این موزه با ساعت های قدیمی ایرانی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوییس، انگلیس و آلمان آشنا می شوید. آثاری از جمله ساعت شیفت نگهبانی، ساعت کشتی و همچنین ساعت‌های مچی در انواع دستبندی و دو زمانه را می بینید. ساعت هایی که در موزه وجود دارند مربوط به قرن نوزدهم و بیستم هستند و بیشتر آن ها نیز برای وزرا و اشخاص وابسته به دربار شاه بوده است.

 

fBbjIeqhIBBU3TEN 1534680512414

4KhfJ40XuTJdyc5r 1534680500060

برخی از ابزارهای تعمیر ساعت در این موزه قرار دارند. در بخشی از موزه نیز با ابزار و اسناد گاه‌شماری و تقویم های ایرانی آشنا می شوید و آثار جالب و خاصی را با موضوع زمان می توانید در این موزه ببینید.

نام این موزه از سال ۸۲ در لیست آثار ثبت ملی ایران به چشم می خورد.

موزه زمان

LJdT0s1xk7oEzhus 1534680161776

موزه زمان

کافه ریبار و رستوران موزه تماشاگه زمان

کافه ریبار در محوطه‌ی موزه زمان قرار دارد. این کافه در منطقه‌ی زعفرانیه خیلی طرفدار دارد و ممکن است مجبور باشید از قبل میز رزرو کنید. صبحانه‌های کافه ریبار مشهور است.

آدرس: خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ۹ صبح الی ۶٫۳۰ عصر، پنج شنبه و جمعه  صبح ۱۰ الی ۶٫۳۰ عصر

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x