مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته بیست بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست ام بارداری

هفته بیست بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست ام بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

شما به نیمه راه سفر ۹ ماهه‌تان رسیده‌اید و شاید تاکنون ۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده باشید.

انتظار می‌رود در هفته بیستم بارداری هم نیم کیلوگرم به وزنتان اضافه شود.

اگر به تازگی جنسیت جنین معلوم شده، ذهنیت کاملا جدیدی نسبت به فرزندتان خواهید داشت.

بد نیست در این هفته کمی بیشتر به اسمی که می‌خواهید برای فرزندتان انتخاب کنید، فکر کنید..

وضعیت جنین در هفته بیست ام بارداری:

جنین در هفته بیستم بارداری با ضربه زدن به شما با کف پاهایش که شب‌ها بیشتر از هر زمان دیگری است می‌خواهد خود را به شما بشناساند.

او اکنون به اندازه یک موز است و فضای زیادی برای پشتک زدن در اختیار دارد.

هفته بیست بارداری

وزن جنین در هفته بیستم بارداری به ۳۰۰ گرم رسیده است. طول بدن جنین بیست هفته‌ای نیز از فرق سر تا باسن برابر ۱۶.۴ سانتی‌متر و از فرق سر تا پاشنه پا به‌صورت کشیده و صاف حدود ۲۵ سانتی‌متر است.
در بیست هفته اول جنین، طول بدن او از سر تا باسن محاسبه می‌شود.

بعد از هفته بیستم بارداری اندازه از سر تا نوک انگشتان پا محاسبه می‌شود زیرا اگر به عکس جنین ۲۰ هفته‌ای خود نگاه کنید خواهید دید او در تمام نیمه اول بارداری پاهای خود را خمیده کرده و پاهایش در مقابل نیم‌تنه بالایی او قرارگرفته‌اند و به‌سختی می‌توان طول آن‌ها را اندازه گرفت.
یک ماده چرب و سفیدرنگ به نام ورنیکس در هفته بیستم بارداری تمام بدن کودک را می‌پوشاند تا از پوست او در مدت طولانی غوطه‌ور بودن در مایع آمنیوتیک محافظت کند.

هفته بیست بارداری

این پوشش نرم و لیز حرکت جنین در مجرای زایمان را نیز آسان‌تر می‌کند. جنین در هفته ۲۰ بارداری، عمل بلعیدن را بیشتر انجام می‌دهد که یک تمرین خوب برای دستگاه گوارش او است.
جنین در هفته بیست بارداری مکونیوم (مدفوع) نیز تولید می‌کند که یک ماده چسبنده و سیاه‌رنگ است و مخلوطی از سلول‌های مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنین مایع آمنیوتیک بلعیده‌شده است.

این ماده در روده‌های او جمع می‌شود و در اولین مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج می‌شود. البته به ندرت برخی از کودکان این ماده را در رحم یا در طول زایمان دفع می‌کنند.

عضلات او در هفته بیستم بارداری  قدرت بیشتری یافته و به راحتی می‌تواند حرکات او را حس کنید.

در این هفته پوستش ضخیم‌تر از قبل می‌شود. این روزها تمرین بلعیدن می‌کند با این کار دستگاه گوارش او را تقویت می‌کند.

 حقایقی در مورد فرزند شما در هفته بیستم بارداری:

  •  در حال حاضر فرزند شما می تواند ضربان قلب و صداهای خارج از رحم مانند موسیقی را بشنود
  • موهای فرزند شما در حال حاضر شروع به رشد می کند
  •  از هفته ۲۰ به بعد جنین را از بالای سر تا پاشنه اندازه گیری می کنند

 وضعیت مادر در هفته بیست ام بارداری:

حالا که در میانه بارداری و در هفته بیستم قرار دارید ممکن است توجه کرده باشید که ناخن‌هایتان محکم‌تر شده‌اند و موهایتان در تمام سطح بدنتان زودتر از همیشه رشد می‌کنند و به نظر قطورتر و توپرتر می‌آیند. می‌توانید دوباره ممنون هورمون‌های بارداری و افزایش جریان خون باشید که مواد مغذی بیشتری به سلول‌های مو و ناخن‌تان می‌رسانند.

هفته بیست بارداری

اگر ناخن‌هایتان هم بلندند ممکن است خشک و شکننده شوند، مسلما به خاطر تغییرات هورمون‌های بارداری است.
بعد از هفته‌ها تهوع و عدم تحمل غذا که پشت سر گذاشته‌اید احتمالا کاملا آماده‌اید تا زمان‌هایی که برای خوردن از دست داده‌اید را جبران کنید.

ولی قبل از آن که موقع ناهار دنبال چیزی برای خوردن بگردید اطمینان ایجاد کنید که بچه در زمانی که بیشترین نیاز را دارد منبع کافی از کالری‌ها را دریافت کند.

در حقیقت تحقیقات نشان داده مادرانی که در روز حداقل ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک و خوراک‌های مختصر می‌خورند بارداری سالم‌تری را در پیش خواهند داشت.

رحم در این هفته آنقدر بزرگ شده که بیش از گذشته از لگن بالا آمده‌است به طوری که فشردگی رحم به طرف شکم (قفسه سینه) کاملا مشهود است.

حالا بارداری شما به خوبی نمایان شده است. از تغییرات این هفته ناف شما کشیده شده یا به طرف بیرون می‌آید.

اتفاق ناخوشایند این هفته ترک‌های پوستی است که در اطراف ناف شما ظاهر می‌شود.

