مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

اندی وارهول هنرمند برجسته سبک پاپ آرت علاوه بر نقاشی در فیلمسازی و موسیقی نیز مطرح بود. او در بین سال های 1963 و 1968، بیش از 60 فیلم، به علاوه 500 تصویر کوتاه "صفحه نمایش" پرتره از بازدید کنندگان کارخانه ساخت.

هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

فیلمسازی اندی وارهول

وارهول در سال ۱۹۶۲ در اولین نمایش ترکیب استاتیک به نام Trio for Strings شرکت کرد و متعاقباً مجموعه معروف فیلم های استاتیک خود را ایجاد کرد. جوناس مکاس، فیلمساز، که وارهول را در نخستین تریو همراهی کرد، ادعا می کند که فیلم های ثابت وارهول مستقیماً از اجرا الهام گرفته شده اند. بین سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۸، وی بیش از ۶۰ فیلم، به علاوه ۵۰۰ تصویر کوتاه “صفحه نمایش” پرتره از بازدید کنندگان کارخانه ساخت.

اندی وارهول کارخانه

 

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

یکی از مشهورترین فیلم های او به نام Sleep، شاعر John Giorno را به مدت شش ساعت رصد می کند.

اندی وارهول خواب
هنر فیلمسازی اندی وارهول

 

فیلم ۳۵ دقیقه ای Blow Job یک عکس مداوم از چهره DeVeren Bookwalter است که ظاهراً با فیلمبردار فیلمساز Willard Maas عشق ورزی می کند، اگرچه دوربین برای دیدن این مسئله هرگز کج نمی شود.

اندی وارهول فیلم

 

بیشتر بخوانید: آنالیز و بررسی رنگ فیلم مکس دیوانه: جاده خشم

 

امپایر (۱۹۶۴)، شامل هشت ساعت فیلم از ساختمان Empire State در شهر نیویورک هنگام غروب است.

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

هنر فیلمسازی اندی وارهول

فیلم Eat از مردی است که به مدت ۴۵ دقیقه قارچ می خورد.

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

 

هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

Batman Dracula فیلمی در سال ۱۹۶۴ است که بدون اجازه کمیک های DC، توسط وارهول تولید و کارگردانی شد. این فقط در نمایشگاه های هنری او به نمایش درآمد. فیلم وارهول که یکی از طرفداران سریال بتمن است، “ادای احترامی” به این مجموعه بود و اولین حضور یک بتمن آشکارا در کمپین محسوب می شود. تصور می شد که این فیلم گم شده است، تا اینکه صحنه هایی از تصویر در مستند جک اسمیت و تخریب آتلانتیس در سال ۲۰۰۶ به مدت طولانی نشان داده شد.

                           هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهولهنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

 

بیشتر بخوانید: بررسی و آنالیز رنگ فیلم گتسبی بزرگ

 

 

هنر فیلمسازی اندی وارهول

فیلم وینیل وارهول در سال ۱۹۶۵ اقتباسی از رمان محبوب معروف آنتونی بورگس به نام ساعت نارنجی است.

وینیل وارهول 1

 

برخی دیگر برخوردهای فی البداهه میان افراد عادی کارخانه مانند Brigid Berlin ، Viva ، Edie Sedgwick ، ​​Candy Darling ، Holly Woodlawn ، Ondine ، Nico و Jackie Curtis را ثبت می کنند. جک اسمیت، هنرمند افسانه ای زیرزمینی، در فیلم کمپ ظاهر می شود.

اندی وارهول پرتره

محبوب ترین و منتقدانه ترین فیلم او دختران چلسی (۱۹۶۶) بود. این فیلم از این نظر که شامل دو فیلم ۱۶ میلی متری به طور همزمان و دو داستان متفاوت به صورت همزمان نمایش داده می شد، بسیار ابتکاری بود. از طرح ریزی، صدا برای یک فیلم بلند تا “داستان” آن در حالی که برای فیلم دیگر این عناصر کاهش یافته است. ضرب تصاویر، آثار اصلی صفحه نمایش ابریشم وارهول در اوایل دهه ۱۹۶۰ را برانگیخت.

