مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ / تفاوت سری S و A تا F

گوشی‌های سامسونگ در سری‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هرکدام نام‌‌گذاری، طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار متفاوتی دارند. در ادامه به مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ / تفاوت سری S و A تا F می پردازیم...

مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ / تفاوت سری S و A تا F

گوشی‌های سامسونگ در سری‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هرکدام نام‌‌گذاری، طراحی، سخت‌افزار و نرم‌افزار متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی هر سری و تفاوت‌های آن‌ها باهم می‌پردازیم.

سامسونگ یکی از پرفروش‌ترین برندهای گوشی در بازار است که گوشی‌های هوشمند خود را در چندین سری عرضه می‌کند و این امر می‌تواند به‌سادگی برای خریداری که اولین‌ بار قصد دارد گوشی‌ای از این برند بخرد، گیج‌ کننده باشد.

سری های مختلف گوشی سامسونگ عبارتند از سری گلکسی S ،‌Z ،‌A ،‌M و Note

به‌طورکلی، مهم‌ترین گوشی های سامسونگ در ۵ سری گلکسی S ،‌Z ،‌A ،‌M و Note عرضه می‌شوند. مشهورترین سری موبایل‌های سامسونگ، خانواده‌ی گلکسی S است که پرچم‌دارهای این برند را شامل می‌شود. گوشی‌های سری نوت نیز به‌دلیل برخی قابلیت‌ها مانند قلم هوشمند، طرفداران زیادی دارند. با این‌ حال شرکت کره‌ای در آذر ۱۴۰۰ اعلام کرد که دیگر گوشی‌‌ای از خانواده‌ی گلکسی نوت معرفی نخواهد کرد و تمام قابلیت‌های این سری را به گلکسی اس ۲۲ اولترا اضافه می‌کند.

به‌جز سری گلکسی S و Note این موارد، سامسونگ گوشی‌های دیگری هم دارد که هر کدام قابلیت‌ها و مشخصات فنی متفاوتی دارند. در ادامه با تحلیلک همراه باشید تا ویژگی‌های هر کدام از این سری‌ها و تفاوت‌های آن‌ها باهم را بررسی کنیم.

سری گلکسی اس سامسونگ

گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی اس سامسونگ سری پرچم‌دارهای گوشی‌های هوشمند سامسونگ هستند و گفته می‌شود که در نام‌گذاری این خانواده از عبارت Supersmart (فوق هوشمند) الهام گرفته شده است. این خانواده ساختار سخت‌افزاری بسیار قوی دارند و از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته بهره می‌برند؛ به‌طوری‌ که سامسونگ برای رقابت با برندهای دیگر، حتی آیفون‌های اپل از گوشی‌های این سری مایه می‌گذارد.

یکی از فاکتورهایی که گوشی‌های گلکسی S سامسونگ را از سایر گوشی‌های رقبا متمایز می‌کند، همکاری سامسونگ با شرکت سازنده‌ی تراشه‌ی کوالکام برای استفاده از به‌روزترین پردازنده در گوشی‌های این سری است. گوشی‌های سامسونگ در خانواده‌ی گلکسی S تقریباً همیشه اولین گوشی‌هایی هستند که با پردازنده‌ی پرچم‌دار آن سال به بازار عرضه می‌شوند؛ البته این مزیت تنها برای خریداران در آمریکای‌ شمالی صدق می‌کند و مدل‌های بین‌المللی عموماً به پردازنده‌های اگزینوس مجهز هستند.

سامسونگ در ساخت سری گلکسی اس سامسونگ، علاوه بر پردازنده‌ای پرچم‌دار، از قوی‌ترین پردازنده‌های گرافیکی، باکیفیت‌ترین ماژول‌های دوربین و بهترین پنل‌های صفحه‌ نمایش نیز استفاده می‌کند.

