مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هفته بیست و دوم

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته بیست و دو بارداری:

جنین ۲۲ هفته‌ای درون رحم شما مثل یک نوزاد ولی کمی کوچک‌تر است. او ۲۷.۸ سانتی‌متر طول دارد و وزن جنین حدود ۴۳۰ گرم است. او در حال حاضر به شکل پاپایا یا نارگیل است.

هفته بیست و دومپوست او تا زمانی که به‌اندازه کافی وزن اضافه کند چروکیده به نظر می‌آید و موهای نرمی به نام لانوگو که سر و بدن او را پوشانده ، قابل‌دیدن است.

ابروها و پلک‌های چشمان جنین در هفته ۲۲ در محل خود قرارگرفته‌اند و لوزالمعده او (که برای تولید هورمون‌ها بخصوص انسولین ضروری هست) به‌سرعت در حال رشد است.
ضربان قلب جنین حالا به قدری قوی شده که با گوشی طبی می‌توانید به راحتی آن را بشنوید.

او در هفته ۲۲ بارداری به تمرین قورت دادن ادامه می‌دهد و مایع آمنیوتیک را نه به منظور تغذیه بلکه به منظور باز و بسته شدن دهان و کار کشیدن از فک‌ها و زبانش می‌بلعد.

از آنجا که هرچه شما می‌خورید از درون جفت عبور می‌کند غذاهای مصرفی شما در طعم مایع آمنیوتیک اثر می‌گذارد.

حس چشایی جنین حالا به قدری پیشرفت کرده که طعم‌های مختلف را تشخیص می‌دهد و حتی در صورتی که مادرش سیر یا غذاهای ادویه‌دار مصرف کند شکلک‌هایی درمی‌آورد که با سونوگرافی می‌توان آن را دید.

این طعم‌های مختلف جنین را آماده می‌کند تا شیر منحصر به فرد شما را به سایر غذاها ترجیح دهد.

هفته بیست و دوم

فرزندتان در هفته بیست و دوم بارداری صدای شما را به وضوح می‌شنود چون استخوان‌های گوش داخلی‌اش به اندازه کافی کامل شده که لرزش‌های صوتی را از هم تمیز دهد.

برخی محققان معتقدند اگر از طریق رحم با کودک صحبت کنید بیشتر تغذیه می‌شود پس بهتر است امتحانش کنید. شاید کتاب خواندن برای جنین روش خوبی برای ارتباط برقرار کردن با او باشد. در هفته بیست و دو بارداری باید مراقب حواس جنین باشید.

سخت است بتوان باور کرد که فرزندتان از دو سلول به این بزرگی تبدیل شده است. فرزندتان در هفته بیست و دوم بارداری در حال تمرین مهارتهایی است که بعد از تولد به آنها نیاز دارد و این زمان تمرین برای فرزندتان مهم است

مشخصات جنین را می توان به وضوح در این تصویر دید.

هفته بیست و دوم

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری:

در هفته بیست و دوم بارداری احساس آرامش و سلامتی بیشتر می کنید ولی در عین حال ممکن است عوارض خفیفی نیز داشته باشید.

زمانی که به رختخواب میروید بیشتر متوجه حرکات فرزندتان میشوید برخی می گویند این کار طبیعی است که مادر با کم خوابی های پس از زایمان بعلت شیر دادن به نوزاد آشنا شود

با بزرگ شدن شکم در هفته ۲۲ بارداری، برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد، ممکن است نشانه‌های کشیدگی را روی پوست خود مشاهده کنید.

بعضی از خانم‌های باردار دچار این عارضه نمی‌شوند، اما تقریبا روی پوست نیمی از آن‌ها آثار این کشیدگی ظاهر می‌شود.

این خطوط باریک که از بافت‌های جدید از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد می‌شوند و به رنگ صورتی تا قهوه‌ای پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممکن است ضخامت آن‌ها با افزایش سن حاملگی بیشتر شود.

آن‌ها نه‌تنها روی شکم بلکه احتمالا روی باسن، ران‌ها و پستان‌ها نیز ظاهر می‌شوند. در هفته بیست و دوم بارداری همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف‌شده و حتی به‌زودی بیرون می‌زند؛ اما نگران نباشید، به‌احتمال‌زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد.