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

 

هنر فیلمسازی اندی وارهول

وارهول یکی از طرفداران فیلم های ردلی متزگر فیلمساز بود و اظهار داشت که فیلم متزگر، کوارتت لیسر، “یک شاهکار کاملاً عجیب و غریب” بود. فیلم آبی – فیلمی که در آن سوپراستار وارهول Viva با لوئی والدون، یکی دیگر از سوپراستارهای وارهول عشق ورزی می کند – آخرین فیلم وارهول به عنوان کارگردان بود. این فیلم، یک فیلم مهم در عصر طلایی پورنو بود، در آن زمان، به دلیل برخورد صریح با برخورد جنسی، بحث برانگیز شد. فیلم آبی برای اولین بار در بیش از ۳۰ سال در سال ۲۰۰۵ در شهر نیویورک به نمایش عمومی درآمد.

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

 

بیشتر بخوانید: زندگینامه چارلی چاپلین

 

در پی این تیراندازی در سال ۱۹۶۸، وارهول منزوی از حضور شخصی خود در ساخت فیلم چشم پوشی کرد. پولس موریسی، معاون و کارگردان او، کارهای ساخت فیلم را برای گروه Factory بر عهده گرفت و سینمای مارک، وارهول را به سمت کرایه بهره برداری از فیلم های B، جریان اصلی مبتنی بر داستان با Flesh  Trash و Heat هدایت کرد.

کارخانه وارهولوینیل وارهول

Warhol برای همه این فیلم ها، از جمله دراکولا و فرانکشتاین، بسیار بیشتر از هر چیزی به عنوان یک کارگردان تلاش کرده بود. در فیلم های اخیر “وارهول” جو دالاساندرو را بازی کرد – بیشتر از اینکه یک سوپراستار واقعی باشد، یک ستاره موریسی است.

اندی وارهول پوسترهنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

هنر فیلمسازی اندی وارهول

در اوایل دهه ۱۹۷۰، اکثر فیلم ها به کارگردانی وارهول و افراد پیرامون او که تجارتش را اداره می کردند، از گردش خارج شد. پس از مرگ وارهول، این فیلم ها به آرامی توسط موزه ویتنی ترمیم شدند و گه گاه در موزه ها و جشنواره های فیلم نمایش داده می شوند. تعداد کمی از فیلم های وارهول در ویدئو یا DVD موجود است.

موسیقی وارهول
هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

 

موسیقی اندی وارهول

در اواسط دهه ۱۹۶۰، وارهول گروه Velvet Underground را به تصویب رساند و آنها را به عنصری مهم در نمایش هنری چند رسانه ای اجتناب ناپذیر پلاستیک انفجاری تبدیل کرد.

وارهول با پاول موریسی به عنوان مدیر گروه فعالیت کرد و آنها را به نیکو معرفی کرد. (که به درخواست وارهول با گروه اجرا می کرد) اندی هنگام مدیریت The Velvet Underground، اجبار داشت که آنها لباس سیاه بپوشند تا جلوی فیلم هایی که او نیز ارائه می داد، اجرا کنند. در سال ۱۹۶۶ warhol اولین آلبوم خود The Velvet Underground & Nico را “تولید” کرد و همچنین آلبوم آن را ارائه داد.

موسیقی اندی وارهول

موسیقی اندی وارهول

مشارکت واقعی او در تولید آلبوم صرفاً پرداخت هزینه زمان استودیو بود. پس از اولین آلبوم گروه، وارهول و رهبر گروه لو رید در مورد مسیری که گروه باید بگیرد اختلاف نظر بیشتری پیدا کردند و دوستی هنری آنها به پایان رسید. اولین بار از سال ۱۹۷۲ برای نوشتن، اجرا، ضبط و انتشار آلبوم مفهومی Songs for Drella، ادای احترامی به وارهول. در اکتبر ۲۰۱۹، گزارش شد که یک نوار صوتی از موسیقی ناشناخته عمومی توسط رید، بر اساس کتاب وارولز، ۱۹۷۵، “فلسفه اندی وارهول: از A به B دوباره بازگشت”، در بایگانی های اندی وارهول در موزه پیتسبورگ کشف شد.

