مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز استخری زیبا در میان درختان تنومند

ائل گلی به معنای استخر مردم و شاه گلی به معنای استخر شاه است. قبل از صفویان این استخر منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود.

پارک ائل گلی تبریز استخری زیبا در میان درختان تنومند

مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی پارک ائل گلی تبریز اختصاص دارد.

پارک ائل گلی (پارک شاه گلی) تبریز

ائل گلی در تبریز است که با نام شاه گلی نیز شناخته می شود. قدمت این پارک زیبا به دوران آق قویونلوها مربوط می شود و در دوره صفویه هم آن را گسترش داده اند.

پارک شاه گلییکی از جذاب ترین امکانات پارک شاه گلی برای همه اهالی و گردشگران وجود اینترنت بی‌سیم رایگان در سرتاسر این پارک است که برای اولین بار در کشور انجام گرفت و پارک ائل گلی را به اولین اینترنت پارک کشور تبدیل کرد.

پارک ائل گلی در ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ۲۴۷۷۴ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پارک ائل گلی تبریز

پارک شاه گلی

پارک ائل گلی به دلیل قرار گرفتن در منطقه اصلی شهر، در نزدیکی سایر اماکن دیدنی و تفریحی تبریز مانند مقبره شهریار، بازار قدیمی و… گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

ائل گلی به معنای استخر مردم و شاه گلی به معنای استخر شاه است. قبل از صفویان این استخر منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود. (البته برخی معتقدند که کلمه شاه در این مکان به معنای خود شاه نبوده است و به معنی بزرگ و باعظمت به کار برده شده است.)

بیشتر بخوانید: معرفی موزه آذربایجان تبریز / دومین موزه باستان شناسی ایران

مساحت استخر پارک ائل گلی

استخر ائل گلی تقریبا ۵/۵ هکتار وسعت و ۷۲۰.۰۰۰ متر مکعب گنجایش دارد. عمق این استخر در بیشترین حالت به حدود ۱۲ متر می‌رسد.

صفویان این استخر را تمیز کرده و دور آن دیوار کشیدند. در دوران قاجار درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان کاشته شدند. در دوران پهلوی اولین تعمیرات اساسی برای تبدیل شدن به یک گردشگاه عمومی در این پارک انجام شد.

آب این استخر توسط یکی از رودخانه‌های لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، تأمین و به شکل جویباری از سمت جنوب شرقی دریاچه وارد آن می‌شود.

تماشای این استخر که در حقیقت چیزی کم از دریاچه ندارد، در همه فصول سال زیباست و آرامش خاصی را به همراه دارد. یکی از تفریحات مهم در این مکان نیز قایق‌رانی است. لازم به ذکر است که تیم قایق‌رانی تبریز نیز تمرینات خود را در این دریاچه انجام می‌دهند.

پارک ائل گلی تبریز

 پارک ائل گلی تبریز

تفریحی هیجان انگیز با انواع غذاخوری ها

شما با سفر به این پارک می توانید از خوردنی های متنوعی که در آن وجود دارد نیز بهره مند شوید! در یکی از ورودی‌های این پارک غذاخوری‌های زیادی وجود دارند با محیط زیبا و تنوع غذایی زیاد که هر کدام را به سلیقه خود می توانید انتخاب کنید.

همچنین هتل های زیادی در اطراف پارک برای اسکان مسافران و گردشگران ساخته شده است.

باغ وحش زیبایی به نام ائل گلی هم در این مکان وجود دارد.

بزرگ‌ترین ساعت آفتابی شمال غرب ایران در پارک ائل گلی تبریز وجود دارد که یکی از جذابیت های این پارک به شمار می رود.

لونا پارک نام شهربازی است که در این پارک و در قسمت غربی آن قرار گرفته است.

پارک شاه گلی تبریز

پارک ائل گلی کجاست ؟

آدرس پارک ائل گلی: آذربایجان شرقی- تبریز- جنوب شرق تبریز – ۷ کیلومتری مرکز شهر

 

بیشتر بخوانید:

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x