مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته بیست و چهارم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری:

در این هفته اگر تصویر جنین را ببینید کلی می‌خندید.

او بیشتر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست علت این شباهت هم پوست چروکیده اوست. هنوز ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده است.

این هفته چین‌هایی روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد می‌شود. جنین برای اینکه در رحم شما جا بگیرد به صورت خمیده خوابیده است.

بارداری هفته

جنین حالا شبیه ماکت یک نوزاد است و با اینکه هنوز لاغر و استخوانی است اما با افزایش ذخیره‌های چربی در بدنش وضعیت بهتری پیدا می‌کند. کیسه‌های هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری است و او می‌تواند نفس بکشد.

درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را درون ریه‌هایش پهن می‌کند و ماده‌ای به نام «سورفاکتانت» تولید می‌کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌های ریه جمع و خالی می‌کند لذت ببرد.

مهم‌ترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت است و چین‌خوردگی‌های مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می‌کند.
قد: ۳۰ سانتی متر
وزن:۶۳۰ گرم

اصطلاح “کودک در آستانه زنده ماندن است” به این معنی است که اگر کودک شما در هفته ۲۴ به دنیا بیاید، ریه های او به حد کافی رشد کرده اند و کودک زنده میماند، البته با مراقبت های ویژه.

بارداری هفته 24

 حقایقی در مورد فرزند شما در هفته ی ۲۴ بارداری:

  •  فرزند شما می تواند صدای شما را در حال حاضر بشنود، بنابراین سعی کنید با او حرف بزنید و برایش آواز بخوانید.
  •  صورت فرزند شما در حال حاضر به طور کامل با مژه، ابرو و مو شکل گرفته است
  •  بدن شما در حاملگی بیشتر مخاط تولید می کند که می تواند منجر به گرفتگی بینی، سینوزیت و سردرد شود.

 

سیستم شنوایی جنین به سرعت در حال پیشرفت است، به این معنی که اگر او آهنگ خاصی را بشنود، اکنون قادر به تشخیص آن می باشد و زمانی که متولد شود، با این آهنگ احساس آرامش می کند.

جنین شما همچنان مژه ها، ابروها و موهای سفید دارد که نیاز به رنگدانه دارند.

 وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری:

رحم شما در هفته بیست و چهارم  بارداری  حدود ۲۴ سانتی متر از استخوان عانه (پوبیس) تا بالای قله رحم ارتفاع دارد. هم اکنون میتوانید حرکات فرزندتان را متوجه شویدو چرخه های خواب و بیداری او را درک کنید.

بارداری هفته 24

در هفته ۲۴ بارداری، به مدت چند هفته لگد زدن جنین را متوجه می شوید، اما اکنون لگدها قوی تر و قوی تر شده است. وزن بارداری توصیه شده در هفته ۲۴ بارداری حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم  است. اگر کمی بیشتر از آن افزایش وزن داشته باشید، نگران کننده نیست، افزایش شدید یا ناگهانی وزن باعث نگرانی می شود، اما برای سالم بودن حاملگی باید راه هایی برای کنترل وزن در نظر بگیرید.

توصیه می شود زنان در هفته ۲۴  بارداری با دوقلو، ۱۱ کیلو افزایش وزن داشته باشند. در حقیقت، این افزایش وزن خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

  • بدن شما نیز هفته به هفته در حال تغییر است، در هفته ۲۴ رحم شما به اندازه یک توپ فوتبال است.
  • شما در این مرحله میزان گلوکز خود را باید کنترل کنید، تا دچار دیابت نشوید، که بر شرایط بارداری تاثیر گذار خواهد بود.
  • در این دوره شما هموروئید را تجربه میکنید که ،مربوط به تورم رگ های مقعد میشود مثل رگ های پا که متورم هستند و خون در آنها جمع میشود و موجب درد میشود.
  • در این دوره ،هورمون هایی ترشح میشود که موجب یبوست است و در این حالت نمیتوانید ادرار کنید و به رگ های شما فشار وارد میشود مقعد، دچار خارش میشود و قطرات خون مشاهده میشود اتفاق ناخوشایندی است که با کرم هموروئید درمان میشود ، حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

