مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
هفته یازده بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته یازده بارداری

هفته یازدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته یازده بارداری

دانستن اطلاعاتی درباره تغییراتی که در طی حاملگی در بدن شما ایجاد می شود به شما کمک می کند که از بدنتان بیشتر آگاهی داشته باشید و نیازهای آن را بدانید.

وضعیت جنین در هفته یازده بارداری:

در هفته ۱۱ بارداری پزشک شما ممکن است برای شما آزمایش غربالگری سه ماهه اول را تجویز نماید که ترکیبی از اولتراسوند و آزمایش خون است.

غربالگری سه ماهۀ اول، بین هفته‌‌های ۱۱ تا ۱۴ تجویز می‌شود. آزمایش شامل یک آزمایش خون به همراه سونوگرافی است. پزشک با بررسی نتیجۀ آزمایش خون که سطح hCG یا پروتئین A پلاسما مادر (PAPP-A) را می‌سنجد، به همراه سونوگرافی NT که میزان ضخامت پوست پشت گردن جنین را اندازه‌گیری می‌کند، احتمال وجود اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ را مشخص می‌کند. نتیجۀ آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول، فرد را در سه دستۀ پرخطر، خطر متوسط یا کم‌خطر دسته‌بندی می‌کند.

هفته یازده بارداری

در این هفته نی نی شما به اندازه لیمو ترش است

اندازه جنین در این هفته ۴۱ تا ۴۴ میلی‌متر است. استخوان‌های او در حال رشد است و دندان‌هایش درست زیر لثه‌ها در حال تقسیم است. رگ‌ها زیر پوست بدنش مثل نخ‌های ریزی می‌ماند که کل بدن او را پوشانده است.

قد: ۴.۳ سانتی متر
وزن: ۷.۹ گرم

هفته یازده بارداری

پرده دیافراگم جنین در هفته یازدهم شکل می گیرد و ممکن است سکسکه هم بکند. البته شاید شما این سکسکه را حس نکنید اما خودش با پدیده جالبی روبرو می شود که تا کنون تجربه نکرده است. از این هفته می توانید یک سری از حرکات جنین را حس کنید. او لگد زدن را شروع کرده، اما اگر حس نکردید خیلی نگران نشوید هنوز وقت زیادی برای حس کردن این حرکات دارید

این هفته می‌توانید ارتباط بهتری با هم برقرار کنید شاید شما حرکات او را در رحم خود احساس نمی‌کنید اما او به راحتی حرکات شما را زیر نظر دارد و منتظر پاسخ می‌ماند. اگر ضربه‌ای آرام به شکم خود بزنید او به خودش تکانی می‌دهد.

هفته یازده بارداری

وضعیت مادر در هفته یازده بارداری:

ممکن است رشد موها و ناخن هایتان به علت افزایش هورمون ها و جریان خون افزایش یا کاهش داشته باشد.

در هفته ۱۱ بارداری شکم شروع به ایجاد یک سر و صدا کامل کودک می کند. به ویژه اگر اولین بارداری شما باشد. در حالی که شکم ممکن است تغییر کند یا خیر، ممکن است شگفت زده شوید که سینه های شما تغییر قابل توجهی دارد. توصیه می کنیم در این مرحله از سوتین های راحت و کشی استفاده کنید. اگر در حال برنامه ریزی برای شیردهی هستید، سوتین شیردهی را می توانید در حال حاضر و پس از زایمان استفاده کنید.

در هفته یازدهم احتمال بروز سقط جنین وجود دارد. اما با شنیدن صدای ضربان قلب جنین، خطر سقط جنین فقط ۳٪ است. این احتمال در ماه آینده کمتر خواهد شد.

بهترین حالت خواب در دوران بارداری خوابیدن به پهلوی چپ است زیرا خونرسانی جفت و جنین را افزایش می دهد. بالش‌ها و کوسن‌های مخصوصی وجود دارند که می توان با استفاده از آن‌ها بسیار راحت تر خوابید و آنقدر راحت هستند که حتی بعد از زایمان هم ممکن است بدون آن‌ها خواب به چشم‌تان نیاید

عفونت مجاری ادراری جزو علائم بارداری نیست اما بر زندگی شما تاثیر می گذارد. شما در طول بارداری نسبت به بیماری عفونت مجاری ادراری آسیب پذیرتر هستید زیرا رحم دقیقا بالای مثانه قرار دارد. با رشد رحم، رحم به مثانه فشار می آورد و از خروج ادرار از مثانه جلوگیری می کند. ادراری که پشت مثانه می ماند باعث عفونت می شود.

اگر عفونت مجاری ادراری به سرعت درمان نشود به کلیه ها نیز منتقل می شود. عفونت مجاری ادراری باعث کم وزن بودن نوزاد در هنگام تولد و زایمان زودرس می شود. اگر عفونت به سرعت هنگامی که در مثانه است با مصرف قرص درمان شود، به جنین آسیبی وارد نمی کند.

علائم و نشانه های عفونت مجاری ادراری در بارداری :

تکرر ادرار

احساس سوزش در هنگام ادرار

گرفتگی و درد عضلات پشت یا شکم

دشوار بودن آرام کردن خود

ادرار با بوی بد

ادرار مات و همراه با بخار

برخی از زنانی که از میگرن رنج می‌برند ممکن است که در هفته یازدهم بارداری دوران بیشتر احساس سردرد کنند. تنها قرصی که می‌توانید استفاده کنید قرص‌استامینوفن است. بهتر است به جای مصرف قرص به فکر راه‌های جایگزین باشید. برای کاهش سردرد می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید

در صورت سرماخوردگی حتما پیش از هر کاری با پزشک خود تماس بگیرید. در زمان سرماخوردگی شربت سینه و داروهای آرام بخش‌ می‌تواند برای جنین شما خطرناک باشد.
اگر هنگام ورزش این علائم را مشاهده کردید حتما با پزشک خود تماس بگیرید؛ خونریزی واژینال، تنگی نفس، سردرد، درد قفسه سینه، ترشح واژن، سرگیجه و از هوش رفتن و ضعف عضلانی.

فعالیت داشته باشید. ممکن است فعالیت در این دوران برای شما سخت باشد اما یادتان باشد ورزش منظم به شما انرژی بیشتری می‌دهد.
به پیاده روی بروید.
چرت بزنید.
درباره خستگی‌های خود با پزشک‌ مشورت کنید. سطح آهن بدنتان نیز باید کنترل شود.

قبل از اینکه حامله شوید، تفکر حامله بودن را داشته باشید تا بهترین حالت ممکن را برای به وجود آوردن کودکتان ایجاد نمایید.

هیچ دو حاملگی وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین اگر بعضی تغییرات در بدن شما ایجاد نشد زیاد احساس نگرانی به خود راه ندهید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x