بعد از هفته ۲۰ بارداری رشد رحم هر هفته تقریبا یک سانتی متر بیشتر خواهد بود. بیش از آن بزرگ شدن شکم نامنظم بود، اما اکنون نظم بیشتری به خود می‌گیرد.

هفته بیست بارداری

در هفته ۲۰ بارداری، افزایش وزن به آرامی اتفاق می افتد. ممکن است تا کنون حدود ۴.۵ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. به یاد داشته باشید: باید حدود نیم  تا ۱ کیلوگرم در هفته افزایش وزن داشته باشید.

افزایش وزن حاملگی برای مادران با BMI  متوسط حدود ۱۱ تا ۱۵.۵ کیلوگرم است. اگر با BMI بالا باردار شده اید، پزشک احتمالا توصیه می کند، کلا ۷ تا ۱۱ کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. اگر BMI  شما پایین باشد، ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم توصیه می شود.

حقایقی در مورد شما در هفته ۲۰

  •  زنان باردار دارای اکسیژن کمتری در خون هستند.
  • آب زغال لخته برای جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری توصیه می شود.
  •  بارداری تنها زمان در زندگی است که عاشق کسی می شوید که ملاقاتش نکرده اید

ممکن است در هفته بیست بارداری حس بویایی تیز و تقویت‌شده شما به حالت طبیعی خود بازگردد یا به همین منوال تا آخر دوران بارداری باقی بماند.

در همه خانم‌ها حس بویایی در این دوران خیلی بالا نمی‌رود. اگر حس بویایی شما قوی شده است نگران نباشید. بینی شما دیر یا زود به حس اولیه خود بازمی‌گردد.

سلامت دهان و دندان خود را فراموش نکنید:

مراقب دندان‌ها و لثه خود باشید. شما در این دوران بیشتر در معرض ابتلا به التهاب لثه (قرمز و تورم) هستید بنابراین مسواک و نخ دندان را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید.

هر چند وقت یک بار نیز با دندان پزشک خود قرار ملاقاتی بگذارید اما از اشعه ایکس ری در این دوران دوری کنید.

ترشحات مهبل هم از هفته ۲۰ بارداری افزایش می‌یابد. این ترشحات معمولا غلیظ، بی‌رنگ یا مایل به زرد هستند و وجود آنها دلیل عفونت نیست.

این افزایش ترشحات، افزایش جریان خون در عضلات و پوست اطراف مهبل است. اما ممکن است در دوره حاملگی دچار عفونت شوید.

ترشحات مهبل را زمانی می‌توانید قارچی بدانید که بدبود، زرد رنگ یا سبز باشند و تحریک و خارش را در ناحیه تناسلی در پی داشته باشد.

اگر دچار این مشکل شدید به پزشک مراجعه کنید تا بیش از زایمان آن را درمان کنید.

از هر متخصص تغذیه و بارداری که سوال کنید در هفته بیستم بارداری چه بخوریم بعد از انجام آزمایش احتمالا شما را به مصرف آهن توصیه می‌کند.

غذاهای سرشار از آهن که می‌توانید مصرف کنید شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم‌مرغ، عدس و دیگر حبوبات، اسفناج و غلاتی که با آهن غنی‌شده‌اند، هستند.

برای محافظت از خود و جنینتان از افراد و شرایط استرس‌آور پرهیز کنید. برای کاهش استرس در هفته بیست بارداری، خواب کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید، به‌طور منظم ورزش کنید و وقت کافی را با دوستان و خانواده بگذرانید.

فشار معده را کم کنید 

بیشتر غذا خوردن در این دوران و بزرگ‌تر شدن رحم باعث می‌شود به معده و روده فشار وارد شود.

این ناراحتی از سوی فرزند شماست اما او ناخواسته باعث این مشکلات می‌شود. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

  • آب بنوشید: مقدار زیادی آب بنوشید تا غذاها در سیستم بدنتان در حرکت باشند و در نتیجه از یبوست جلوگیری شود چون یبوست نفخ را تشدید می‌کند.
  • غذاهای فیبردار مصرف کنید: سبزی‌های برگ سبز، غلات سبوس‌دار، حبوبات و میوه‌ها گزینه‌های مناسبی هستند. البته مصرف بیش از اندازه فیبر هم می‌تواند باعث گاز معده شود. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید غذاهای فیبردار بخورید، مصرف آن را به آهستگی شروع کنید.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر میل کنید: هرچه غذای بیشتری بخورید، گاز بیشتری تولید می‌شود. اگر برنامه غذایی خود را به ۶ وعده غذایی کوچک تقسیم کنید یا ۳ بار غذای اصلی را میل کنید و دو یا سه مرتبه هم میان وعده‌های سالم بخورید، نه تنها میزان مواد مغذی در بدن تثبیت می‌شود و جنین بهتر تغذیه می‌شود بلکه از پر شدن بیش از حد معده و هضم سنگین جلوگیری می‌شود و پر باد بودن معده هم کنترل می‌شود.
  • به آرامی غذا بخورید: اگر همیشه عادت داشتید ناهارتان را در ۵ دقیقه میل کنید و با این کار مقدار زیادی هوا هم وارد معده‌تان می‌کردید این هوا در بدن به صورت گازهایی دردناک می‌شود، البته این درد فقط برای شماست نه جنین. بنابراین بهتر است غذای خود را در آرامش و به آهستگی بخورید.

 

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 منبع:سایت اوما و نی نی سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x