مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی موزه سینما ایران

معرفی موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران در باغ فردوس، عمارتی به جا مانده از دوران قاجار قرار گرفته است. این عمارت در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی را دیده است تا نهایتاً به دست اهالی سینما و دوستداران هنر رسیده است. موزه سینما در خرداد ماه سال 1376 توسط حسن حبیبی معاون اول هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت در ساختمان لاله زار افتتاح شد.

موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران در باغ فردوس، عمارتی به جا مانده از دوران قاجار قرار گرفته است. این عمارت در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی را دیده است تا نهایتاً به دست اهالی سینما و دوستداران هنر رسیده است. برای آشنایی با موزه سینما ایران با ما همراه باشید.

باغ فردوس

عمارت باغ فردوس در دوران قاجار در سال ۱۲۶۴ هجری شمسی و به دستور محمد شاه قاجار ساخته شد. وی دستور ساخت عمارتی باشکوه و ییلاقی را در باغ فردوس تهران صادر کرد.

پس از مرگ محمدشاه قاجار، کارهای ساخت باغ فردوس و عمارت آن به عقب افتاد. تا اینکه ناصرالدین شاه قاجار، کار ساخت باغ و عمارت باغ فردوس را به اتمام رساند و نهایتاً باغ فردوس و عمارت آن را به عنوان هدیه عروسی، به دختر خود داد.

در دوران پهلوی نیز باغ فردوس و عمارت آن، به عنوان مکانی برای برگزاری جشن های هنری و جشنواره های فرهنگی استفاده می شد. همچنین جشن های ملی نیز در این باغ برپا می شد.

موزه سینما ایران

موزه سینما از سال ۱۳۷۳ به پیشنهاد سید محمد بهشتی تشکیل شد و پس از آن عزت الله انتظامی، جمال امید، بهزاد رحیمیان، عزیز ساعتی و امیر اثباتی به عنوان اعضای هیات برپایی موزه سینما فعالیت خود را آغاز کردند. این هیئت در گام نخست به جمع آوری ابزار، عکس، پوستر، اسناد، نمونه های فیلم و مجموع یادگارهای تاریخی سینمای ایران اقدام کرد. در این راستا سینماگران و خانواده آن ها، سازمان ها و سایر نهادهای مرتبط با سینمای ایران، آثار، جوایز و حتی وسایل شخصی سینماگران و هرآنچه متعلق به سینمای ایران بود را به امانت به موزه سینما اهدا کردند.

موزه سینما در خرداد ماه سال ۱۳۷۶ توسط حسن حبیبی معاون اول هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت در ساختمان لاله زار افتتاح شد.

در سال ۱۳۸۰ عمارت باغ فردوس در اختیار موزه سینمای ایران قرار داده شد و بعد از آماده سازی عمارت، انتقال و چیدمان گنجینه های موزه سینمای ایران انجام و در نهایت در شهریور ماه سال ۱۳۸۱ با حضور سید محمد خاتمی رییس جمهور دولت هفتم بازگشایی شد.

گنجینه موزه سینما شامل ۲۵۰۰ فیلمنامه، ۲۵۰۰۰ قطعه عکس فیلم، ۲۵۰۰ عنوان پوستر، ۱۱۰۰ فیلم و مجموعه گرانبهایی از اسناد، جوایز، دستگاه و ادوات سینمایی، آکسسوار و لباس های آثار شاخص سینمایی و یادگارهای هنرمندان سینمای ایران است که بخشی از آن در تالارهای موزه به نمایش گذاشته شده است.

بخش های مختلف موزه سینمای ایران

 

    • تالار آغازگران:

بازدیدکنندگان در تالار آبی با تاریخچه سینما در ایران آشنا می شوند. این تالار علاوه بر معرفی نخستین فیلم های سینمای ایرن و پیشگامان صنعت سینما در ایران امکان شناخت ابزار و ادوات سینمایی را فراهم می نماید.

باغ فردوس

    • تالار میانی:

تالار میانی معرف رشد و بالندگی سینمای ایران بعد از گذراندن دوران ابتدایی است. در این تالار با اختصاص فضایی به هر یک از هنرمندان و دست اندرکاران سینمای ایران به معرفی زندگی هنری آن ها پرداخته شده و یادگاری ها، جوایز و اسنادی از فعالیت هنری هر فرد در ویترین ها جای داده شده است.

موزه سینمای ایران

    • تالار بین الملل:

با توجه به اعتباربین المللی سینمای ایران و حضور سینماگران ایرانی در جشنواره های بین المللی این تالار به محلی برای عرضه افتخارات بین المللی سینمای ایران تبدیل شده است و با ارایه جوایز متنوع سینماگران ایرانی از جشنواره های معتبر جهانی، جایگاه بین المللی سینمای ایران را به رخ می کشد.

آدرس موزه سینما ایران

    • نمایشگاه دفاع مقدس:

در تاریخ ایران اسلامی هشت سال دفاع مقدس نقطه عطفی است که همواره نقش پر رنگی را در تولیدات سینمایی ایفا می کند. موزه سینمای ایران با به نمایش گذاشتن مجموعه ای از یادگارهای تولیدات سینمای دفاع مقدس و معرفی فعالان این عرصه نسبت به این برهه تاریخی ادای دین کرده است.

آدرس موزه سینمای ایران

    • نمایشگاه کودک و نوجوان:

در این بخش بازدیدکنندگان موزه سینمای ایران علاوه بر مشاهده عروسک ها و یادگارهایی از فیلم های کودک و نوجوان با دست اندرکاران و بازیگران سینمای کودک و نوجوان آشنا می شوند.

جاهای گردشگری تهران / گردشگری تهران

    • تماشاخانه:

این سالن علاوه بر آشنا کردن مخاطبین با حال و هوای سالن های سینمایی در دهه سی و چهل، بخش هایی از فیلم های تاریخ سینما در ایران (دختر لر، حاجی آقا آکتور سینما و …) را برای مخاطبین به نمایش می گذارد.

باغ فردوس

    • شاه نشین:

به علت نزدیکی فضای این بخش با حال و هوای آثار استاد علی حاتمی و همچنین اهمیت وی به عنوان فیلمساز ایرانی، تندیس استاد علی حاتمی و مجموعه ای از یادگاری های او در این بخش قرار داده شده است.

موزه سینما ایران

 

آدرس موزه سینمای ایران

آدرس موزه سینمای ایران: موزه سینما ایران در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس قرار دارد.

شماره تماس : ۹- ۲۲۷۰۵۰۰۵(۰۲۱)

ساعات کاری موزه سینما یکشنبه تا جمعه از ساعت ۹ تا ۱۸ است.

این موزه روزهای شنبه  و ایام سوگواری تعطیل است.

امیدواریم از مطالعه معرفی موزه سینما ایران لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x