مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کلیسا وانک زیباترین کلیسای جلفا

کلیسا وانک یکی از جاذبه های گردشگری و مذهبی شهر اصفهان به حساب می آید. این کلیسا یکی از زیباترین کلیساهای منطقه جلفا است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی کلیسا وانک استان اصفهان اختصاص دارد.

معرفی کلیسا وانک

کلیسا وانک یکی از جاذبه های گردشگری و مذهبی شهر اصفهان به حساب می آید. این کلیسا یکی از زیباترین کلیساهای منطقه جلفا است. جلفا از قدیمی ترین مناطق شهر اصفهان است و ارامنه ساکنان اصلی آن هستند.

کلیسا وانک در قدیم به نام آمنا پرکیچ مقدس مشهور بوده است. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه است و این کلیسا در واقع عبادتگاه اصلی ارامنه اصفهان محسوب می شود.

این جاذبه تاریخی و مذهبی در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ در میان آثار ملی کشور به شماره ۸۵ ثبت شده است.

کلیسای وانک در زمان شاه عباس دوم ساخته شد. در طی درگیری شاه عباس اول صفوی و نیروهای عثمانی بر سر ارمنستان، ارمنی‌های مناطق جنگ‌زده به پایتخت ایران مهاجرت کرده و در منطقه جلفا ساکن شدند.

معرفی کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک
کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک

ارامنه پس از سکونت در این منطقه شروع به ساخت کلیسایی مانند کلیسای اعظم منطقه‌ی خود به نام وانک کردند.

ساخت کلیسای وانک حدود ۱۰ سال طول کشیده است و کتیبه ای روی سر در ورودی این کلیسا پیدا شده است که روی آن تاریخ شروع و پایان آن نوشته شده است:

کلیسای آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوایی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود نصیب آنهایی که در قید حیاتند و یا در گذشته ‌اند شود.

کلیسای وانک علاوه بر عبادت گاه بخش های دیگری نیز دارد که از آن ها می توان به موزه، کتابخانه و چاپخانه اشاره کرد. این کلیسا حدود ۴ هزار متر وسعت دارد و یک باغ بزرگ و فضای سبز در خارج از آن هم دارد که با در نظر گرفتن این فضا چیزی حدود ۹ هزار متر مربع را در بر می گیرد.

معرفی کلیسا وانک
کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک

کلیسای وانک به طور کلی دارای ۲ گنبد است که یکی از آن ها بزرگ و دیگری کوچک است. گنبدهای کلیسای وانک به علت نزدیکی با معماری اسلامی، مانند گنبد‌های مسجد‌های ایران در دوران صفوی به شکل مدور ساخته شده است. این نوع از معماری گنبد برخلاف گنبدهای کلیساهای ارمنی است که به شکل مخروطی هستند. گنبد کوچک کلیسای وانک در بخش غربی کلیسا واقع است، جایی که محل استقرار و عبادت ارمنی‌ها است.

تزئینات زیبا و هنرمندانه ‌ای در بخش ‌های مختلف کلیسا انجام شده است. یکی از جالب ترین و هنری ترین بخش هایی که در وانک به چشم می خورد، نقاشی های سقفی و دیواری آن است. این نقاشی ها به طور کلی از روی داستان های انجیل برداشته شده اند که از شاخص ‌ترین آن ‌ها نقاشی ‌های انجام شده روی طوق گنبد، داخل گنبد، کل زاویه ‌های کلیسا، تمامی دیوارها و طاق‌ نماها است. در اکثر این نقاشی ‌ها می‌توان مضامین کتاب مقدس مسیحیان انجیل را مشاهده کرد.

معرفی کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک
معرفی کلیسا وانک

تصاویری از ابتدای تولد حضرت مسیح، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیر، بهشت و دوزخ از جمله آن ‌ها است که توسط هنرمندان ارمنی، روی بخش ‌های مختلف این مکان مقدس صورت گرفته است.

این نقاشی ها آثاری از هنرمندان ارمنی هستند و البته این نقاشی ها تنها بخش های تشکیل دهنده تزیینات کلیسای وانک در اصفهان نیستند. از دیگر تزییناتی که در این کلیسا استفاده شده و به کار رفته می شود به طلاکاری و تذهیب کاری اشاره کرد که می توان گفت این مورد تقریبا در وانک به چشم می خورد.

معرفی کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک
معرفی کلیسا وانک

به نظر می‌ رسد که هزینه‌ تمامی نقاشی‌ ها، تذهیب ‌ها و تزئینات کلیسا را فردی به نام خواجه «آودیکاستپانوس» تامین کرده است. از دیگر نکات قابل توجه در مورد تزئینات انجام شده می‌توان به طلاکاری و تذهیب کلیسای وانک اشاره کرد که در بین دیگر کلیساهای ارامنه منحصر به ‌فرد و خاص است. در بخش دیوار شمالی درون کلیسا، کتیبه ‌ای قرار دارد که متن زیر بر آن نقش بسته است.

“در تاریخ پنجم فوریه ۱۶۶۹ میلادی خواجه اودیک که نقاشی‌ های این کلیسا را به یادبود خود و در گذشتگان خانواده‌ اش به یادگار گذاشته رحلت کرد و به مسیح پیوست”

موزه کلیسای وانک اصفهان

از دیگر بخش‌ های کلیسا، موزه این مکان مذهبی و مقدس است که از قدمتی بالغ بر یکصد سال برخوردار بوده و در سال ۱۹۰۵ میلادی، به کمک شخصی به نام «طاطاوس هونانیان» (نویسنده‌ کتاب تاریخ جلفای اصفهان) ساخته شده است. وی اتاقک ‌هایی در ضلع شمالی حیاط کلیسا را برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی در نظر گرفت که تا سال ۱۹۳۰ میلادی، هم به عنوان موزه و هم به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معرفی کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک
کلیسا وانک

معرفی کلیسا وانک

از معروف ‌ترین اشیایی که در موزه نگهداری می‌شود، می‌توان به تار موی دختری ۱۸ ساله اشاره کرد که روی آن در سال ۱۹۷۴ میلادی فرازی از کتاب تورات به زبان ارمنی و به وسیله‌ قلمی از جنس الماس، توسط «واهرام هاکوپیان» نوشته شده است.

کتاب ‌ها و نسخه ‌های خطی، تابلوهای نقاشی از آثار هنرمندان اروپایی و ارمنی، تابلوهای گچبری از کاخ‌ های صفوی، آثار فلزی همچون طلا، نقره، انواع جعبه‌ های صلیب و … انواع صنایع ‌دستی مانند رودوزی ‌های سنتی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی مانند انواع مبلمان، ساعت، شمعدان، تابلو های منبت‌ کاری و … از جمله وسایلی هستند که می‌توان در موزه مشاهده کرد.

 

آدرس: اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x