در ده سال گذشته، همیشه یکی از گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی S رقیبی برای بهترین گوشی هوشمند سال یا یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سال معرفی شدند. گوشی گلکسی اس ۴ سامسونگ پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی تا به این لحظه به‌شمار می‌رود.

اولین گوشی سری گلکسی S سامسونگ در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و آخرین سری نیز خانواده‌ی گلکسی اس ۲۲ شامل اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس و اس ۲۲ اولترا است. بدیهی است که نسخه‌ی اولترای این خانواده بزرگ‌ترین، قدرتمندترین و گران‌ترین گوشی در این سری است.

در کل، اگر به فکر خرید یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی هستید و دغدغه‌ای از نظر مالی ندارید، جدیدترین گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی S سامسونگ می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشند.

نسخه FE خانواده گلکسی اس سامسونگ جهت راضی نگه داشتن طرفداران ساخته شده است.

با‌‌توجه‌‌‌ به گران‌‌ بودن بازه‌ی قیمتی خانواده‌ی گلکسی اس، سامسونگ برای راضی نگه داشتن هواداران، از سری ۲۰ به بعد نسخه‌ی FE (فن ادیشن-Fan Edition) این گوشی‌های پرچم‌دار را تقریباً با نصف قیمت آن‌ها عرضه می‌کند. این مدل‌ با امکانات و قابلیت‌های محدودتر و قیمت پایین‌تر، کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که به‌ دنبال گزینه‌ای اقتصادی‌ از خانواده‌ی پرچم‌دار گلکسی اس‌ ها هستند.

سری گلکسی نوت سامسونگ

در ابتدای عرضه‌‌ی سری گلکسی نوت سامسونگ، بسیاری این خانواده از سامسونگ را به‌ خاطر اندازه، مشخصات و طراحی متفاوت با سری گلکسی اس، به‌ سخره گرفتند. این گوشی‌ها بزرگ‌تر از گوشی‌های سری S هستند و صفحه‌ نمایش‌های بزرگ‌تری برای یادداشت‌برداری، طراحی و سایر اهداف خلاقانه دارند.

ایده‌ی ساخت گوشی هوشمند بزرگی با قلم داخلی در آن زمان احمقانه به‌نظر می‌رسید؛ اما سامسونگ توانست با فروش این سری از محصولاتش به صدر جدول فروش راه پیدا کند و پس از چندی حتی برای توصیف گوشی‌های سری گلکسی نوت از عباراتی مانند سری گلچین یا پریمیوم استفاده می‌شد.

مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ

با گذشت زمان، طراحی سری گلکسی S و سری گلکسی نوت سامسونگ تا حد زیادی به‌ هم شبیه شد و در نهایت نیز سامسونگ در رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۲ گوشی اس ۲۲ اولترا را معرفی کرد که علاوه‌ بر مشخصات فنی قدرتمند به فضایی اختصاصی برای قلم S-Pen مجهز بود و سرانجام نیز با انتشار نقشه راه سه‌ساله‌ی خود اعلام کرد که از‌ این‌ پس بیشتر تمرکز خود را روی گوشی‌های تاشو خواهد گذاشت و از توقف تولید گوشی‌های خانواده‌ی نوت خبر داد.

اولین سری گلکسی نوت سامسونگ در سال ۲۰۱۱ با دو ویژگی برجسته معرفی شدند: صفحه‌نمایش ۵٫۳ اینچی و پشتیبانی از قلم S-Pen یا استایلوس. بزرگی صفحه‌‌ نمایش و پشتیبانی نرم‌افزاری از کاربرد قلم، باعث شد این سری گوشی به گوشی محبوب متخصصانی تبدیل شود که به‌دنبال تبلتی کوچک‌تر با قابلیت‌های کامل یک گوشی هستند.

در واقع، جسارت سامسونگ برای عرضه‌ی این دو ویژگی‌ باعث شد تا برندهای دیگر نیز به تولید گوشی‌هایی با صفحه‌ نمایش‌های بزرگ و قلم روی آورند. با توقف تولید گوشی‌های خانواده‌ی نوت سامسونگ، گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا آخرین گوشی‌‌ها از این سری محسوب می‌شوند.

