مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سمفونی مردگان - عباس معروفی

معرفی کتاب سمفونی مردگان نوشته عباس معروفی

روایت این رمان، روایتی معمولی و ساده نیست. در کتاب سمفونی مردگان راوی داستان چندین بار عوض می شود و هر بار داستان از دید یک شخص متفاوت بیان می شود. و همین باعث تازگی نوشته و اشتیاق خواننده به دانستن تمام ماجراست. در هنگام خواندن متن کتاب سمفونی مردگان شاهد بازگشت به گذشته در زمان حال هستیم، شاهد عوض شدن مکان هستیم و مدام فضا عوض می شود.

معرفی کتاب سمفونی مردگان

درباره نویسنده

عباس معروفی مانند اسمش نویسنده معروفی است که آثار ارزشمندش همیشه در ویترین مغازه ها به مخاطبان چشمک می زند. عباس معروفی نویسنده ای است برای نسل آینده با آثاری از دل دهه شصت!

بیشتر مردم عباس معروفی را با «رمان سمفونی مردگان» می شناسند. این شاهکار عباس معروفی، در اواسط دهه شصت منتشر شد و سر و صدای زیادی پس از نشر آن در بین جمعیت اهل مطالعه اتفاق افتاد.

«سمفونی مردگان» رمان تحسین شده عباس معروفی، داستانی تراژدیک و غم‌انگیز دارد اما بخاطر نوشته زیبا و عالی آن برای همیشه در ذهن خواننده باقی خواهد ماند. نوع روایت داستان منحصر به فرد است.

درباره کتاب سمفونی مردگان

سمفونی مردگان معروف ترین اثر عباس معروفی است. از این کتاب در حدود نیم میلیون نسخه به فروش رفته است و این کتاب به زبان های آلمانی، انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی آذری و کُردی ترجمه شده است.

این کتاب روایت جامعه ایرانی در بین سال های ۱۳۲۰ و بحبوحه جنگ جهانی و قحطی حاصل از آن در شهرهای شمالی به ویژه اردبیل است. اصل داستان از سال ۱۳۱۳تا ۱۳۵۵ روایت می‌شود.

روایت این رمان، روایتی معمولی و ساده نیست. در کتاب «سمفونی مردگان» راوی داستان چندین بار عوض می شود و هر بار داستان از دید یک شخص متفاوت بیان می شود. و همین باعث تازگی نوشته و اشتیاق خواننده به دانستن تمام ماجراست. در هنگام خواندن متن کتاب «سمفونی مردگان» شاهد بازگشت به گذشته در زمان حال هستیم، شاهد عوض شدن مکان هستیم و مدام فضا عوض می شود.

کتاب از ۴ فصل تشکیل شده است که هر فصل از زبان یک راوی نقل می شود. پدر خانواده حجره آجیل و خشکبار فروشی در بازار اردبیل دارد. بچه هایش  یوسف، آیدین، آیدا و اورهان هستند که دخترش آیدا، با آیدین دوقلوست. اورهان که بیشتر از سایرین به پدر در اداره مغازه کمک می کند، مورد علاقه اوست و مادر آیدین را بیش از فرزندان دیگرش دوست دارد.

آیدین شخصیت دوست‌داشتنی، جذاب و متفاوت «سمفونی مردگان»، یک پسر روشنفکر، شاعر، بسیار فعال و آزاد است که در یک خانواده به شدت سنتی و پدرسالار زندگی می کند.

جابر پدر آیدین، از شعر گفتن و کتاب خواندن او هراس دارد و او را از همه این کارها و شعر گفتن منع می کند و حتی کار را به جایی می رساند که کتاب ها و حتی اتاقش را می سوزاند و عقیده دارد این ها فتنه و اسباب شیطان هستند. در نهایت فشار روانی روی آیدین زیاد می شود و باعث رقم خوردن ماجراهای دردناکی می شود.

شیوه روایت عباس معروفی در کتاب «سمفونی مردگان» خاص است. در عین غم‌انگیزی سرگذشت شخصیت‌های آن، خواننده را تا انتهای داستان وفادار و مشتاق نگه می‌دارد تا خط به خط با تمام شخصیت‌های حاضر در داستان همراه شود.

برادرکشی، فروپاشی خانواده، عشق و تاثیر مذهب مضامین اصلی کتاب «سمفونی مردگان» هستند.

 نوشته پشت جلد سمفونی مردگان:

«ساعت آقای درستکار بیش از سی سال است که از کار افتاده؛ در ساعت پنج و نیم بعداز ظهر تیر ماه سال ۱۳۲۵. ساعت سر در کلیسا سالها پیش از کار افتاده بود و ساعت اورهان را مردی با خود برده است؛ اما زمان همچنان می گردد و ویرانی به بار می آورد.

سمفونی مردگان، رمان بسیار ستوده شده عباس معروفی، حکایت شوربختی مردمانی است که مرگی مدام را بر دوش می کشند و در جنون ادامه می یابند، در وصف این رمان بسیار نوشته اند و بسیار خواهند نوشت؛ و با این همه پرسش برخاسته از این متن تا همیشه برپاست؛ پرسشی که پاسخ در خلوت تک تک مخاطبان را می طلبد:

کدام یک از ما آیدینی پیش رو نداشته است، روح هنرمندی که به کسوت سوجی دیوانه اش درآورده ایم، به قتلگاهش برده ایم و با این همه او را جسته ایم و تنها و تنها در ذهن او زنده مانده ایم. کدام یک از ما؟»

برشی از کتاب سمفونی مردگان

عشق را باید با تمام گستردگی‌اش پذیرفت، تنها در جسم نمی‌توان پیداش کرد، بلکه در جسم و روح و هوا. در آینه، در خواب، در نفس کشیدن‌ها انگار به ریه می‌رود، و آدم مدام احساس می‌کند که دارد بزرگ می‌شود.

رفتار آیدین با دیگران تفاوت داشت. دنیا را جدی‌تر از آن می‌دانست که دیگران خیال می‌کنند. آن شب فکر کردم از ترس دچار این حالت شده، اما بعد‌ها به اشتباه خود پی بردم، و دانستم که درک او آسان‌تر از بوییدن یک گل است؛ کافی بود کسی او را ببیند؛ و من نمی‌دانم آیا مادرش هم او را به‌اندازه‌ی من دوست داشت؟ آیا کسی می‌توانست بفهمد که دوست داشتن او چه لذتی دارد، و آدم را به چه ابدیتی نزدیک می‌کند. آدم پر می‌شود. جوری که نخواهد به چیزی دیگر فکر کند. نخواهد دلش برای آدم دیگری بلرزد و هیچ‌گاه دچار تردید نشود…

 

امیدواریم از خواندن کتاب سمفونی مردگان لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید:

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x