مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
خودرو سازی مرسدس بنز

نگاهی به تاریخچه ی شرکت خودرو سازی بنز

معرفی شرکت

بنز و خودرو

این دو را نمی توان از هم جدا کرد. بی هیچ شکی نمی توان نقشی که کارل بنز و همتای آلمانی گاتلیب دایملر او در تاریخ خودرو ایفا کردند را نادیده گرفت. در ابتدا بنز و دایلمر از کار یکدیگر آگاهی نداشتند.

بنز حق امتیاز موتور واگن را در سال ۱۸۸۶ به نام خودش ثبت کرد در حالی که از سال ۱۸۸۵ مشغول کار با سه چرخه اش که با موتور درون سوز تک سیلندر و با گاز ذغال سنگ کار می کرد بود. بنز به شدت می کوشید تا سه چرخه اش را که با فرمان اهرمی کار می کرد به فروش بگذارد و درنهایت توانست تا سه چرخه اش را در سال ۱۸۸۸ به ایمل روژه بفروشد.

کارل بنز 1

کارل بنز(نفر سمت راست) سوار بر سه چرخه ی خود

گاتلیب دایملر در سال ۱۸۸۳ موتور درون سوزی را ساخت که با بنزین کار می کرد و برای امتحان آن را روی چیزی شبیه به یک موتور سیکلت سوار کرد و پل، فرزند دایملر در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۸۸۵ پشت آن نشست و عملکرد آن را ثبت کرد. پس اختراع موفقیت آمیز موتور درون سوز و عملکرد مناسب آن موجب شد تا دایملر در سال ۱۸۸۶ اولین چهارچرخه ی شبه ماشین را بسازد که در واقع درشکه ای تغییر شکل یافته بود.

دایملر

موتور سیکلت دایملر

خودروی دایملر

خودروی دایملر

آغاز یک انقلاب

سال ۱۸۹۳ بنز مدل ویکتوریا را که تغییراتی در سیستم فرمان خودرو داده بود ساخت و سال بعد با ارتقای مدل ویکتوریا، خودروی ویلو و اولین خودروی تولیدی دنیا معرفی شد؛ اما این شرکت دایملر بود که با وجود مرگ موسس آن انقلاب صنعت حمل و نقل را رقم زد.

بنز ویلو 1

ویلو(Velo)

در شرکت دایملر مهندس ویلهم مایباخ و پل دایملر، فرزند گاتلیب، متوجه شدند ماشین های بلندی که ساخته اند ثبات چندانی ندارند؛ بنابراین برای سال ۱۹۰۱ خودروی جدیدی طراحی کردند. طراحی بدنه ی این خودروی ۳۵ اسب بخاری به گونه ای بود که باعث شد تا چندین دهه خودرو سازان دیگر از آن الگو بگیرند.

سرنشینان خودروی جدید شرکت دایملر که شاسی ای محکم از جنس فولاد پرس شده داشت، به جای اینکه روی موتور بنشینند، در پشت آن قرار می گرفتند. موتور ۴ سیلندر این خودرو زیر کاپوت و پشت رادیاتور آن قرار گرفته بود. این خودرو مجهز به پدال گاز پایی و فرمانی شیب دار بود.

امیل یلینک، سرمایه گذار اتریش-مجارستانی تعداد ۳۶ دستگاه از این خودرو را در ازای حق انحصاری توزیع و فروش، به دایملر سفارش داده بود. او نام دختر یازده ساله اش را که «مرسدس» نام داشت برای این خودرو انتخاب کرد.

امیل یلینک درباره این اسم می گفت: «این اسم شاخصه های تبلیغاتی خود را دارد. هم تک و غیر معمول است و هم جذاب» فروش این خودرو به کمک مدل گران ترش، که ۶۰ اسب بخار قدرت داشت و پیشرفته ترین خودرو در زمان خود محسوب می شد روندی تصاعدی داشت.

60 اسب بخار

خودروی ۶۰ اسب بخاری مرسدس

هر دو شرکت «دایملر-مرسدس» و «بنز» در طول جنگ جهانی اول برای آلمان وسایل نقلیه ی نظامی می ساختند و در نتیجه به رقبایی برای یکدیگر تبدیل شده و هر دو به خاطر کیفیت و مهندسی مطلوب خود به یک انازه شهرت یافته بودند.

بنز با کمک فردیناد پورشه-فردی که بعد ها شکرت پورشه را تاسیس کرد-که بر طراحی نظارت داشت خودروهایی را با ظاهر جذاب و هیجان انگیز تولید می کرد که این کار موجب افزایش محبوبیت مرسدس بنز شد.

یکی از این خودروها، ماشین مسابقه ی بلیتزن بنز بود که رکورد سرعت خودرو های دنیا را با سرعت ۲۲۸,۱ کیلومتر در ساعت از سال ۱۹۰۹ تا سال ۱۹۲۴ به خود اختصاص داد.

بلیتزن

ماشین مسابقه بلیتزن با ۲۰۰ اسب بخار قدرت

تولد یک برند تازه

بحران اقتصادی شدیدی که گریبان گیر آلمان در سال ۱۹۲۰ شد، تورم و بیکاری شدیدی را در جامعه به وجود آورد و موجب شد تا بسیاری از شرکت های آلمانی با یکدیگر ادغام شوند. این دو رقیب قدیمی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و با یکدیگر در زمینه هایی محدود مشارکت می کردند تا اینکه در سال ۱۹۲۶ این دو شرکت تحت نام دایملر-بنز آ گ به طور کلی با یکدیگر ادغام شدند و خودرو های خود را با نام مرسدس-بنز روانه ی بازار کردند.

