مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته سیزده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سیزده بارداری

هفته سیزدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته سیزده بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته سیزده بارداری:

اندازه جنین در هفته ۱۳ بارداری

در این هفته نی نی شما به اندازه هلو است.

فرزند شما حدود ۷.۴ سانتی متر طول دارد و تقریبا به اندازه آلو است و حدود ۲۳ گرم است.

این هفته آخرین زمان برای انجام غربالگری مرحله اول بارداری است.

هفته سیزده

همچنین بند ناف به سرعت در حال حرکت به دخل شکم است. روده ها در حال ساختن پرز برای خود هستند تا به هضم غذای او بعدها کمک کند.پانکراس انسولین ترشح کرده و بیست دندان کوچک زیر لثه ها شکل گرفته است.

در این هفته سرش دیگر مثل قبل بزرگ نیست و همه اعضای بدن او به اندازه هم رشد کرده‌اند. اندام‌های او فعالیتشان را از هفته قبل شروع کرده‌اند. اعصاب و عضلات تشکیل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال قوی شدن هستند.

پوست او هنوز هم نازک است و تمام رگ‌هایش پیداست. اعضای شکمی او از روده گرفته تا معده و… که در بند ناف بودند حالا به داخل شکمش منتقل شده‌اند.

هفته سیزده

کنش و واکنش فرزند تان بیشتر شده و ممکن است به هر حرکت شما مثل خم و راست شدن، عکس العمل هم زمان نشان دهد و هم چنین احتمالا این هفته زمانی باشد که فرزند شما انگشت شست خود را بدون مکیدن در دهان می گذارد.

وضعیت مادر در هفته سیزده:

رحم شما در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ است به طوری که در حال رشد و بیرون زدن از قسمت لگن است. این بدان معنی است که کم کم شبیه به افراد باردار به نظر می رسید. پزشک پیشنهاد می کند افزایش وزن سالم داشته باشید؛ در واقع به صورت آهسته افزایش وزن داشته باشید.

احتمالاً خیلی از شما تاکنون تهوع صبحگاهی و استفراغ را پشت سر گذاشته‌اید. سرحال‌تر از قبل هستید و خبری از خستگی‌ها و بی حوصلگی‌های قبلی نیست. با این حال بهتر است بدانید که تا هفته چهاردهم و گاهی تا هفته بیستم ممکن است این علائم همراه شما باشد.

گردش خون در بدن تان افزایش می یابد که ممکن است باعث عارضه هایی مانند زکام یا خون ریزی لثه شود. در این هفته ضخامت تقریبی رحم در حدود دوازده سانتی متر است.

هفته سیزده

خطر ابتلا به سقط جنین دیگر بسیار کم است، ولی از این هفته به بعد احتمال ابتلا به بعضی از عفونت ها مثل سیفلیس، سرخجه و … که قابلیت عبور از بند ناف و ورود به بدن جنین را دارند، وجود دارد. این عفونت ها می توانند صدمات مختلفی را به فرزند وارد سازند. پس بیشتر مراقب بهداشت فردی خود باشید.

مصرف بیش از حد کافئین می تواند مشکل ساز شود و آب بیشتری از بدن را دفع کند و میزان کلسیم بدن را کاهش می دهد. کلسیم جز احتیاجات مهم برای فرزند شما می باشد، زیرا برای داشتن دندان ها و استخوان های قوی و سالم به این ماده احتیاج فراوان دارد. بر خلاف تصور، قهوه تنها منبع کافئین نمی باشد؛ بلکه در نوشابه، چای و شکلات نیز وجود دارد. پس به مقدار مصرف این گونه مواد توجه بیشتری داشته باشید.

کافئین از جفت رد می‌شود و به جنین می‌رسد. کافئین وارد شیر مادر می‌شود و در زمانی که نوزاد شما شیرخوار است او را بی‌قرار و بی‌خواب می‌کند.

پرخوری نکنید. پرخوری قبل از خواب از جمله عوامل ابتلا به بی‌خوابی است زیرا در شرایطی که بدن و دستگاه‌های درونی باید استراحت کنند، دستگاه گوارش باید انرژی زیادی را صرف هضم و جذب غذا کند و این مسئله علاوه بر بی‌خوابی باعث ابتلا به سوءهاضمه و دیگر بیماری‌های گوارشی می شود.

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

 

 

 

منبع: دانشنامه فرزند-اوما

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x