مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته 23

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و سوم بارداری

هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و سوم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری:

در هفته بیست و سه بارداری تحرک جنین به قدری است که انگار در شکمتان راه می‌رود. حدس می‌زنید علتش چه باشد؟ او با فشار دادن کف پایش به دیواره رحم خود را به تنهایی برای برداشتن نخستین قدم‌هایش آماده می‌کند.

او در حال حاضر به اندازه یک گریپ‌فروت یا آووکادو است. در هفته بیست و سه بارداری اگر سطح استرس‌تان کمی افزایش داشت تعجب نکنید.

هفته بیست و سه بارداری

طول بدن جنین شما بیشتر از ۲۸.۹ سانتی‌متر و وزن جنین ۲۳ هفته‌ای، بیش از ۵۰۱ گرم است.

پوست او قرمز و چروک‌خورده است. رگ‌های خونی در ریه او در حال رشد هستند تا او را برای تنفس آماده کنند.

او عمل بلعیدن را انجام می‌دهد اما در اغلب کودکان اولین خروج مدفوع پس از تولد صورت می‌گیرد.
سوراخ‌های بینی جنین حالا و در هفته ۲۳ بارداری باز شده و می‌تواند نفس بکشد اما ریه‌هایش به زمان بیشتری برای تکامل نیاز دارد.

physio north shore auckland

لوزالمعده جنین بیست و سه هفته‌ای قادر است انسولین ترشح کند و در صورت بالا بودن قند خون بدن شما می‌تواند مقدار انسولین را افزایش دهد.
پوست جنین کمی چروکیده است چون سرعت رشد پوست بیشتر از چربی است ولی به زودی به محض اینکه تمام بخش‌ها با ذخیره چربی پر شوند بدنش شکل می‌گیرد.

اگر چه در هفته ۲۳ بارداری اندام‌ها و استخوان‌های بدن جنین از زیر پوستش مشخص‌اند ولی وقتی ذخیره‌های چربی در محل‌هایشان قرار بگیرند دیگر مثل الان شفاف نخواهد بود.

6161 8430fe198dfc39a5d19ee6fd7c51c72ec1c8e7e523 weeks pregnant scan

  • از حدود هفته۲۳ ، فرزند شما می تواند از طریق صدای ناگهانی مانند عطسه شما از جا می پرد.
  • چشم های فرزند شما در حال حاضر به طور کامل تشکیل شده است، اگر چه هنوز رنگی ندارند
  •  فرزند شما نزدیک به ۲۸.۹ سانتی متر طول دارد و وزن آن ۵۱۲ گرم است
  •  برخی می گویند فرزند شما اکنون قادر به دیدن خواب REM است

 

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری:

شما اکنون در هفته بیست و سوم بارداری قرار دارید در این هفته ممکن است کمی ترشحات از سینه هایتان داشته باشید و این نشان دهنده آماده شدن تغذیه با شیر مادر است.

با بزرگ شدن شکم شما برای فراهم کردن فضای لازم برای کودک در حال رشد ممکن است نشانه های کشیدگی را بر روی پوست خود مشاهده کنید.

هفته بیست و سه بارداری

بعضی از خانمهای حامله دچار این عارضه نمی شوند، اما تقریبا بر روی پوست نیمی از آنها آثار این کشیدگی ظاهر می شود. اثرات ثابت شده ای از اینکه محلولهای طبی و لوسیونها از بروز این خطوط رنگی جلوگیری کنند یا آنها را از بین ببرند، وجود ندارد. اما می توانند خارش احتمالی ناشی از کشیدگی پوست را کاهش دهند.

همچنین ممکن است ناف تورفته و زیبای شما تغییر شکل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتی به زودی بیرون می زند؛ اما نگران نباشید، به احتمال زیاد بعد از زایمان به حالت طبیعی خود باز می گردد

به یاد داشته باشید بارداری برای هر فردی تجربه ای متفاوت است و تغییرات بدن نیز متفاوت است. بهتر است به حرف سایرین توجه نکنید و با پزشک خود مشورت کنید.

تغییر در سایز و شکل بدن اتفاق می افتد. شکم شما هر روز بزرگتر از قبل می شود. تقریبا شما پنج تا هفت کیلوگرم افزایش وزن تا امروز داشته اید. حقایقی در مورد شما در هفته بیست و سوم بارداری:

  •  در این زمان متوجه حرکت فرزند خود می شوید.
  •  وعده های غذایی کوچک و منظم احتمال کاهش انرژی، سوء هاضمه و سوزش معده را کم می کنند.

تغییرات وزن و شکم در هفته ۲۳ بارداری

در این هفته، اندازه شکم حدود ۲۱ تا ۲۵ سانتیمتر از استخوان ناحیه شکم به بالای رحم می باشد. در هفته ۲۳ بارداری، حدود ۵.۵ تا ۷ کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت و اگر دوقلو باردار هستید، باید حداقل ۱۰ کیلوگرم  کسب کنید.

با افزایش مقدار وزن توصیه شده برای حاملگی دوقلو، خطر زایمان زودرس کاهش می یابد.

در این هفته حرکات جنین خیلی بامزه است. اگر توجه داشته باشید، رفتارهای معمول جنین را در هفته ۲۳ بارداری شناسایی می کنید: وقتی جنین خواب است فعالیت کمی دارد و در بیداری فعالیت زیادی دارد.

مراقبت عفونت باشید

در دوران بارداری ممکن است به دلیل تولید میزان بسیار زیاد هورمون پروژسترون که موجب شل شدن عضلات و باز شدن رحم می‌شود دیگر عضلات هم منبسط می‌شوند که همین موضوع در ناحیه کلیه‌ها و مثانه باعث می‌شود ادرار به کلیه‌ها برگردد و باعث عفونت ادراری شود.

به همین دلیل هرگونه نشانه درد و سوزش یا خون در ادرار را جدی بگیرید. اطمینان حاصل کنید که آب زیادی می‌نوشید و کلیه‌ها در طول روز خشک نمی‌مانند.

 

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x