مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته دهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته دهم بارداری

هفته دهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته دهم بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در این هفته:

دختر یا پسر شما حالا تقریبا تمام اندام‌ها را دارد. دوران رویانی دورانی است که بیشتر اندام‌های بدن او شکل می‌گیرد و به همین دلیل در این دوران عدم تماس با عوامل خارجی اهمیت زیادی دارد. برخورد رویان با هر عامل خارجی که وارد بدن مادر شود او را به سمت ناهنجاری‌های مادرزادی می‌کشاند به همین دلیل است که بیشتر ناهنجاری جنین قبل از هفته دهم ایجاد می‌شود.

هفته دهم بارداری

سر فرزندتان هنوز هم درهفته دهم بخش بزرگی از کل بدن را تشکیل میدهد ولی دراین هفته بیشتر شبیه انسان است اگرچه غضروف‌های جلوی سر به تدریج درحال تبدیل شدن به استخوان هستند اما هنوز هم نرم و حساس است و خیلی راحت می‌توان تقسیمات مغزی او را دید.

هم اکنون انگشتان شست کوچک هستند و گوش فرزندتان تشکیل شده است. چشم فرزندتان باز است و پلک ها در حال اتصال به هم هستند و بعد ازاتصال تا ۲۵-۲۷ هفته حاملگی متصل باقی خواهند ماند. ارگان های جنسی در حال شکل گیری و تمایز هستند.

هفته دهم بارداری

انگشتان دست و پاهایش دیگر شبیه به دست‌های اردک نیست که با پوستی به هم چسبیده باشد، حالا انگشتان از هم جدا شده‌اند. مچ‌هایش خم می‌شود و دیگر آنقدر شکل و شمایل گرفته که رو به روی قلبش قرار بگیرد. بازوهایش کمی منحنی شده‌اند. ناخن‌هایش در حال رشد است. موهایش بیشتر شبیه کرک‌های نازک است. پاهایش هم بلندتر شده است وبیشتر می‌تواند تکان بخورد

اندازه جنین در هفته ۱۰ بارداری

در این هفته نی نی شما به اندازه آلو بخارا است

قد: ۳.۱ سانتی متر

وزن: ۴ گرم

هفته دهم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته دهم:

سونوگرافی هفته ۱۰حاملگی مشخص میکند که شما دوقلوزایی و یا بیشتر خواهید داشت یا خیر!

درست است هنوز تهوع دارید و از حالی که بیشتر صبحها دارید راضی نیستید اما کم کم وضعیت بهتر می شود. سایز شکمتان هم کمی بزرگ تر از قبل شده که طبیعی است.

در این هفته عضلات شما کش می‌آید و رحم بزرگ‌تر می‌شود. وضعیت جسمی و روحی شما هم چندان خوب نیست.

احتمالا در هفته دهم یک کیلوگرم یا دو کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید اما حالت تهوع و سایر علائم باعث سنگین تر شدن شما می شود. برای بهتر شدن، می توانید ورزش های سبک انجام دهید.

اگر در فامیل و خانواده مشکل ژنتیکی دارید حتماً از پزشک خودتان درباره تست CVSپرس و جو کنید. این تست برای افرادی تجویز می‌شود که مشکلات ژنتیکی در خانواده خود دارند و در هفته‌های ۱۰ تا ۱۲ این آزمایش برای بررسی جنین انجام می‌شود. البته این تست برای افراد باردار بالای ۳۵ سال نیز توصیه می‌شود.

در هنگام بارداری لثه‌های برخی از زنان حالت شکننده پیدا می‌کند و دچار خونریزی می‌شوند و زمینه را برای ابتلا به آلودگی‌ها  فراهم می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل در روز حداقل ۲ بار به مدت ۳ دقیقه مسواک بزنید و از نخ دندان نیز به طور مرتب استفاده کنید.

  • ازمصرف کوسه ماهی، شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی به دلیل دارا بودن جیوه بالا خودداری کنید.
  •  هر هفته ۳۵۰ گرم غذای دریایی بدون جیوه استفاده کنید.
  •  ماهی خام هرگز مصرف نکنید مانند سوشی.
  •  از سالم بودن ماهی اطمینان حاصل کنید

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x