مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
هفته دوازده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته دوازده بارداری

هفته دوازدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته دوازده بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته دوازده بارداری:

در پایان سه ماهه اول و به عبارتی از هفته دوازدهم حاملگی به بعد شما میتوانید نزدیکی داشته باشید مگر اینکه خطر زایمان زودرس داشته باشید و یا خطر پاره شدن غشا یا آسیب به جفت وجود داشته باشد.برخی از مادران نگران آسیب رسیدن به جنین میباشند ولی نگران نباشید؛ ضخامت مخاطی پوشش دهانه رحم و مایع آمنیوتیک به خوبی از جنین محافظت میکند.

سه ماه گذشت و فقط شش ماه دیگر باقی مانده است. در این هفته به خوبی متوجه بیشتر شدن اندازه دور کمر و بزرگ شدن شکمتان می شوید.

هفته دوازده بارداری

در هفته دوازدهم حرکات جنین بیشتر می‌شود و بیشتر بازیگوشی می‌کند. جنین هنوز خیلی کوچک است اما از همیشه بازیگوش‌تر و خوشحال‌تر است.

او می‌تواند دست‌هایش را گره کند، مچ‌هایش را بچرخاند و با پاهایش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشید او لب‌هایش را به هم فشار می‌دهد و به شما اخم می‌کند او در این هفته می‌تواند صورت خود را به حالت‌های مختلف در بیاورد.

بدن او ۲۴ ساعته شبانه‌روز در حال فعالیت است تا بتواند در موقع مقرر کودکی سالم به شما تحویل بدهد. چشم و گوش‌هایش تقریباً به دنبال مکان‌یابی هستند تا درست سر جای خود قرار بگیرند. کلیه‌هایش مسئولیت تولید ادرار را برعهده‌گرفته‌اند و این روزها جنین مایع آمنیوتیک را می‌نوشد.

کلیه‌ها مسوولیت تولید ادرار را برعهده‌ گرفته‌اند و این روزها جنین مایع آمنیوتیک را می‌نوشد. دستگاه گوارش (روده کوچک) قادر به تولید انقباضات است که از طریق آن مواد غذایی با فشار وارد روده بزرگ می‌شود.

در این هفته دستگاه تناسلی نشانه‌های کمی از خودش بروز می‌دهد. شش‌ها، گوشها و ناخن‌ها در حال رشد است.

از این هفته به بعد جنین کم‌کم دارای بزاق می‌شود. قلبش می‌تواند تا حدود ۲۸ لیتر خون را در روز پمپاژ کند. دلتان می‌خواهد بدانید او اکنون چه کاری انجام می‌دهد او می‌تواند شست دستش را بمکد.

تارهای صوتی او در حال شکل‌گیری است. در این هفته شما می‌توانید صدایی ازاو بشنوید. صدای ضربان قلبش را می‌توانید از طریق دستگاه اولتراسوند بشنوید و لذت ببرید.

در این هفته در قاعده مغز جنین غده هیپوفیز شروع به ساخت بسیاری از هورمون‌ها می‌کند.

قد: ۵.۸ سانتی متر
وزن: ۱۴ گرم

هفته دوازده بارداری

وضعیت مادر در هفته دوازده:

در پایان هفته دوازدهم دیگر رحم در لگن جا نمی‌گیرد و می‌توانید آن را در پایین شکم خود احساس کنید. در این هفته احتمالاً دردی در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید که از شایع‌ترین شکایت خانم‌های باردار است. این درد به دلیل ورود اسید معده به مری حس می‌شود. ورود محتویات معده به مری دو دلیل دارد؛ کاهش حرکات روده و فشار رحم بر معده. در این هفته احتمالاً فشار رحم از روی مثانه کم می‌شود و تکرر ادرار هم کمتر از قبل است

تیره شدن خط عمودی که در خط وسط پایین شکم ایجاد شده و خط سیاه ” لینا نیگرا” نامیده می شود، در اثر افزایش پیگمانتاسیون بوده و بعد از زایمان از بین می رود. خط سیاه در ۱۰ % زنان باردار مشاهده می شود. نگران نباشید این خط پس از زایمان از بین خواهد رفت. البته ممکن است این خط بر روی بدن همه ایجاد نشود.

همان‌قدر که ممکن است پوست شما به دلیل افزایش هورمون‌ها سفید و درخشان شود، ممکن است که آکنه‌ها هم به سراغ پوست صورتتان بیایند. سعی کنید قبل از اینکه به فکر استفاده از محلول‌ها و کرم‌های آرایشی و بهداشتی باشید با پزشک مشورت کنید.

این هفته می‌توانید آرامش بیشتری داشته باشید، خطر سقط‌ جنین تا سه ماه اول بارداری زیاد است و بعد از آن این خطر کاهش می‌یابد.

زمانی که شما باردار هستید، هورمون پروژسترون روند هضم را کند می‌کند. این روند فواید زیادی برای بدن شما دارد. به عنوان مثال بدن زمان بیشتری را برای هضم مواد مغذی صرف می‌کند.

غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.

مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام خود را افزایش دهید.

به مقدار زیاد آب بنوشید، حداقل ۱۰ لیوان در روز.

آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.

سعی کنید غذای خود را کمتر اما وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

سعی کنید مواد غذایی را کاملاً پخته‌شده مصرف کنید تا عفونت‌ها از این طریق وارد بدن شما نشود. یکی از این موارد که باید حتما حواستان به آن باشد استفاده از گوشت نیم پز است که از پخت کامل آن مطمئن شوید.

از این هفته به بعد باید درست و بی خطر بخوابید. سعی کنید در هفته دوازدهم به پشت نخوابید.

وزن رحم می‌تواند به ورید اجوف تحتانی که به قسمت‌های پایین بدن را خونرسانی می‌کند فشار آوردو خونرسانی را محدود کند.

به همین دلیل ممکن است احساس تنگی نفس کنید. از این هفته به بعد باید به پهلو بخوابید و تا پایان دوره بارداری با این مدل خوابیدن کنار بیایید.

هرگزهنگام ورزش اجازه ندهید که ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از ۱۴۰ بار در دقیقه فراتر رود. اینکار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌تر شود.

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x