مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
موزه حشره شناسی

معرفی موزه حشره شناسی تهران (هایک میرزایانس)

موزه حشرات هایک میرزایانس در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در وزارت کشاورزی تهران به شکل آزمایشگاهی کوچک تأسیس شد. این موزه با تلاش های شادروان مهندس هایک میرزایانس احداث شد.

موزه حشره شناسی هایک میرزایانس (موسسه تحقیقات رده بندی حشرات)

موزه حشره شناسی هایک میرزایانس در سال ۱۳۲۴ خورشیدی در وزارت کشاورزی تهران به شکل آزمایشگاهی کوچک تأسیس شد. این موزه با تلاش های شادروان مهندس هایک میرزایانس احداث شد. هایک میرزایانس حشره‌شناس ایرانی ارمنی‌تباری بود که تألیفات متعددی درباره حشره‌شناسی داشته است. تخصص اصلی او شناسایی و رده‌بندی ملخ‌ها بود. وی همچنین حشرات ایران را شناسایی و جمع‌آوری می‌کرد.

مهندس میرزایانس سال ها به جمع آوری و بررسی فون حشرات ایران پرداخت و با کوشش بی دریغ به همراه همکارانشان به پیشرفت روز به روز این موسسه کمک کردند.

موزه حشره شناسی تهران

در سال ۱۳۴۷ طرح ملی و مستمر “جمع آوری، بررسی و شناسایی فون حشرات ایران” تصویب شد که مأموریت های انجام شده در قالب این طرح باعث غنای موزه و دستاوردهای علمی بعدی آن شد.

موزه حشره شناسی تهران

در این موزه بیش از ۴ میلیون نمونه حشره وجود دارد و به عنوان تنها منبع رسمی جانور شناسی و حشره شناسی ایران در ابتدا با نام انستیتو بررسی آفات و بیماری‌های گیاهی شروع به فعالیت کرد. سپس در سال۱۳۷۸ پس از درگذشت مهندس میرزایانس، به پیشنهاد وزیر کشاورزی وقت به نام موزه حشره شناسی هایک میرزایانس نام گذاری شد.

موزه حشره شناسی تهران

بخش تحقیقات رده بندی حشرات به کمک کتابخانه بزرگ و گنجینه ارزشمند حشرات موزه از دهه های پیش مرجع رسمی تشخیص حشرات و آفات حشره ای بوده است. در حال حاضر این مجموعه مطالعه فون حشرات ایران را توسعه بخشیده است و روز به روز بر غنای علمی و ویژگی های کمی و کیفی موزه می افزاید.

موزه حشره شناسی تهران

تا به امروز در حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار گونه و زیرگونه در این موزه گردآوری شده است. این موزه جانورشناسی بزرگ شامل صدها نمونه تیپ است که از بین آن ها می توان به هلوتیپ، آلوتیپ و پاراتیپ های مختلف اشاره کرد.

موزه حشره شناسی تهران
موزه حشره شناسی تهران

موزه حشره شناسی هایک در سال های اخیر به مکانی برای کارورزی دانشجویان رشته های مختلف تاکسونومی حشرات و همچنین مکانی برای دور هم جمع شدن استادان و محققان حشره شناسی و جانورشناسی تبدیل شده است. به همین دلیل روز به روز بر ارزش علمی و ویژگی های این موزه افزوده می شود.

آدرس موزه حشره شناسی تهران (هایک میرزایانس)

آدرس موزه حشره شناسی تهران (هایک میرزایانس): تهران, بزرگراه چمران, خیابان تابناک, موسسه تحقیقات حشره شناسی هایک میرزایانس
برای بازدید از موزه حشره شناسی تهران می توانید نامه درخواستی به شماره ۲۲۴۰۲۵۷۰ فکس کنید.

شماره روابط عمومی موزه هایک میرزایانس:  ۲۲۴۰۱۲۴۲

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیک، در این بخش با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما بودیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی موزه حشره شناسی تهران (هایک میرزایانس) اختصاص داشت.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x