هفته بیست و دوم

علائم مهم هفته بیست و دوم بارداری

  • دمای بدنتان در هفته بیست و دوم بارداری و کل دوران حاملگی بالاست، بنابراین سعی کنید هوای اتاق ‌خوابتان را خنک نگه‌دارید. برای اینکه بهتر بتوانید بخوابید، هواساز کوچکی در اتاق‌خواب خود قرار دهید.
  • اگر در هفته بیست و دو بارداری بدنتان نسبت به ادویه‌جات یا غذاهای شیرین واکنش نشان می‌دهد بهتر است از مصرف آن در وعده شام صرف‌نظر کنید. برای کاهش خروپف‌هایتان هم از مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید و برای خواب از چند بالش به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید.
  • در طول حاملگی و همچنین هفته بیست و دوم بارداری به دلیل اضافه وزن و ادرار اضافه شده در دوران حاملگی ماهیچه‌های مثانه ضعیف می‌شود و ممکن است مقداری ادرار به بیرون تراوش شود. بهترین راه برای پیشگیری از بروز این مشکل چه در دوارن بارداری و چه غیر از آن انجام ورزش‌هایی برای قوی نگه‌داشتن مثانه است. در صورت ادامه پیدا کردن این مشکل با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید مایع تراوش شده ادرار است نه مایع آمنیوتیک.

هفته بیست و دوم

در هفته ۲۲ بارداری اندازه شکم حدود ۲۰ تا ۲۴ سانتیمتر از استخوان لگن تا بالای رحم است.

پزشک احتمالا به شما می گوید آهسته افزایش وزن داشته باشید- در حدود نیم کیلو یا کمی بیشتر یا کمتر در هفته. برای انجام این کار، توصیه می شود روزانه ۳۰۰ کالری اضافی مصرف کنید.

۳۰۰ کالری اضافی به این معنی نیست که باید سه وعده غذا و یک یا دو وعده تنقلات بخورید. در واقع، باید تغییراتی ایجاد کنید و ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک را در طول روز بخورید.

به این ترتیب، رعایت رژیم غذایی ساده تر می شود. علاوه بر این، با خوردن وعده های غذایی کوچکتر و منظم تر، احتمال کاهش انرژی، یا سوزش سر دل، سوء هاضمه و سایر مشکلات مربوط به هفته ۲۲ بارداری کاهش می یابد.

 

عفونت مثانه:

حدود ۱۰ درصد از زنان دچار عفونت ادراری می‌شوند که در اکثر آنان این عفونت مثانه است و خودش را با آزمایش‌ادرار نشان می‌دهد.

نشانه‌های این عفونت تکرر ادرار، سوزش ادرار، درد زیر شکمی و درد هنگام خروج ادرار است. این بیماری به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک خوب می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر این بیمار درمان نشود احتمال ابتلا به عفونت کلیه‌ای نیز افزایش می‌یابد.

عفونت کلیه‌های نیز علاوه بر عواقبی که برای خود مادر دارد ممکن است موجب بروز زایمان زودرس در ماه‌های آخر بارداری شود. نشانه‌های دیگری که ممکن است در عفونت مثانه بروز کند؛ تب ادرار خونی، تهوع و استفراغ و کمر درد شدید است.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید:

  • خونریزی
  •  سردردهای شدید
  • تورم ناگهانی دست‌ها و صورت
  • دردهای شکمی دائمی
  • استفراغ مداوم
  • اسهال و یا طب بالایی که بیش از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند

هر کدام از این علائم در هفته۲۲ بارداری می تواند نشانه بروز مشکل جدی باشد. در صورتی که مطمئن نیستید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، معاینه شدن توسط پزشک هیچ ضرری ندارد.

 

اکنون زمان آن رسیده که ورزش‌های سنگین را ترک کنید و به ورزش‌های آرام تر روی بیاورید. ایروبیک داخل آب و شنا کردن باعث کاهش وزن و در نتیجه کاهش فشار روی پاهای شما که تحت فشار زیادی هستند، میشود.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

منبع:سایت اوما و نی نی سایت

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x