مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری و آشنایی با روش نگهداری

برگ انجیری دارای برگ‌های روشن و سفید رنگ است که توانایی زیادی در جذب نور خورشید ندارند و گیاه باید بیشتر از سایر گیاهان برای انجام فتوسنتز تلاش کند. پس آن را در مکان های کم نور قرار ندهید.

روش نگهداری گیاه برگ انجیری

 گیاه برگ انجیری

امروزه گیاه برگ انجیری طرفداران زیادی دارد و حسابی مورد توجه قرار گرفته است. از این گیاه جذاب برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود.
برگ انجیری گیاهی مقاوم و متعلق به مکزیک است.

برگ انجیری
گل برگ انجیری

این گیاه دارای گونه های مختلفی است.

برگ انجیری دارای برگ‌های روشن و سفید رنگ است که توانایی زیادی در جذب نور خورشید ندارند و گیاه باید بیشتر از سایر گیاهان برای انجام فتوسنتز تلاش کند. پس آن را در مکان های کم نور قرار ندهید.

شرایط نگهداری گیاه برگ انجیری

آبیاری
هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود.
کمی رطوبت برای خاک گیاه لازم است، به عبارتی دیگر بهتر است بعد از خشک شدن خاک آن را آبیاری کنید تا خیس و غرقاب نشود.
هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم می توانید گیاه را غبارپاشی کنید.
برگ های گیاه برگ انجیری را با دستمال مرطوب تمیز نمایید و از اسپری های شیمیایی براق کننده خودداری نمایید.

نور و دما
برگ انجیری می‌تواند در هر بخشی از منزل شما به خوبی رشد کند! اگرچه آن در برابر میزان مختلف نور مقاوم است، اما برای داشتن رشدی سریع‌تر و گیاهی سالم‌تر، بهتر است آن را همواره تحت تابش غیرمستقیم خورشید قرار دهید چون نور زیاد باعث زرد شدن برگ ها و در نتیجه آسیب دیدن گیاه می‌شود. نور خیلی کم هم برای آن خوب نیست، چون باعث کند شدن رشد و یا حتی متوقف شدن آن می‌شود.
برگ انجیری دوست دارد در نیم سایه باشد.

بیشتر بخوانید: گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم

رطوبت و دما
این گیاه تقریبا در هر محیطی می‌تواند رشد مناسب داشته باشد، محیط گرم و مرطوب برای این گیاه زیبا کاملا ایده آل است و در چنین شرایطی به سرعت رشد می کند و دمای ۱۳ درجه برای این گیاه ایده آل است.
بهترین زمان برای خیس کردن برگ های گیاهان آغاز روز است. زیرا آب فرصت کافی برای تبخیر شدن را خواهد داشت و از بیمار شدن برگ جلوگیری خواهد شد.
برگ انجیری را در نزدیکی در و یا وسایل حرارتی قرار ندهید. چون تغییر رطوبت هوا و تغییر دما باعث آسیب دیدن برگ انجیری شده و آن را ضعیف می‌کند.
با درست کردن یک جزیره در زیر گلدان برگ انجیری می توانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

کود دهی
برای داشتن بهترین نتیجه و اگر دوست دارید همیشه شاهد برگ های تازه و شاداب باشید، در طول بهار و تابستان ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید. مقدار کمی کود مایع کافی است تا رشد برگ انجیری به طور واضحی بهبود پیدا کند. نباید در زمستان به گیاه کود بدهید، برگ انجیری باید در این زمان استراحت کرده و مدتی را بدون کود سپری کند.

برگ انجیری
گل برگ انجیری

آیا برگ انجیری سمی است؟

برگ‌های این گیاه کمی برای انسانها و حیوانات خانگی سمی هستند. معمولا خوردن آنها سبب التهاب دهان و معده شده و استفراغ را به همراه خواهد داشت.
برگ انجیری سمی است پس گیاه را دور از دسترس اطفال و حیوانات قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ گیاهان آپارتمانی سمی برای کودکان و حیوانات

چگونه سرعت رشد برگ انجیری را افزایش دهیم؟

این گیاه برای داشتن رشدی بیشتر، باید در محیطی با نور بسیار خوب قرار بگیرد. یعنی درست کنار پنجره‌ای نورگیر!
علاوه بر نور، به فاکتورهای دیگری مانند هوای گرم، خاکی با زهکشی عالی و کودی مناسب نیز نیاز دارید.

