مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پل طبیعت

پل طبیعت تهران نماد بزرگ و زیبای پایتخت

پل طبیعت تهران با ساختاری منحنی ۲۷۰ متری روی سه ستون بزرگ ساخته شده، دارای ورودی های گسترده است. مسیرهای متعددی در سراسر پل فراهم شده تا از هر سطح به سطح دیگر برسند.

پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران یکی از قطب‌های گردشگری شهر تهران است که در چند سال گذشته مورد استقبال فراوانی قرار گرفته و تبدیل به یکی از نمادهای پایتخت شده است. پل طبیعت که در نوع خودش بزرگ ترین پل خاورمیانه است توسط معماری جوان طراحی شد. وی زمانی که آن را طراحی کرد، تنها ۲۶ سال داشت. پل طبیعت، بر فراز اتوبان مدرس قرار دارد و پارک طالقانی در شرق و پارک آب و آتش در غرب را به هم متصل می‌کند.

طراح پل طبیعت کیست

طراح پل طبیعت کیست؟

این پل توسط لیلا عراقیان و با همکاری علی بهزادیان (اعضای شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا) طراحی شده است. ساخت این پل چهار سال به طول انجامید و سرانجام در سال ۲۰۱۴ به بهره برداری رسید. پل طبیعت به سرعت در میان مردم مکانی برای گذراندن اوقات فراغت شد.

طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان می گوید: من نمی خواستم که پل طبیعت فقط مسیری برای اتصال دو پارک باشد. من تمایل داشتم که این پل جایی باشد که مردم در آن جا توقف کنند، از منظره لذت ببرند و وقت بگذارنند، نه این که تنها از آن رد شوند.

پل طبیعتاین پل در میان برندگان جوایز Architizer A+، یک رقابت معماری جهانی که در نیویورک برگزار می گردد، دیده می شود.

طراح پل طبیعت لیلا عراقیان، در دانشگاه شهید بهشتی تهران، در رشته معماری تحصیل کرده است. وی پل طبیعت را با الهام از دو پل معروف اصفهان (سی و سه پل و خواجو) که جایی برای گردهم آمدن مردم، شعر خوانی و چای خانه های سنتی است، طراحی کرده است.

عکس پل طبیعت تهران

ساختار و ارتفاع پل طبیعت

پل طبیعت با ساختاری منحنی ۲۷۰ متری روی سه ستون بزرگ ساخته شده، دارای ورودی های گسترده است. مسیرهای متعددی در سراسر پل فراهم شده تا از هر سطح به سطح دیگر برسند.

پل طبیعت، در زمین‌های عباس آباد قرار دارد. اراضی عباس آباد که بین مناطق ۳ و ۶ تهران قرار دارند، زمین‌هایی هستند به مساحت ۵۵۹ هکتار و به فضاهای سبز، مکان‌های تفریحی و بوستان‌ها (مانند بوستان نوروز، پل ابریشم و…) اختصاص داده شده است.

طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازه‌اش ۲۰۰۰ تن است. پل طبیعت بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران است.

این پل ۷۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است.

بدنه اصلی پل بر روی سه‌پایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شده‌است.

برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی انجام شده‌است.

عکس پل طبیعت تهران

 

پل طبیعتدر سال ۱۳۸۸ فراخوانی از سوی شرکت نوسازی اراضی عباس آباد برای ساخت این پل منتشر شد که در این فراخوان مواردی چون توجه به مسائل محیط زیستی، تبدیل شدن پل به یک نماد، زیبایی و جذابیت و مخدوش نکردن مناظر ارتفاعات البرز از جنوب به شمال، مورد تاکید قرار گرفته بود. طرح لیلا عراقیان در مسابقه برگزیده شد و در سال ۱۳۸۹ ساخت پل آغاز شد. عملیات ساخت پل تا پاییز ۱۳۹۳ به طول انجامید و بالاخره ۳۰ مهرماه ۱۳۹۳ پل طبیعت افتتاح شد.

