مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

نحس بودن خرگوش ها خرافه یا واقعیت؟! (قسمت اول)

تاریخچه‌ی اعتقاد به خرافات به بلندی تاریخ بشریت است که از طریق مشاهده‌ی سنگ نوشته‏‌ها و کتیبه‏‌های کشف شده در آثار باستانی، از جمله آثار کشف شده‌ی مربوط به مصر باستان، قابل مشاهده و مطالعه است.

دنیای خرگوش ها قسمت دهم

نحس بودن خرگوش واقعیت دارد؟!

به بررسی چند فرضیه و نظریه می‌پردازیم:

تاریخچه‌ی اعتقاد به خرافات به بلندی تاریخ بشریت است که از طریق مشاهده‌ی سنگ نوشته‏‌ها و کتیبه‏‌های کشف شده در آثار باستانی، از جمله آثار کشف شده‌ی مربوط به مصر باستان، قابل مشاهده و مطالعه است.

جان ملتون در سال ۱۶۲۰ میلادی گفت: که یک دنیا دکتر هم نمی‏‌توانند خرافات را از ذهن مردم پاک کنند.

براساس عقیده‌ی کلیسای مسیحیت، هر قدرتی به غیر از قدرت خدا، در رابطه با خرافه است و در این مورد پیشگویی از آینده و دستوراتی برای دفع سحر و جادو و طلسم تجویز می‏‌شود.

برخی از مراسم کلیسا هنوز هم به دلیل خرافه‏‌ا‌ی انجام می‏‌گیرد، مانند این که والدینی که هرگز به کلیسا نمی‏‌روند، بچه‏‌هایشان را برای دادن غسل تعمید به منظور دفع سحر و جادو، به کلیسا می‏‌برند. این کار را کودکان در مورد حیوانات خود نیز انجام می‏‌دهند.

عقیده به سحر و جادو در قرن ۱۷ به حالت همه‏‌گیر درآمد.

کتریج می‌گوید: عقیده به جادو، امری جهانی است حتی در میان افراد تحصیل کرده!

 

262 bedevil1

 

نحس بودن خرگوش ها

۱- در انگلستان مردم برای خوش شانسی، در اولین روز از هر ماه، کلمه‌ی (خرگوش) را به زبان می‌آورند. این رسم تقریبا دویست سال است که در این کشور رواج دارد و گفته می‌شود از قرن ۱۹ شکل گرفته‌است.

بر اساس افسانه‌ها، اگر نخستین واژه‌ای که در اول صبح نخستین روز از هر ماه به زبان می‌آورید، (خرگوش خرگوش) باشد، در ادامه‌ی ماه بسیار خوش‌شانس خواهید بود. اگر به هر دلیلی اول صبح یادتان رفت این عبارت را به زبان بیاورید، می‌توانید شب پیش از رفتن به رخت‌خواب، (شوگرخ شوگرخ) (برعکس واژه‌ی خرگوش) را تکرار کنید.

 

259 unionjackrabbit

 

۲- خرگوش فقط یک جاندار کاملا بی‌آزار، بی‌دفاع و دوست‌داشتنی است که فقط کمی دقت و مراقبت می‌خواهد، مثل هر حیوان دیگری که بخواهید نگه‌داری کنید.

البته تا حدودی این مسئله را ریشه‌یابی کردیم و تا اینجا فهمیدیم در گذشته، خانه‌ها گلی و خشتی بوده و خرگوش‌ها بر اساس غریزه، شروع به کندن زمین می‌کردند و کم‌کم تونل‌های زیادی دور از چشم صاحب‌خانه می‌ساختند!

عدم رسیدگی درست و عدم شناخت صحیح از خصوصیات و نیازهای خرگوش باعث شد که آن‌ها همیشه خرابکار به نظر بیایند.

خب احیانا وقتی این شیطنت‌ها را از یک خرگوش آرام و مظلوم می‌دیدند و راه حل درستی هم برایش نداشتند و بدتر این‌که دلیل قانع‌کننده‌ای برای خلاص شدن از دردسر و رها کردنش نداشتند به چه نتیجه‌ای  می رسیدند؟ خرافات تنها راه‌گشای غیر منطقی برای هرکاری که میخواستند انجام بدهند، بود و در آینده هم اتفاقاتی را که حتی بدون وجود خرگوش بیچاره در هر صورت برای آن شخص می‌افتاد را به خرگوش و نحسی آن نسبت می‌دادند.

ما آدم ها همیشه دنبال یک مقصر برای کارهایمان می‌گشتیم و این تازگی ندارد.

 

دنیای خرگوش ها قسمت دهم - نحس بودن خرگوش

 

بیشتر بخوانید

دنیای خرگوش‌ها (قسمت اول)

همه چیز درباره آناتومی خرگوش‌ ها

رژیم غذایی، محل و چرخه زندگی خرگوش‌ ها

رفتارهای جنسی و آمیزش در خرگوش‌ ها

همه چیز درباره بچه خرگوش‌ ها

رفتارشناسی خرگوش‌ ها

بیماری‌ های خرگوش

نژادهای خرگوش قسمت اول

نژادهای خرگوش قسمت دوم

 

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله که به قسمت دهم دنیای خرگوش‌ ها و نحس بودن خرگوش ها خرافه یا واقعیت؟! (قسمت اول) مربوط بود، لذت برده باشید و با قسمت های دیگر با ما همراه باشید.

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک