مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

از هفته بیست و هشتم بارداری به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی پدید می‌آید. این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌ آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند.

مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید. با ما همراه باشید تا با وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و هشتم بارداری بیشتر آشنا شویم.

وضعیت جنین در هفته بیست و هشتم بارداری

باورتان می شود؟ انگار همین دیروز بود که متوجه شدید حامله هستید! حالا هفت ماه گذشته است. جنین هم در بهترین وضعیت خود قرار دارد. چشمانش را باز می کند، مژه هم دارد.

درست است روز به روز راه رفتن و نشستن و بلند شدن برایتان سخت تر از قبل می شود اما چیز دیگری نمانده است. فقط باید آرامشتان را حفظ کنید و با خیال راحت روزهایی را تصور کنید که نوزاد زیبا و سلامت خود را به آغوش گرفته اید و همه این هفته ها هم تمام شده است.

هفته بیست و هشتم بارداری
هفته بیست و هشتم بارداری

چه خبری بهتر از این؟ از این هفته به بعد جنین شما باهوش‌تر می‌شود. مغز او که تا حالا صاف بوده تغییر شکل می‌دهد. شیارها و برجستگی‌هایی پدید می‌آید. این شیارها در نهایت با تکامل در هفته های‌ آینده چین‌خوردگی‌های مغز را ایجاد می‌کنند. با این تغییرات حجم بافت‌های مغز جنین هم بیشتر می‌شود. مغز جنین تنفس‌ او را کنترل و دمای بدنش را تنظیم می‌کند.

جنین درون استخر آمنیون چیزی نمی‌بیند اما چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند. اگر نور شدید در اطراف شکم شما باشد او احتمالا متوجه نور می‌شود.

جالب است بدانید: جنین از وقتی می خوابد، خواب هم می‌بیند. به همین دلیل وقتی پلک‌هایش بسته است چشمانش حرکت می‌کند.

جنین‌های بازیگوش از این هفته صبر و تحملشان را از دست می‌دهند و خودشان را آماده می‌کنند که تا ۱۲ هفته دیگر بیرون بیایند. به همین دلیل تا جایی‌ که بتوانند خودشان را در رحم می‌چرخانند تا سرشان به سمت دهانه رحم قرار بگیرد.

در سه هفته گذشته رنگ ابرو و مژه‌هایش مشخص شده و زیرپوستش بافت چربی جمع شده است. این چربی جنین را تپل‌تر از سابق کرده و دیگر پوستش چروک نیست. وزن او نسبت به هفته ۲۴ دو برابر شده است.

قد: ۳۸.۱ سانتی متر
وزن: ۱۰۳۸ گرم

اگر فرزندتان پسر است بیضه هایش در هفته ۲۸ بارداری شروع به پایین آمدن میکند که این اتفاق را نزول می نامند.

وضعیت مادر در هفته بیست و هشت باردرای

همانطور که بچه رشد میکند به رحم فشار می آورد و رحم نیز رشد نموده و به سمت بالا می آید بنابراین ممکن است در این هفته از بارداری کمی احساس تنگی نفس داشته باشید. ولی دلیل آن فشاری است که رحم به ریه های شما وارد می آورد.

بنابراین از انجام کارهایی که به اکسیژن زیاد نیاز دارد دوری کنید(شنا، دویدن و …) چرا که در این صورت اکسیژن مورد نیاز شما و کودک تان به درستی و به اندازه تولید نخواهد شد.

هفته بیست و هشتم بارداری
هفته بیست و هشتم بارداری

بدن شما درهفته ۲۸ بارداری

با آنکه انتظار آن را داشتید شکم شما بزرگ شده و با این حال شاید کمی در راه رفتن احساس خستگی کنید. اکنون شکم شما ۸ سانتی‌متر بالاتر از ناف شما قرار گرفته است. درهفته ۲۸ بارداری بیشترین میزان اضافه وزن را تجربه خواهید کرد.

در این هفته ممکن است سینه‌های شما شروع به تولید آغوز کند. آغوز مایع روشن و زردرنگی است که از پستان‌های شما ترشح می‌کند و نشان می‌دهد که بدن شما خودش را برای نوزاد آماده می‌کند. آغوز نخستین مرحله از شیرمادر است که تا چند روز بعد از زایمان ترشح می‌شود و بهترین ماده غذایی است که نوزاد می‌تواند آن را دریافت کند.

