مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
کتاب 1984

معرفی کتاب «۱۹۸۴» اثر جورج اورول

داستان این کتاب حول محور شخصیتی به نام وینستون اسمیت می چرخد. او که در دسته اعضای عادی جامعه قرار دارد، فردی است با افکار بزرگ، فردی انقلابی که می‌تواند برای جامعه‌اش بسیار خطرناک باشد. در این جامعه تمام رفتارها و گفتارهای افراد حتی در فضای خصوصی توسط دستگاه هایی به نام تله‌ اسکرین نظارت می‌شود

معرفی کتاب «۱۹۸۴»

درباره نویسنده

اریک آرتور بلر با نام مستعار جرج اورول داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی بود. او را بیشتر برای دو رمان سرشناس و پرفروشش مزرعه حیوانات که در سال ۱۹۴۵ میلادی منتشر شد و نیز رمان ۱۹۸۴ می‌شناسند. این دو کتاب بر روی هم بیش از هر دو کتاب دیگری از یک نویسنده قرن بیستمی، فروش داشته‌اند. او همچنین با نقدهای پرشماری که بر کتاب‌ها می‌نوشت، بهترین وقایع‌نگار فرهنگ و ادب انگلیسی قرن شناخته می‌شود.

درباره کتاب ۱۹۸۴

کتاب «۱۹۸۴» نوشته جورج اورول یکی از شاهکارهای ادبیات جهان است. این کتاب تأثیر زیادی در افکار عمومی جهان گذاشته است.

داستان این کتاب حول محور شخصیتی به نام وینستون اسمیت می چرخد. او که در دسته اعضای عادی جامعه قرار دارد، فردی است با افکار بزرگ، فردی انقلابی که می‌تواند برای جامعه‌اش بسیار خطرناک باشد. در این جامعه تمام رفتارها و گفتارهای افراد حتی در فضای خصوصی توسط دستگاه هایی به نام تله‌ اسکرین نظارت می‌شود و در سراسر خیابان ها تصویر بزرگی از رهبر حزب نصب شده است و جمله‌ی معروف “برادر بزرگ تو را می‌بیند” همه‌جا به چشم می‌خورد. در این فضا هرگونه مخالفت سیاسی سرکوب می‌شود و حتی چنین تفکراتی به شدت محکوم می‌شود و ذهن افراد نیز کنترل می‌شود.

دنیای حیرت‌انگیز و ترسناکی که جرج اورول در کتاب «۱۹۸۴» به تصویر کشیده از سه کشور بزرگ، مقتدر و بی‌رحم به نام های اوشینا، اوراسیا و ایستیشیا تشکیل شده است که دائما باهمدیگر در جنگ هستند.

داستان کتاب «۱۹۸۴» در لندن، یکی از شهرهای بزرگ اوشینیا اتفاق می‌افتد.

دولت مرکزی اوشینیا یک دولت تمامیت‌خواه است که همه‌چیز را کنترل می‌کند و به شهروندانش می گوید که چه کاری انجام دهند، کجا حضور داشته باشند، با چه کسانی صحبت کنند، اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنند، به چه چیزی فکر کنند و حتی چه چیزی را باور داشته باشند. اگر از آن ها خلافی سر بزند، ناپدید می شوند. یا به اصطلاحی که در کتاب آمده است بخار می شوند. دیگر هیچ مدرکی از وجود آن ها در هیچ جایی وجود نخواهد داشت و حتی خاطرات آن ها از ذهن دیگران پاک خواهد شد.

در پیشگفتار کتاب ۱۹۸۴ آمده است:

جرج اورول نویسنده کتاب «۱۹۸۴» قبل از نوشتن این کتاب نیز با نوشتن دو کتاب دیگر به نام «روزهای برمه» و «مزرعه حیوانات» شهرت فراوانی در کشورهای انگلیسی زبان و بعد در سراسر جهان به دست آورد. ولی کتاب «۱۹۸۴» ناگهان او را به عنوان یک استاد مسلم، به جهان معرفی کرد. زیرا وی در این کتاب یک قدرت تخیل حیرت آور را با یک رسم و شیوه قوی و مغز داستان نویسی در هم آمیخته و یک اثر کم نظیر به وجود آورده است.

 

فیلم ۱۹۸۴

در سال ۱۹۵۶ مایکل ردفورد فیلمی بر اساس رمان «۱۹۸۴» ساخت. این فیلم در جدول فروش جهانی، بیشتر از ۸ میلیون دلار درآمد داشت و بازیگرانی مشهور چون جان هارت در آن ایفای نقش می‌کردند. فیلم ۱۹۸۴ جایزه‌ی ان ام ای (NME Awards) را دریافت کرد و این جایزه روی فروش بیشتر این فیلم بسیار تاثیرگذار بود.

 

برش هایی از کتاب «۱۹۸۴»

  • چه چاره کنم؟ چطور می‌توانم چیزی را که در مقابل چشمم است، جور دیگری ببینم؟ دو به علاوه‌ دو می‌شود چهار، گاهی.. گاهی می‌شود پنج. گاهی می‌شود سه. گاهی می‌شود همه‌ی آنها باهم. باید بیشتر سعی کنی. عاقل شدن آسان نیست!
  • به ‌نظرت چرا آدم‌ها را اینجا می‌آوریم؟ + تا وادار به اعترافشان کنید. -نه! صرفا بیرون کشیدن اعتراف یا مجازات نیست! می‌خواهی دلیل واقعی آوردنت را به این‌جا برایت بگویم؟ دلیلش معالجه توست! برای این که تو را سر عقل بیاوریم! هرکسی را که ما می‌آوریم این‌جا تا وقتی معالجه نشده باشد، رها نمی‌کنیم! ما به جرایم احمقانه‌ای که تو مرتکب شده‌ای، علاقه‌ای نداریم. حزب علاقه ای به کردارِ آشکار ندارد. به اندیشه اهمیت می‌دهیم و بس! ما دشمنانمان را علاوه بر تغییر دادن نابود می‌کنیم.
  • هیچ‌کس یک حکومت دیکتاتوری را برای محافظت از یک انقلاب به وجود نمی‌آورد؛ بلکه انقلاب می‌کند تا یک حکومت دیکتاتوری درست کند!

امیدواریم از خواندن کتاب «۱۹۸۴» لذت ببرید و برای خواندن معرفی کتاب های دیگر به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x