سری گلکسی Z سامسونگ

گوشی‌های سری گلکسی Z سامسونگ لوکس‌ترین و گران‌ترین سری از خانواده‌ی گلکسی هستند که صفحه‌نمایش بزرگ داخلی دارند.

تمام گوشی‌های تاشو سامسونگ با خلاقیت و نوآوری بسیار زیاد به این خانواده تعلق دارند و مرز بین گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را از میان برداشته‌اند.

اگر گوشی از خانواده‌ی سامسونگ حرف Z را یدک بکشد، به این معنی است که صفحه‌ نمایشی تاشو دارد و از آنجا که صنعت گوشی‌های هوشمند درحال‌حاضر به بلوغ رسیده است و دیگر رشدی آن‌چنانی را در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم، شرکت‌ها باید راه‌هایی را برای ایجاد تقاضای کاربران برای انواع جدید محصولات ایجاد کنند.

در همین راستا، سامسونگ بعد از رویداد گلکسی آنپکد ۲۰۲۲ اعلام کرد که از این به‌بعد بیشتر تمرکز خود را روی خانواده‌ی سری S و خانواده‌ی زد تاشو خواهد گذاشت و در سه سال آینده نیز همین استراتژی را حفظ خواهد کرد.

مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ

در حال‌ حاضر، دو نوع گوشی تاشو در میان محصولات سامسونگ وجود دارد. اولی خانواده‌ی زد فولد است که ظاهری شبیه به گوشی معمولی دارد و سپس مانند کتابچه‌ای به دو طرف باز شده و به دستگاهی شبیه به تبلت تبدیل می‌شود.

زد فولد ۳ آخرین گوشی از این سری است و سامسونگ در طراحی‌ آن از شیشه‌ی فوق نازکی بهره گرفته که ۸۰ درصد مقاوم‌تر است و تا اندازه‌ای نگرانی‌های منتقدان بابت نسل قبلی این گوشی از بین برده است. طراحی دوم یا خانواده‌ی زد فلیپ، از وسط تا می‌شوند و دو بخش بالایی و پایینی صفحه‌نمایش روی هم قرار می‌گیرند. این طراحی باعث می‌شود تا ارتفاع گوشی نصف شود و جابجایی آن راحت‌تر باشد.

از آنجا که فناوری ساخت گوشی‌های تاشو فناوری بسیار جدیدی است، هنوز درباره‌ی دوام این دستگاه‌‌ها اطلاعات زیادی در دست نیست. همچنین، این گوشی‌ها به‌دلیل فرایندهای ساخت پیشرفته‌‌شان بسیار گران هستند. با این‌ حال، همان‌ طور‌ که اشاره کردیم، سامسونگ معتقد است که آینده از آن‌ِ این گوشی‌ها است؛ پس اگر می‌خواهید کمی جلوتر از بقیه با فناوری پیش بروید، خرید گوشی‌ از خانواده‌ی گلکسی Z می‌توانند انتخاب خوبی محسوب شود.

مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگسری گلکسی ای سامسونگ

گوشی‌های سری گلکسی ای سامسونگ، گوشی‌هایی میان‌رده‌ از این برند هستند که پس از گوشی‌های پرچم‌دار سری S  و نوت و Z ، بهترین قابلیت‌ها و زیباترین طراحی‌ها را دارند. در واقع سامسونگ برای پاسخ به نیاز مشتریان اقتصادی، گوشی‌های مقرون به‌صرفه‌ی سری گلکسی A سامسونگ را معرفی کرد که در‌مقایسه‌ با گوشی‌های پرچم‌دار، مشخصات فنی ضعیف‌تر و ماژول دوربینی با کیفیت پایین‌تری دارند.