پس از ادغام کاخانه ی منهایم بر تولید کامیون و اتوبوس متمرکز شد و کارخانه های  خودرو سازی به اشتوتگارت منتقل شدند. عمر کارل بنز به قدر طولانی بود تا تمامی این تغییرات را ببیند. او در سال ۱۹۲۹ و در سن ۸۴ سالگی در گذشت.

در دهه ی ۱۹۳۰ با تولید خودرو های لوکس و قدرتمند به شهرت دایملر-بنز افزوده شد. در آن زمان دایملر-بنز برای اقشار مختلف جامعه خودروهای مختلفی داشت.

در آن زمان دایملر-بنز لیموزین های گراسری را می ساخت که بیشتر مورد علاقه ی سرمایه داران بود. در عین حال شرکت خودروی ۵۴۰ کی را نیز تولید می کرد که سوپرشارژ شده بود و مدلی جوان پسند به حساب می آمد. بنز همچنین در مسابقات نیز افتخارت زیادی با ماشین مسابقه ی دبلیو ۱۲۵ گرند پریکس کسب کرده بود.

1496745 1 1

لیموزین گراسر(Grosser)

مسابقه

مرسدس بنز ۵۴۰ کی

گرند پریکس

مرسدس بنز دبلیو ۱۲۵ گرند پریکس

با آغاز جنگ جهانی دوم دایملر-بنز آسیب های فراوانی دید. بار دیگر این کمپانی مسئول تولید وسایل نقلیه ی نظامی شد. در طی جنگ حدود ۸۰ درصد از ظرفیت تولید شرکت طی بمباران هوایی از بین رفت که آسیبی سخت به شرکت وارد کرد. پس از جنگ نیرو های اشغالگر به دایملر-بنز دستور دادند تا وسایل نقلیه با کاربری شهری و عمومی بسازد تا در باز سازی ها به کار گرفته شوند و پس از آن به مرور زمان تولیدات شرکت از سر گرفته شد.

تولیدات شرکت در سال ۱۹۴۹ -هنگامی که مدل های پس از جنگ رونمایی شدند- به بیش از ۱۷۰۰۰ دستگاه در سال رسید که این رقم در سال ۱۹۵۸ به ۱۰۰۰۰۰ دستگاه افزایش یافت. مسابقات اتومبیل رانی در سال ۱۹۵۵ نیز با پیروزی ای که خوان فانخیو برای مرسدس بنز رقم زد نقطه ی عطفی برای مرسدس بنز مرسدس بنز به حساب می آمد. چون مرسدس بنز برای دومین بار قهرمان جهان شده بود؛ اما این خوشحالی درازا نداشت.

در مسابقات ۲۴ ساعته ی لمانز تراژدی عظیمی برای بنز رخ داد. پیِر لِوِک با خودرو ی ۳۰۰ اس ال آر به میان تماشگران رفت و ۸۳ نفر را کشت. این اتفاق باعث شد تا  بنز به مدت سی سال در هیچ مسابقه ای شرکت نکند و فقط در اواسط دهه ی ۱۹۹۰ به عنوان تامین کننده ی موتور تیم مک لارن در مسابقات فرمول ۱ بازگشت.

در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ تیم مک لارن-مرسدس قهرمانی را برای میکا هککینن و در سال ۲۰۰۸ برای لوییس همیلتون به ارمغان آورد. پس از مدتی تیم مک لارن با رنو قرارداد بست؛ تیم مرسدس به صورت مستقل وارد مسابقات فرمول یک شد و افتخارات بسیار زیادی کسب کرد.

سنت مرسدس بنز بر مبنای این بوده که دامنه ی فعالیت هایش را گسترش دهد. به همین دلیل در سال ۱۹۵۸ اتو آنیون/آئودی را خرید ولی در سال ۱۹۶۵ آن را به وولکس واگن فروخت. مرسدس بنز برای ورود به کلاس خودرو های شهری نیز تلاش زیادی کرد. این شرکت از ایده ی خودرو های هوشمند شهری در سال ۱۹۹۴ استقبال و درسال ۱۹۹۷ از کلاس اِی به عنوان رقیبی برای فولکس واگن گلف رونمایی کرد.

خودرو و بنز

مرسدس بنز کلاس اِی ۱۶۰،از اولین خودرو های کلاس اِی

مرسدس بنز در سال ۱۹۹۸ طی اقدامی جسورانه کرایسلر را خرید و پس از ۸ سال تلاش برای حفظ ابر شرکت چند ملیتی آن را به همراه دوج و جیپ فروخت. حالا این شرکت می توانست دوباره بر تولیدات خود تمرکز کند.

این شرکت خودرو های زیادی در کلاس های مختلف اعم از کلاس اِی، کلاس ای، کلاس سی، کلاس اس، کلاس ایکس و… به بازار عرضه کرده است که همه ی آن ها در نوع خود نمونه هایی فوق العاده به شمار می آیند. همچنین در نمایشگاه امسال فرانکفورت مرسدس بنز نماینده ی خود، مرسدس اِی ام جی پراجکت وان را برای ثبت رکورد در پیست نوربرگ رینگ معرفی کرد تا در زمینه ی خودرو های مسابقه ای-شهری نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

خودرو سازی بنز

مرسدس ای ام جی پراجکت وان

شرکت مرسدس بنز تحت مدیریت دیِتر زتچه در سال ۲۰۱۷ سومین شرکت بزرگ دنیا پس از تویوتا و وولکس واگن بوده است و در حال حاضر با تمام توان خود به فعالیت ادامه می دهد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک