مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پل خواجو

پل خواجو اصفهان نماد معماری زیبای اصفهان

ساختمان پل امروزی خواجو که به واسطه مجاورتش با محله خواجو به این نام معروف شده است از دوره شاه عباس دوم است. این پل در سال 1060 هجری بنا شده و طول آن صد و سی و دو متر و عرض آن دوازده متر است.

پل خواجو اصفهان نماد معماری زیبای اصفهان

همراهان مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی پل خواجو در استان اصفهان اختصاص دارد.

پل خواجو

معرفی پل خواجو اصفهان

پل خواجو که در سر راه قدیم اصفهان به شیراز ساخته شده است، به نام حسن آباد و یا پل بابا رکن الدین نیز خوانده شده است. ساختمان پل امروزی خواجو که به واسطه مجاورتش با محله خواجو به این نام معروف شده است از دوره شاه عباس دوم است. این پل در سال ۱۰۶۰ هجری بنا شده و طول آن صد و سی و دو متر و عرض آن دوازده متر است.

امتیاز پل خواجو بر سایر پل‌های زاینده رود آن است که غیر از اختلاف جنبه معماری، تزئینات کاشی کاری فراوان نیز دارد و پشت بغل‌های چشمه‌های پایین و غرفه‌های بالا و بنای دو بیگلری بیگی روی پل و نمای غرفه‌های طرفین پل با کاشی‌های الوان مختلف تزئین شده و داخل اتاق‌ها و گوشواره‌ها بیگلری‌های روی پل که اقامتگاه تفریحی پادشاه بوده نقاشی شده است.

پل خواجودر عصر شاه عباس دوم این پل به نام پل شاهی شهرت داشته است.

پل خواجو که از نوع پل سدی است، به عقیده برخی نقطه اوج صنعت پل سازی در ایران به شمار می‌رود. عملکرد سد پل این است که می‌تواند آب را تا ارتفاع ۶ متر بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: معرفی مسجد نصیرالملک شیراز /جلوه ای شگفت انگیز از هنر معماری

این پل دارای ۱۶ دریچه تخلیه آب است و در بدنه این پل شیارهایی قرار دارد که کشوهایی در آن قرار گرفته و می‌توانستند این کشوها را بالا و پایین ببرند. با بالا و پایین کردن کشوها اندازه آبی را که جاری می‌شده تنظیم می‌نموده‌اند. با همین کشوها عمل تنظیم آب جمع شده در پشت این پل سدی را انجام می‌داده‌اند. در پایین دست پل یک میله چوبی درجه بندی شده برای آب سنجی و اندازه گیری آب نصب شده است.

پل خواجوپل زیبای خواجو در سال ۱۳۱۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

دو شیر سنگی پل خواجو

در گوشه ‌های ضلع شرقی پل خواجو دو شیرسنگی وجود داردکه ظاهرا نماد سپاهیان بختیاری و محافظ اصفهان در عصرصفویه هستند. این پل دارای ۲۴ دهانه ‌است که از مکعب‌ های به دقت تراش ‌خورده ساخته شده و در بخش میانی، با سدهای چوبی برای گرفتن جلو رودخانه مسدود گردیده‌ است.

پل خواجو اصفهان
شیر سنگی پل خواجو

عکس پل خواجو

پل خواجو

پل خواجو

پل خواجو

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x