 

بیشتر بخوانید: زندگینامه استاد ابوالحسن صبا

 

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول
هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

 

موسیقی اندی وارهول

وارهول با پوشش عکاسی اولین آلبوم جان والوویچ، This Is John Wallowitch، بسیاری از آلبوم ها را برای هنرمندان مختلف طراحی کرد. (۱۹۶۴) او جلد آلبوم های The Rolling Stones را Sticky Fingers (1971) و Love You Live (1977) و آلبوم های John Cale The Academy in Peril (1972) و Honi Soit را در سال ۱۹۸۱ طراحی کرد.

یکی از آخرین کارهای وارهول پرتره از آرتا فرانکلین برای جلد آلبوم طلای Aretha خود در سال ۱۹۸۶ بود که به سبک سری سلطنتی که سال قبل به پایان رسانده بود، ساخته شد.

هنر فیلمسازی و موسیقی اندی وارهول

موسیقی اندی وارهول

وارهول به شدت بر گروه راک موج جدید پانک Devo و همچنین دیوید بووی تأثیر گذاشت. بووی آهنگی به نام “اندی وارهول” را برای آلبوم Hunky Dory در سال ۱۹۷۱ ضبط کرد. لو رید آهنگ “Andy’s Chest” را نوشت، در مورد والری سولاناس، زنی که به وارهول در ۱۹۶۸ شلیک کرد.

موسیقی اندیموز وارهول

وی آن را با Velvet Underground ضبط کرد و این نسخه در سال ۱۹۸۵ در آلبوم VU منتشر شد. بووی بعدا در نقش وارهول در فیلم ۱۹۹۶ بازی کرد. بووی به یاد آورد که چگونه ملاقات با وارهول در زندگی واقعی به او در این نقش کمک کرد و دیدارهای اولیه او با وی را بازگو کرد:

موسیقی اندی وارهول

من دو بار با او ملاقات کردم اما به ندرت بیش از سخنان مشترک با هم تقسیم کردیم. اولین باری که یکدیگر را دیدیم سکوت ناخوشایندی بود تا اینکه او از کفش های زرد روشن من خوشش آمد و با اشتیاق شروع به صحبت کرد. او می خواست خیلی سطحی باشد و به ظاهر بی احساس، بی تفاوت، درست مثل یک ماهی مرده.

لو رید او را عمیقاً توصیف کرد وقتی که یک بار او به من گفت آنها باید یک عروسک اندی را به بازار بیاورند: عروسکی که تو آن را پیچ می کنی و کاری نمی کنی. اما من موفق شدم او را به خوبی مشاهده کنم و این یک کمک به فیلم بود.

ما لباس های او را از موزه پیتسبورگ قرض گرفتیم و آنها دست نخورده و شسته نشده بودند. حتی جیب ها خالی نشده بودند: آنها حاوی پنکیک، سفید، رنگ پریده بود که اندی همیشه آن را روی صورت خود میزد، چک پاره پاره شده، آدرس کسی، تعداد زیادی قرص هومیوپاتی و کلاه گیس.

اندی همیشه آن گیس های نقره ای را می پوشید، اما هرگز اعتراف نمی کرد که این کلاه گیس هستند. یکی از آرایشگران او اخیراً به من گفته است که کلاه گیس هایش را مرتباً کوتاه می کنند، مثل اینکه موهای واقعی بوده است. وقتی کلاه گیس کوتاه شد، او بار دیگر آن را پوشید و گویی موهایش بزرگ شده بود.

اندی وارهولsuperJumbo
هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول

اندی وارهول و لو

گروه Triumph همچنین آهنگی راجع به اندی وارهول با عنوان ” Stranger In A Strange Land” در آلبوم Thunder Seven 1984 خود نوشت.

 

امیدواریم از مقاله هنر موسیقی و فیلمسازی اندی وارهول لذت برده باشید و ما را در مقاله های بعدی دنبال کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x