پل طبیعت تهراندر بخش های مختلف این پل چندین رستوران، فود کورت و کافی شاپ وجود دارد که انواع غذاهای خوش طعم و باکیفیت ایرانی و بین المللی را برای گردشگران سرو می کنند. ویژگی مثبت رستوران پل طبیعت این است که در اغلبشان حین لذت بردن از چای، نوشیدنی و یا غذای خود، می‌توانید بخش‌هایی از شهر را نیز مشاهده کنید. در ادامه معروف‌ترین رستوران‌های پارک آب و آتش را به شما معرفی خواهم کرد.

رستوران پل طبیعت

رستوران ملل: در قسمت غربی پل طبیعت (پارک آب و آتش) رستوران ملل قرار دارد که صبحانه سلف سرویس متنوع و بسیار محبوبی دارد. این رستوران بزرگ و جادار، منوی ایتالیایی و فست فود را هم در خود جای داده است.

فودکورت پل طبیعت: رستوران‌هایی با منوهای مختلف فرنگی، ایرانی، فست فود و… که پیتزا و غذاهای فست فود این فودکورت بیشترین طرفدار را دارد، موسیقی خوب، قیمت‌های مناسب و داشتن حق انتخاب برای نشستن در سالن و یا فضای باز، از ویژگی‌های مثبت فودکورت پل طبیعت است.

فودکورت راه چوبی: یکی دیگر از مجموعه رستوران‌های محدوده پل طبیعت، فودکورت راه چوبی در جنوب پارک آب و آتش است. این مجموعه بر روی پل قرار نگرفته است اما به دلیل کیفیت و تنوع فراوان رستوران‌های آن، باعث می‌شود بسیاری از افراد اینجا را برای یک وعده خوشمزه انتخاب کنند.

 پل طبیعت تهران

پل طبیعت بر اساس ۵ ایده اصلی بنا شده است:

۱_ به جای متصل کردن یک نقطه از پارک به یک نقطه خاص از پارک روبرو، طراحی طوری صورت گرفت که چندین قسمت از دو پارک به یکدیگر متصل شوند. پل ۶۰ متر در ورودی غربی گسترش یافته و یک مسیر در همان سطح پارک ایجاد می کند. این باعث می شود تا به نظر نرسد که پارک به پایان می رسد و پل شروع می شود. مسیرهای متعدد در هر دو طرف و ورودی هر دو سطح وجود دارد که پل را به دیگر نقاط مهم هر دو پارک متصل می کند.

۲_ این پل محلی برای ماندن است. کافه گالری و رستوران های پل طبیعت در سطح پایینی پل قرار دارند. به علاوه نیمکت ها و فضاهای نشمین زیادی در قسمت های مختلف پل بنا شده تا افرادی که از این پل بازدید می کنند بتوانند تا هر زمان که بخواهند در آن جا مانده و از منظره ای زیبا لذت ببرند.

۳_ برای جلوگیری از یک مسیر ثابت که بیشتر برای حرکت به جلو طراحی می شود، این پل با طرح منحنی آن، تغییر در عرض و شیب های جزئی در سطوح مختلف، باعث می شود که به نقطه های مختلف آن رفته و از چشم اندازهای متنوع آن دیدن کنند.

۴_ لوکیشن پل طوری انتخاب شد که کمترین درخت ها را داشته باشد تا از قطع شدن آن ها جلوگیری شود.

۵- عمق ساختار به اندازه کافی بزرگ است تا آن را به عنوان یک فضای معماری شکل دهد.  کانال ۳ بعدی خود ساختار این پل باعث شده که یک فضای معماری فراهم شود. سطح پایین تر به همین صورت به وجود آمد که باعث می شود پل در شرایط بارانی و بسیار آفتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد، همچنین تغییرات در عرض و ارتفاع کانال یک شکل پویای منحنی دوگانه را فراهم می کند.

قیمت بلیت و ساعات بازدید

هزینه ورودی پل طبیعت رایگان است. ساعات بازدید پل طبیعت هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب است.

 

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیک، در این بخش با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما بودیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سربزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی پل طبیعت تهران اختصاص داشت.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x