مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هفته بیست و یک

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و یک بارداری

هفته بیست و یک بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و یک بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته بیست و یک بارداری:

وزن جنین در هفته بیست و یکم حدود ۳۶۰ گرم و اندازه او تقریبا ۲۶.۷ سانتی‌متر است.

در عکس سونوگرافی خواهید دید که جنین ۲۱ هفته‌ای ابروها و پلک‌های کامل دارد. حالا دیگر مسلما شما حرکت‌های او را احساس می‌کنید.
جنین داخل شکم شما به برنامه روزانه و کارهایی که ممکن است داشته باشید توجه نمی‌کند؛ پس اگر شب که آماده خوابیدن می‌شوید او تکان خوردن را آغاز کرد، تعجب نکنید.

هفته بیست و یک بارداری

اگر جنسیت جنین شما دختر باشد، واژن او کاملا در هفته بیست و یکم شکل‌گرفته است هرچند رشد این اندام تا زمان تولد او ادامه خواهد یافت.
شاید فکر کنید که جنین حالا کمتر از قبل می‌خوابد و بیشتر ضربه می‌زند.

از آنجا که او هنوز در رحم شما فضای زیادی برای تحرک دارد ضربه‌هایش را کمتر و فقط به صورت تصادفی حس می‌کنید.

همچنان که جنین بزرگتر می‌شود بدنش با ماده سفید و چسبنده‌ای پوشیده می‌شود که هنگام تولد از بین می‌رود.

تا هفته بیست و یکم بارداری کبد و طحال جنین تمام سلول‌های خونی او را تولید کرده‌اند و کبد تا قبل از تولد جنین همچنان به این کار ادامه می‌دهد.

مغز جنین هم مانند سایر قسمت‌های بدنش در حال تکامل است و با رشد حواس از عادت‌های تغذیه و خواب شما و نیز نور و سر و صدای بیرون آگاه می‌شود.

در این تصویر پای کوچک جنین را مشاهده می کنید.

هفته بیست و یک بارداری

 

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری:

درهفته بیست و یکم بارداری تقریبا همه متوجه می‌شوند که شما باردار هستید چرا که خط کمرتان محو می‌شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا سایر اعضای بدن شما در هفته ۲۱ بارداری نیز متورم می‌شود.

بیشتر زنان در این هفته احساس بهتری دارند، چرا که فشارهای اوایل بارداری کاهش یافته و در این زمان بیشتر می‌توانید از زندگی دو نفره با همسرتان لذت ببرید.

با این حال مشکلات بارداری در زنان مختلف متفاوت است و ممکن است هنوز هم برخی از شما طی این ماه‌ها مشکلات بارداری را با خود داشته باشید.

در هفته ۲۱ بارداری هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است احساس کسلی کنید که برای رفع این حالت چند دقیقه ای را به حرکات کششی اختصاص دهید.

گفته می شود اگر ضربان قلب جنین زیر ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد جنین پسر است، و اگر سریع تر باشد جنین دختر است.

هفته بیست و یک بارداری

تغییرات وزن شما در هفته ۲۱ بارداری:

در هفته ۲۱ بارداری، حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم  افزایش وزن داشته اید و اگر دوقلو باردار باشید حدود ۹.۵ کیلوگرم افزایش وزن داشته اید. وزن اضافی باعث احساس چاقی می شود. به یاد داشته باشید افزایش وزن برای سلامتی شما و جنین مناسب است.

در واقع، تمام افزایش وزن در دوران بارداری مربوط به جنین نیست، بلکه این افزایش وزن از اهمیت حیاتی برخوردار است. اگر حدود ۱۳.۵ کیلو افزایش وزن در دوران بارداری داشته باشید می توان اهداف آن را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • جنین متوسط کامل = ۳ کیلوگرم
  • جفت= ۰.۶ کیلوگرم
  •  رحم = ۱ کیلوگرم
  •  مایع آمنیوتیک = ۱ کیلوگرم
  •  چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی مادر= ۳ کیلوگرم
  •  بافت پستان = ۱ کیلوگرم
  •  افزایش حجم مایع = ۲ کیلوگرم
  •  افزایش حجم خون = ۲ کیلوگرم

تمام افزایش وزن به زنده ماندن و سلامتی جنین کمک می کند و مواد مغذی لازم را تأمین می کند.