بارداری هفته 24

یکی از مهمترین آگاهی ها در این دوران از بارداری, آگاهی از نشانه های زایمان زودرس است. نشانه هایی از قبیل افزایش ترشحات واژن, ترشحات آبکی، لزج، صورتی یا خونی و خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد شکم یا گرفتگی و انقباضات عضلانی مشابه با دوران قاعدگی که بیشتر از ۴ بار انقباض عضلانی در ساعت باشد، افزایش فشار در ناحیه لگن یا کمردردی که قبلا نداشته اید،, علائم زایمان زودرس می باشند که در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم توصیه می شود سریعا به متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

علائم طبیعی درهفته ۲۴ بارداری

۱. لکه های قرمز رنگ:

لکه های قرمز رنگی در این هفته روی شکمتان پدیدار خواهد شد. این لکه ها ممکن است روی پهلو‌ ها و سینه ها نیز ایجاد شود. با توجه به اینکه هیچ راهی برای جلوگیری از به وجود آمدن این لکه ها وجود ندارد، باید امیدوار باشید که مدتی پس از وضع حمل، این لکه ها کم کم کمرنگ شده و از بین بروند و اگر از بین نرفتند، آنها را به عنوان خاطره ای از ۹ ماه بارداری خود، حمل کنید.

۲. خطوط کششی:

در قسمت داخلی ران ها وبازوها ودر شکم ، باسن ها ، پستان هاظهور پیدا میکند که بیشترین علت آن به خاطر موارد زیر است ولی در حاملگی شایعتر است:

  •    رشد سریع یا افزایش وزن در حاملگی و بلوغ
  •    سابقه خانوادگی
  •   سابقه شخصی خطوط کششی
  •    چندقلویی
  •    ابتلا به پلی هیدرامنیوس (افزایش مایع آمنیون)

 

سونوگرافی

در سونوگرافی سه بعدی ، برخلاف سونوگرافی دو بعدی که امواج صوتی مستقیماً فرستاده می شوند، امواج از زوایای مختلف تابانده شده و دریافت می شوند  به همین دلیل تصاویر سه بعدی و دقیق تری از جنین به دست می آید که علاوه بر طول و عرض، عمق هم دارد.

تکنیک سونوگرافی چهار بعدی مشابه سونوگرافی سه بعدی است با این تفاوت که در سونوگرافی چهار بعدی تصاویر تاخیر ندارند و زمان فعلی حرکت جنین را نشان می دهد، یعنی بُعد زمان به آن اضافه می شود.

در سونوگرافی چهار بعدی، سرعت سه بعدی بالا می رود و قطعات تصویر سریع روی هم قرار می گیرند و حرکات جنین مثل باز و بسته کردن دهان و حرکت دادن دست ها و پاها کاملا دیده می شود.

بهترین زمان انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در بارداری ، ازهفته ۲۴ تا ۳۲ حاملگی است تا بتوان ناراحتی های مادرزادی جنین از قبیل لب شکری ، شکاف کام (کام شکری) ، نقایص ستون فقرات و نخاع جنین  و مشکلات مادرزادی قلب جنین و نقایص اندام جنین مثل چند انگشتی و پا چماقی و غیره را تشخیص داد .

نکته ای که باید به آن توجه کنید کاربرد سونوگرافی سه بعدی است که باید در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

 

زمان استحمام را کم کنید

زمان دوش گرفتن و حمام کردن را محدود کنید. با آب خیلی داغ دوش نگیرید. به هیچ وجه درون وان آب خیلی گرم نخوابید. ممکن است آب آن برای شما خیلی گرم به ‌نظر نرسد اما می‌تواند باعث آسیب به جنین شود.

حتما در حمام هواکش را روشن کنید. بخار هوا و دمای بسیار بالای حمام می‌تواند باعث تنگی نفس مادر و باعث آسیب به جنین شود.

 

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x