سامسونگ در سال ۲۰۱۴ اولین سری گلکسی A سامسونگ را با الهام‌گرفتن از عبارت Alpha (آلفا) رونمایی کرد. این خانواده به‌دلیل امکانات و قابلیت‌های زیاد و قیمت مناسب، با استقبال زیاد کاربران روبه‌رو شدند و به فروش‌ چشمگیری در بازار گوشی‌های اندرویدی دست پیدا کردند؛ به‌طوری در سال ۲۰۱۹ سه گوشی A10  و A50  و A20  توانستند ۷۵ میلیون دستگاه فروش داشته‌ باشند. این امر انگیزه‌ی لازم را برای سامسونگ به‌وجود آورد تا برای عرضه‌ی گوشی‌های باکیفیت‌تری از این خانواده بیشتر تلاش کند. مدل‌های مختلف این سری از گوشی‌ها بسته به منطقه‌ی مکانی ممکن است متفاوت باشند.

برخی از گوشی‌های خانواده‌ی سری گلکسی A سامسونگ به سنسور اثر انگشت زیر صفحه‌ نمایش مجهز هستند. گوشی‌های قوی‌تر از این خانواده با مضربی از ۱۰ و مدل‌های ضعیف‌تر نیز با اعداد تک‌رقمی مشخص می‌شوند.

سری گلکسی M سامسونگسری گلکسی ام سامسونگ

سامسونگ خانواده‌ی گلکسی M را برای اولین‌بار با عرضه‌ی M10  و M20  در فوریه‌ی ۲۰۱۹ و درادامه‌ی سری J معرفی کرد. این گوشی‌ها که با الهام از کلمه‌ی Millennial (نسل هزاره) نام‌گذاری شدند، در ابتدا تنها به‌صورت آنلاین فروخته می‌شدند و ازنظر مشخصات و طراحی بسیار شبیه به خانواده‌ی گلکسی A هستند.

سامسونگ در تولید سری گلکسی ام سامسونگ علاوه‌بر سنسور اثر انگشت بر عمر زیاد باتری نیز تأکید می‌کند و باتری‌های پرظرفیتی را در این دستگاه‌ها جای داده است؛ اما به‌دلیل امکانات و قابلیت‌های کمتر سری گلکسی M سامسونگ درمقایسه‌ با گوشی‌های گلکسی A، آن‌ها را با قیمت ارزان‌تری برای فروش عرضه می‌کند. برای مثال، گوشی M20 در زمان عرضه از باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد؛ درحالی‌ که دو گوشی A70  و A50  از سری گلکسی A به‌ ترتیب باتری‌هایی ۴۵۰۰ و ۴۰۰۰ میلی‌ آمپری‌ ساعتی داشتند.

M51، یکی از قوی‌‌ترین گوشی‌‌های سری گلکسی M، به باتری‌ ۷۰۰۰ میلی‌ آمپر‌ ساعتی مجهز است و با یک بار شارژ بیش از ۲ روز دوام می‌آورد. گلکسی M30 نیز یکی از گوشی‌های باکیفیت خانواده‌ی گلکسی M است که از رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد و علاوه‌ بر دوربین اصلی، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی هم دارد.

