مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مهارت تصمیم گیری چیست؟

مهارت تصمیم گیری چیست؟

ما در زندگی روزمره مدام در حال انتخاب کردنیم؛ انتخاب یک گزینه از بین چند گزینه‌ای که وجود دارد. به مهارتی که به وسیله آن می‌توانیم در موقعیت‌ هایی که با چند گزینه متفاوت روبه‌ رو هستیم به‌موقع دست به انتخاب مناسب‌ ترین و بهترین گزینه بزنیم مهارت تصمیم گیری گفته می‌شود. 

«مهارت تصمیم گیری چیست؟»

تصمیم گیری درست در هر مسئله‌ای می‌ تواند آینده ما را در جهت و مسیر صحیح قرار دهد. ما در طول زندگی مدام در موقعیت‌ هایی قرار می‌گیریم که با چند گزینه مختلف رو به‌ رو هستیم و باید از بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنیم. انتخاب‌‌ هایی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که در طول زندگی می‌گیریم تأثیرات شگفت‌انگیز و گاهی هم تأثیرات جبران‌ناپذیری بر پیشرفت و موفقیت ما در آینده می‌گذارد.

مهارت تصمیم گیری نیاز به تمرین دارد. محققان معتقدند کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند تصمیمات بهتری می‌گیرند، چرا که آن‌ ها می‌توانند وجوه مختلف قضیه را از هم جدا کنند و نگرانی‌ ها و اضطراب مربوط به مسائل دیگر را در تصمیمشان دخالت ندهند.

گاهی در شرایطی قرار می‌گیریم که اتخاذ یک تصمیم سخت است. این شرایط می‌تواند به خاطر اهمیت مسئله یا به خاطر استرسی که فرد در آن موقعیت تجربه می کند، باشد. از این رو مهارت تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین مهارت های زندگی است که همواره برای انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین گزینه‌ها و گرفتن تصمیمات صحیح و منطقی همواره به آن نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: اعتماد به نفس کاذب چیست؟

اگر خواهان آن هستید که در موقعیت‌ های حساس و مهم زندگی تصمیمات درست و منطقی بگیرید، بهتر است در قدم اول بدانید که مهارت تصمیم گیری چیست.

با ما باشید؛ مهارت تصمیم گیری چیست؟

مهارت تصمیم گیری چیست؟
«مهارت تصمیم گیری چیست؟»

مهارت تصمیم گیری چیست؟

تصمیم گیری از جمله مهم‌ترین مهارت‌ های زندگی و راهکارهای موفقیت است که مسیر و هدف انسان‌ ها را شکل می‌دهد. ما در زندگی روزمره مدام در حال انتخاب کردنیم؛ انتخاب یک گزینه از بین چند گزینه‌ای که وجود دارد. به فرآیندی که در ذهن انجام می‌ شود تا از بین چند گزینه موجود یک گزینه انتخاب شود تصمیم‌گیری گفته می‌شود.

همه ما می‌دانیم که موفقیت و پیشرفت ما تحت تاثیر مستقیم تصمیم‌ های خوب است. برای تصمیم‌ گیری درست و خوب باید معنای دقیق تصمیم گیری را بدانیم و از تصمیمات بد گذشته مان درس بگیریم.

به مهارتی که به وسیله آن می‌توانیم در موقعیت‌ هایی که با چند گزینه متفاوت رو به‌ رو هستیم به‌موقع دست به انتخاب مناسب‌ ترین و بهترین گزینه بزنیم مهارت تصمیم گیری گفته می‌شود. 

بیشتر بخوانید: هدف گذاری در زندگی اولین و مهم ترین راهکار موفقیت

تصمیم گیری شامل انتخاب بین راه‌ حل‌‌ های ممکن برای یک موضوع است و مهارت تصمیم‌گیری روش‌ های صحیح تصمیم‌گیری منطقی را به ما می‌آموزد، توجه و دقت‌ مان را در پروسه تصمیم گیری بالا می‌برد و باعث پایین آمدن میزان خطا هنگام تصمیم‌گیری می‌شود.

مهارت تصمیم گیری در زندگی و سرنوشت ما نقش مؤثری را ایفا می‌کند. به طوری که باعث تفاوت در انتخاب‌ های مهم زندگی می‌شود. گاهی ناتوانی در تصمیم گیری باعث برهم خوردن برنامه‌ها و تباه شدن آرزوها می‌شود.

از همین رو وقتی از استعداد و مهارت در تصمیم گیری صحبت می کنیم، در واقع منظورمان نوعی ویژگی خود رهبری است. در عین حال توانایی در تفکر عینی را هم به تصویر می‌کشد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x