مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
معرفی کتاب یک بعلاوه یک

معرفی کتاب «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز

معرفی کتاب «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز. «یک بعلاوه یک» داستان زندگی مادری بیست و هفت ساله تنها و بی‌پشتوانه به نام جسیکا توماس است که به سختی در دو نوبت کار می‌کند تا از پس هزینه‌های زندگی خانواده اش بربیاید.

معرفی کتاب «یک بعلاوه یک»

درباره نویسنده

جوجو مویز روزنامه‌نگاری انگلیسی است که از سال ۲۰۰۲ به نوشتن رمان‌های عاشقانه مشغول است.

جوجو مویز با اینکه داستان‌های عاشقانه می‌نویسد اما خودش را آدمی واقع‌گرا معرفی می‌کند.

در مصاحبه‌ای گفت که در زندگی واقعی‌اش خیلی رمانتیک نیست. از نظر او عشق چیزی است که باعث می‌شود تا انسان خارق‌العاده‌ترین کارها را انجام دهد. احساسی که می‌تواند انسان را به بالاترین یا پایین‌ترین سطح برساند و باعث تحول او شود.

به گفته مویز نوشتن درباره فراز و فرودهای عشق همیشه جذاب است.

جوجو مویز از معدود نویسندگانی است که دو بار برنده جایزه بهترین رمان‌نویس رمانتیک سال شده است.

او اولین بار در سال دوهزار و چهار برای کتاب «میوه خارجی» و در سال دوهزار و یازده برای کتاب «آخرین نامه معشوق» این جایزه را از آن خود کرد.

علاوه بر این مویز پیش‌تر برای کتاب «من پیش از تو» نامزد دریافت جایزه کتاب گلکسی انگلستان شده بود.

با نگاه به بیشتر آثار جوجو مویز می‌‌توان به این نکته پی برد که زنان آسیب‌پذیر شخصیت‌های اصلی اغلب داستان‌های او هستند.

البته بااینکه بعضی از منتقدان رمان‌های مویز را جزء آثار ادبی درجه یک قرار نمی‌دهند اما می‌گویند که او به‌خوبی می‌تواند قصه‌گویی کند و خواننده را با داستان‌هایش همراه کند.

شاید برای بسیاری از افراد داستان‌های مویز عاشقانه‌هایی کلیشه‌ای به نظر بیاید اما تفاوت آثار مویز با داستان‌های عاشقانه امروزی این است که او در آثار خود از دغدغه و مسایل اجتماعی می گوید که اغلب زنان در سراسر دنیا با آن روبرو هستند.

او در داستان‌های خود غالباً یک مساله اجتماعی را با داستانی عاشقانه درهم می‌آمیزد و با زبانی ساده و گاه طنز خوانندگان خود را با واقعیت جامعه روبه‌رو می‌کند.

 

درباره کتاب «یک بعلاوه یک»

گاهی عرصه چنان بر انسان تنگ می‌شود که او ناچار به تصمیم‌گیری عجیبی در زندگی می‌شود. اگر انسان با علم به اشتباه خود تصمیم نادرستی بگیرد ذهن او مدام دنبال یک توجیه درست و منطقی برای این تصمیم می‌گردد.

در نهایت زمانی که عواقب اشتباه خود را می‌بیند تمام سعی خود را می‌کند تا اشتباهاتش را جبران کند، اما چه کسی می‌تواند بدون کمک و همراهی دیگران به‌تنهایی از پس همه مشکلات بربیاید؟

همیشه گفته‌اند یک دست صدا ندارد!

جوجو مویز هم در رمان حیرت‌انگیز «یک بعلاوه یک» از همراهی عشق و دوستی برای جبران اشتباهات می‌گوید.

رمان بلند و عاشقانه «یک بعلاوه یک» در چهل بخش به‌صورت دانای کل روایت می شود.

کتاب «یک بعلاوه یک» داستان زندگی مادری بیست و هفت ساله تنها و بی‌پشتوانه به نام جسیکا توماس است که به سختی در دو نوبت کار می‌کند تا از پس هزینه‌های زندگی خانواده اش بربیاید.

همسرش مارتی دو سال قبل جس را با دختر و پسرش ترک کرده است.

جس تمام سعی خود را می‌کند تا با درآمد ناچیز به‌‌عنوان نظافتچی خانه‌ای در کنار دریا و کار در کافه روی پای خود بایستد و بتواند از دخترش حمایت کند و از پسر همسرش که با آن‌ها زندگی می‌کند و رفتارهای عجیبی دارد مراقبت کند.

جس همیشه لبخند می‌زند و باور دارد که همه چیز به نتیجه خواهد رسید. اما زمانی که او متوجه می‌شود دخترش برای مسابقات ریاضی باید به شهر دیگری برود و آن‌ها به پول نیاز دارند شرایط سخت‌تر می‌شود.

 

برشی از کتاب

توی حمام که بودم به این نتیجه رسیدم. در تمام این سال ها به بچه ها چرند گفتم که دیگران باید آنها را چه جور آدمی ببینند. اگر دست از پا خطا نکنند و راه راست بروند، هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید. دزدی نکنید، دروغ نگویید. درست کار باشید. طبیعت هم با شما به درستی رفتار می کند. خب، این ها همه حرف مفت است، نیست؟ دیگران اینجوری فکر نمی کنند.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x