تفاوت گلکسی A و گلکسی M سامسونگ

دو سری گلکسی A و گلکسی M از نظر کیفیت و کمّیّت تفاوت‌هایی باهم دارند که در ادامه بحث مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • سامسونگ در طراحی گوشی‌های سری گلکسی M توجه چندانی به ظاهر و زیبایی این مدل‌ها ندارد و آن‌ها را به باتری بزرگ‌تر و با ظرفیت‌تر مجهز می‌کند؛ ولی در مقابل برای طراحی و ساخت سری گلکسی A وقت و هزینه‌ی بیشتری را صرف زیبایی این خانواده می‌کند. بدنه‌ی گوشی‌های سری گلکسی A از مواد پلاستیکی باکیفیت‌تری ساخته شده و پنل پشتی آن‌ها رنگ و طراحی زیباتری دارد.
  • سنسور اثر انگشت روی صفحه‌ نمایش گوشی‌های گلکسی A قرار گرفته است؛ اما این سنسور در گوشی‌های گلکسی M (درصورت وجود داشتن) معمولاً کنار گوشی‌ها جا دارد.
  • گوشی‌های سری گلکسی A بیشتر از گوشی‌های سری M برای بازار‌های بین‌المللی عرضه شدند و مدل‌های بیشتری از آن‌ها از ۵G پشتیبانی می‌کند. در حال‌ حاضر، تنها سه مدل M32  و M42  وM52  از گوشی‌های سری گلکسی M سامسونگ از شبکه‌ی ۵G  پشتیبانی می‌کنند.
  • تمام گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی A به قابلیتی به نام سامسونگ ناکس مجهز هستند که امکان حفاظت بیش تراز داده‌های شخصی کاربر را فراهم می‌کند. سامسونگ ناکس در واقع با ایجاد فولدری مخفی به کاربر اجازه می‌دهد تا عکس‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های شخصی خود را از دسترس دیگر افراد دور نگه دارد. این قابلیت در برخی از گوشی‌های سری گلکسی M وجود ندارد.
  • خانواده‌ی گلکسی M در مقایسه ‌با گوشی‌های سری گلکسی A عموماً به پردازنده‌ی قدرتمند‌تری مجهز هستند و در نتیجه، برای کاربرد گیمینگ گزینه‌ی مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

سری گلکسی F سامسونگسری گلکسی F سامسونگ

گوشی‌های سری گلکسی F سامسونگ جدیدترین گوشی‌های ارزان‌قیمت سامسونگ را شامل می‌شوند که برای بازار هند عرضه می‌شوند و تنها از شبکه‌های ۴G  پشتیبانی می‌کنند. این سری مانند گوشی‌های سری گلکسی M و گلکسی  A، با هدف ارائه‌ی گوشی‌هایی با عملکرد مطلوب و قیمتی متوسط طراحی شده‌اند. گوشی‌های سری گلکسی F در بازه‌ی قیمتی ارزان‌تر از ۲۰,۰۰۰ روپیه (۲۷۲ دلار) میان‌رده‌های اقتصادی هستند و آنچه این سری را از سری M و A متمایز می‌سازد، داشتن دوربین‌های سلفی و اصلی با کیفیت‌تر است.

جمع بندی

با‌‌توجه‌‌‌به قابلیت‌ها و امکانات هر سری از گوشی‌های گلکسی سامسونگ و متوقف‌ شدن خط‌ تولید گلکسی نوت می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد گوشی‌های گلکسی S برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که حاضرند برای سخت‌افزار‌ قدرتمند، سرعت پردازش زیاد، کیفیت چشمگیر لنزهای دوربین و قابلیت‌های نرم‌افزاری سطح‌بالا هزینه بپردازند و در‌ عین‌ حال از مزایای گوشی‌های سری نوت نیز بهره ببرند. گوشی‌های سری گلکسی Z می‌توانند گزینه‌ای جذابی برای کاربرانی باشند که به متفاوت و متمایز‌ بودن علاقه دارند.

در این‌ میان گوشی‌های سری M می‌توانند پاسخ‌گوی حداقل نیاز کاربران از گوشی‌های اندرویدی باشند و سری گلکسی A نیز با فراهم‌کردن امکان انتخاب بیشتر نیز می‌توانند بهترین انتخاب برای کاربرانی باشند که علاوه‌ بر قیمت مناسب به زیبایی در طراحی نیز اهمیت می‌دهند.

امیدواریم از این مطلب که به مقایسه سری های مختلف گوشی سامسونگ / تفاوت سری S و A تا F پرداخته بود لذت کافی را برده باشید. تجربیات خود در استفاده از سری‌های مختلف گوشی سامسونگ را با ما در میان بگذارید.

 

منبع: زومیت

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x