در دوران بارداری و شاید از همین هفته بیست و یک بارداری در برخی خانم‌ها اتفاق ناخوشایندی بیفتد که از دست رفتن کنترل ادرار است.

در این مواقع خانم‌ها معمولا وقتی عطسه می‌کنند یا می‌خندند، کنترل ادرارشان را از دست می‌دهند و نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.
در صورتی که چنین مشکلی پیدا کردید بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل آن است که قبل، حین و بعد از بارداری نرمش کگل انجام دهید تا عضلات مثانه‌تان قوی شود اما اگر این ورزش چندان مفید نبود و نشت شما انقدر زیاد است که لباستان را خیس می‌کند، با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شود که مشکلی وجود ندارد و کیسه آب پاره نشده است.
گاهی در رحمتان احساس انقباض‌های نامنظم که به آن انقباض برکستون می‌گویند.

این کاملا طبیعی است و زمانی که موقعیت‌تان را تغییر دهید انقباضات هم از بین می‌رود. در صورتی که انقباضات و دردی دارید که تمام نمی‌شود حتما با پزشک مشورت کنید.

بادام‌زمینی غذای بسیار مفیدی در دوران بارداری است که حاوی فیبر، ویتامین‌های E و فولات چربی‌های تک اشباع مفید برای سلامت قلب است.
بادام‌زمینی و کره بادام زمینی می‌تواند باعث پایین آوردن کلسترول و قند خون شود.

همچنین بادام‌زمینی ارزش غذایی زیادی داشته و می‌تواند به کنترل وزن کمک کند و نسبت به غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند، جلوی گرسنگی را می‌گیرد.

به یاد داشته باشید که کره بادام‌زمینی کالری بالایی دارد و یک قاشق کره بادام‌زمینی به‌اندازه یک ساندویچ و برابر ۱۹۰ کالری دارد.

حدود ۲ تا ۵/۲ درصد از بزرگسالان دارای حساسیت غذایی هستند.
حساسیت به بادام‌زمینی مثل حساسیت به سایر مواد غذایی طبیعی است.

اگر حساسیت غذایی دارید باید از مصرف همیشگی بادام‌زمینی به‌خصوص در دوران بارداری پرهیز کنید زیرا تحقیقات نشان می‌دهد پروتئین بادام‌زمینی که مادر مصرف می‌کند وارد شیرش می‌شود و بر همین اساس محققان پیش‌بینی می‌کنند که این پروتئین به‌ احتمال فراوان از جفت هم عبور می‌کند.

مسافرت در سه ماهه دوم بارداری

حالا بهترین زمان در دوران حاملگی برای مسافرت است. خطر سقط جنین دیگر به صورت جدی وجود ندارد و تهوع صبحگاهی هم به پایان رسیده است. برای سفر در بارداری به توصیه های زیر عمل کنید:

  • پرخطرترین اتفاقی که در مسافرت در طول حاملگی ممکن است بیفتد لخته شدن خون است و مسافرتهای طولانی که طی آن باید ساعتها روی صندلی هواپیما، اتوبوس، قطار یا خودرو بنشینید احتمال آن را افزایش میدهد. بنابراین هرچند وقت یک بار بلند شوید و کمی راه بروید. همچنین در صورتی که مبتلا به واریس هستید از جورابهای مخصوص استفاده کنید.
  • راحتترین کفش و لباستان را بپوشید. به خصوص اگر قرار است برای مدتی طولانی در هواپیما، اتوبوس، قطار یا اتومبیل بنشینید. بهتر است از جوراب بلند و کشی استفاده کنید.
  • با همراه داشتن مایعات سعی کنید به اندازه کافی مایعات به بدنتان برسانید. بخار روی فنجان حاوی آب داغ را استنشاق کنید و از محلول آب نمک برای شستشوی بینی تان استفاده کنید.
  • بیشتر فرودگاهها به خانم‌های باردار اجازه میدهند قبل از هفته ۳۶ بارداری با هواپیما مسافرت کنند با این حال خانمهایی که احتمال زایمان زودرس در آنها وجود دارد یا اختلالاتی در جفت جنین دارند باید برای پرواز با هواپیما از پزشک اجازه بگیرید.
  • از مسافرت با تورهایی که به چند شهر میروند اجتناب کنید و تنها یک مقصد را انتخاب کنید.
  • حالا که سوخت و ساز بدن شما پرکارتر شده باید مکانی را برای مسافرت انتخاب کنید که گرم نباشد و آب و هوای ملایمی داشته باشد یا دست کم به هتلی بروید که از تهویه مناسبی برخوردار باشد.
  • ویتامینهای پیش از تولد را همراه خود ببرید و نیز از ورزش و برنامه های غذایی سالم غافل نشوید.
  • چمدان و وسایل را با دقت بلند کنید. نزدیک چمدان بایستید، روی زانوها خم شوید، دسته آن را بگیرید و دوباره صاف بایستید. بهتر است از همسرتان یا پادوی هتل بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.
  • نام و نشانی یک مرکز تخصصی زایمان را به همراه مدارک پزشکی و دفترچه بیمه تان را با خودتان ببرید.
  • قبل از رفتن به مسافرت با پزشک خود در این باره مشورت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.
  • به منطقه‌ای امن بروید. اکنون زمان مسافرت به جاهایی نیست که آب آشامیدنی مناسبی ندارد، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی یا درگیری و ناآرامی‌های اجتماعی در آنجا زیاد است. اگر باید به کشوری خارجی سفر کنید و تزریق واکسن به خصوصی برای رفتن به آنجا لازم است باید این کار را انجام دهید.
  • اگر به جایی می‌روید که سلامت آب آن قابل اطمینان نیست در آنجا از آب لوله‌کشی و استخر استفاده نکنید همچنین اگر به مکانی می‌روید که آب آنجا در معرض آلودگی قرار دارد از خوردن میوه‌های خام و با پوست خودداری کنید.
  • هنگام رانندگی طوری کمربند ایمنی استفاده کنید که روی شکمتان قرار نگیرد.
  • با هر وسیله‌ای که سفر می‌کنید به اندازه کافی بالش و کفش راحتی همراه داشته باشید تا پاها و کمرتان راحت باشد.

هفته بیست و یک بارداری

نگران رابطه جنسی نباشید

اگر در هفته بیست و یک بارداری بعد از ارضا شدن جنسی احساس دل‌پیچه و درد رحم کردید، آسوده باشید که این امر کاملا طبیعی است و آن را به گردن همسرتان نیندازید.

این مسئله تاثیری منفی روی جنین ۲۱ هفته‌ای شما یا خودتان ندارد. اگر دل‌پیچه برای چند دقیقه طول کشید و دوباره شروع شد، مثلا هر ۶ دقیقه، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگرچه لکه‌بینی در اوایل بارداری خصوصا تا پیش از هفته ۱۸ جایی برای نگرانی ندارد اما به لکه‌بینی در سه ماهه دوم بارداری بعد از ارضا شدن یا هرزمان دیگری باید توجه کرد و به پزشک اطلاع داد.

بزرگ شدن شکم و رابطه جنسی

حالا و در هفته بیست و یک بارداری حتی زمانی که شما و همسرتان انرژی و اشتیاق لازم برای عشق ورزی را داشته باشید مانعی جدی و خیلی گرد در برابر شما وجود دارد.

اگر اولین بار است که بچه‌دار می‎شوید به تدریج با روند تغییرات بدن خود و چالش‌هایی که در برقراری روابط جنسی وجود دارد آشنا خواهید شد.

در این زمان به مقداری شوخ طبعی و حرف‌های به ظاهر بی‌معنی و نامعقول و نیز مکالمات ظریف و رک نیاز دارید.
هرگز تصور نکنید همسرتان از خواسته شما آگاه است و همیشه احساسات خود را حین برقراری ارتباط به روشنی بیان کنید.

استفاده از روش‌های قدیمی اکنون تاحدی ناممکن است زیرا همسرتان نمی‌تواند با خوابیدن روی شما به جنین آسیب بزند. به علاوه همسرتان در این حالت احساس خواهد کرد روی یک هنداونه خوابیده است و شما نیز به نفس نفس می‌افتید.

از همسرتان بخواهید خود را روی دستهایش نگه دارد تا فشاری روی شما وارد نشود. ممکن است همسرتان نگران باشد که آسیبی به جنین وارد شود. به او اطمینان دهید که اگر موقعیت به خصوصی برای شما ناراحت کننده بود به طور حتم به او خواهید گفت.

 

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 منبع:سایت اوما و نی نی سایت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x