علت قهوه‌ای شدن برگهای برگ انجیری چیست؟

دلایل مختلفی برای ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگهای این گیاه وجود دارد:

مشکلات قارچی
اگر گیاه شما دارای لکه‌های قهوه‌ای بر سطح برگ است، لکه‌هایی که با یک هاله زرد رنگ احاطه شده‌‌اند، شاهد نشانه‌های اولیه بیماری قارچی هستید.
اگر گیاه برای مدتی طولانی در شرایط خیس و مرطوب قرار بگیرد، قارچ‌ها به آن حمله خواهند کرد. بخصوص اگر گردش هوای مناسبی در اطراف گیاه و ریشه وجود نداشته باشد. 

اگر لکه‌هایی با مشخصات فوق در برگها مشاهده کردید، بهترین کار این است که تمام برگهای مبتلا را از گیاه جدا کنید. سایر برگها را نیز برای مدتی کاملا خشک نگه دارید و مواظب باشید هنگام آبیاری آنها را خیس نکنید.

نامناسب بودن رطوبت خاک
اگر نوک برگها در حال قهوه‌ای شدن هستند، احتمالا مشکل به خاک و آبیاری باز می‌گردد. اگر خاک بیش از حد سریع خشک شود یا آبیاری به قدر کافی صورت نگیرد، شاهد قهوه‌ای شدن نوک و لبه برگ های برگ انجیری خواهید بود.
نباید تمام خاک شود. آبیاری را به صورت کامل و عمقی انجام دهید، به طوری که هیچ بخشی از خاک خشک باقی نمانده باشد. این موضوع بسیار مهم است.

این دو مورد، اساسی‌ترین موارد قهوه‌ای شدن برگ انجیری هستند. اگر علت مشکل گیاه شما این موارد نبود، میزان آبیاری را چک کنید.

برگ انجیری

علت زرد شدن برگ انجیری چیست؟

در اغلب اوقات دلیل زرد شدن برگهای این گیاه به میزان آبیاری مربوط است.
اگر متوجه شدید برگهای بخش پایینی گیاه (به ویژه برگ‌های قدیمی‌) در حال زرد شدن هستند، باید گیاه را آبیاری کنید. اگر خاک بیش از حد خشک باشد، ابتدا برگ‌های قدیمی شروع به زرد شدن می‌کنند. اگر به گیاه آب کافی نرسانید، زرد شدن ادامه خواهد داشت.
اما اگر برگ‌های جوان گیاه در حال تغییر رنگ بودند و یا احساس کردید مشکل گیاه شما خشکی بیش از حد نیست؛ باید دلایل دیگری را بررسی کنید.

گاهی اوقات زرد شدن برگها در نتیجه آبیاری بیش از حد رخ می‌دهد. گیاه را در مکانی قرار دهید که بتواند به میزان کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کرده تا خاک آن به خوبی خشک شود. همواره اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

علت دیگر کمبود عناصر ضروری است. پس زرد شدن برگها فرصت خوبی برای کوددهی برگ انجیری است. یک کود مایع مناسب انتخاب کرده و آن را ضمن آبیاری به گیاه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: گل زاموفیلیا و همه آنچه که باید درباره آن بدانید

دلیل پژمرده شدن برگ انجیری چیست؟

خشکی یا خیسی بیش از حد خاک دلیل پژمرده شدن این گیاه است.

هر زمان که متوجه آغاز روند پژمردگی گیاه شدید، باید میزان رطوبت خاک را بسنجید. آیا کاملا خشک شده است؟ اگر بله، سریعا آن را به قدر کافی آبیاری کنید.
اما اگر حس کردید برگ انجیری در حال پژمرده شدن بوده و خاکش خیلی خیس است، یعنی گیاه از پوسیدگی ریشه رنج می‌برد.
اگر گلدان گیاه فاقد حفرات زهکشی متعدد باشد، ریسک ابتلای ریشه به پوسیدگی بسیار افزایش خواهد یافت. در این شرایط، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ را به خوبی بررسی کنید. آیا می‌توانید بخش پوسیده را ببینید؟ آیا خاک بویی نامطبوع دارد؟
حال باید بخش‌های مرده ریشه را جدا کرده و تا حد ممکن خاک آنها را پاک کنید. سپس مجدد ریشه تمیز و بدون خاک را در گلدانی دیگر و خاکی تازه بکارید.

علت قهوه ای شدن برگ‌های جدید؟

به دلیل نامتعادل بودن رطوبت خاک برگ های جوان قبل از باز شدن قهوه ای می شوند. دلیل آن آبیاری نامتعادل توسط شماست.

هرگز اجازه ندهید خاک گیاه کاملا خشک شود و در عین حال از خیس کردن بیش از حد آن پرهیز کنید.

هر زمان که سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرده و تا خشک شدن مجدد آن، دیگر آبی به خاک اضافه نکنید.

برگ انجیری

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x