رحم شما اکنون ۷/۵ تا ۸ سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است. به همین خاطر، به مجاری بین کلیه ها و مثانه فشار وارد شده و باعث می شود که قدرت دفع ادرار شما کاهش یابد. علاوه بر آن، هورمون‌هایی مانند پروژسترون باعث می شود که باکتری‌هایی مانند، E. coli به سختی از بدن شما دفع شوند که این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را بیشتر می کند.

 حقایقی در مورد شما در هفته بیست و هشتم بارداری

* وو هو! شما اکنون در سه ماهه آخر بارداری هستید.

* احساس نفس تنگی دارید؟ این نتیجه فشار رحم در حال رشد است، دیافراگم در طول استنشاق نمی تواند به درستی عمل کند.

* حاملگی متابولیسم شما را افزایش می دهد تا افزایش وزن را جبران کند.

* نقاط کوچک مانند غدد در آرئول بزرگ می شود و مایعی تولید می کند که نوک پستان ها را برای شیردهی آماده می کند.

 حرکات جنین در هفته ۲۸ بارداری

این هفته اندازه شکم-فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم باید حدود ۲۶ تا ۳۰ سانتیمتر باشد. از طرف دیگر برای زنان در هفته ۲۸ بارداری با دوقلو، معمولا اندازه شکم اندازه گیری نمی شود.

پزشکان توصیه می کنند جهت بررسی وضعیت مادر و جنین شمارش ضربات جنین را از هفته بیست و هشتم بارداری شروع کنید.

در اینجا چگونگی انجام این کار تعیین شده است: زمان خاصی را در روز انتخاب کرده و تایمر را تنظیم کنید. ببینید چه مدت طول می کشد تا حرکات جنین به ۱۰ برسد-باید کمتر از دو ساعت باشد. روز بعد در همان زمان، همین کار را انجام دهید. هر روز این عدد را ثبت کنید تا متوسطی برای جنین پیدا کنید.

هفته 28

علائم طبیعی در هفته بیست و هشتم بارداری

۱-ترشح شیر از نوک پستان:

این ترشحات آماده شدن سینه های شما برای شیردهی و کاملا طبیعی است.

۲-احساس خستگی:

علت آن افزایش وزن و بزرگ شدن شکم است. بهترین روش برای کم کردن آن فشار نیاوردن به خود و کارهای سنگین نکردن است.

۳-درد مفاصل:

اگر کارتان طوری است که زمان‌های طولانی پشت میز و کامپیوتر هستید، حتماً به انگشتان و مچ دست‌های خود استراحت کافی بدهید. جنین شما در این زمان مایعات زیادی مصرف می کند که این موجب تورم و درد و ناراحتی در شما می شود. همچنبن هنگام نشستن پشت میز، از صحیح بودن حالت بدن خود مطمئن شوید. دست‌ها حتماً باید به صورت موازی با میز قرار بگیرد و نه خیلی جلو و نه خیلی عقب برود.

۴-سردرد:

گاهی اوقات بانوان باردار در هفته بیست و هشتم بارداری دچار سردردهایی می‌شوند که این سردردها ویژه ماه سه ماهه اول و سوم بارداری است. این سردرد برای آنهایی که پیش از بارداری به میگرن دچار بوده‌اند تقریبا کشنده می‌شود، اما این را باید بدانید که تنها می‌توانید استامینوفن بخورید.

در صورتی که با اختلال دید مواجه هستید حتما با پزشک تماس بگیرید. علت این سردردها می‌تواند بالارفتن فشار خون شما باشد. معمولا در سه ماه سوم بارداری علت سردرد یا فشار خون بالاست یا پروتئین زیادی که از خون شما دفع می‌شود. توجه داشته باشید که سردردها می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

چند راهکار به شما برای کاهش سردردهای این دوران کمک می‌کند:

  • روش های شل‌سازی بدن
  • دوش‌های متناوب با آب گرم و سرد
  • ماساژ گیجگاهی، شانه و گردن

توجه به این نکته حائز اهمیت است که هیچ دو حاملگی وجود ندارند که وضعیت مادر و جنین در بارداری کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

 

منبع: سایت اوما و نی نی بان

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x