مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

چرا نه به ماهی‌ قرمز؟ / ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

سرنوشت ماهی‌های قرمز، مرگ است. سرنوشتی که برخی نمی‌خواهند ببینید، بشنوید و بدانید! ماهی‌قرمز برای منفعت مادی، تکثیر می‌شود و زمانی که سودی نداشته باشد، حتی برای سال بعد هم نگهداری نمی‌شود.

چرا نه به ماهی قرمز؟

چرا نه به ماهی‌ قرمز؟ / بررسی دلایل موجود

۱ ماهی نسبت به تکان‌های شدید، گرم و سرد بودن آب و املاح آب حساس است و مثلا تکان شدید و ضربه زدن به تنگ می‌تواند باعث سکته‌ی این موجود ظریف شود.

۲– برای یک ماهی‌ قرمز با طول ۵ سانتی‌متر حداقل ۷٫۵ لیتر آب لازم است. یک تنگ کوچک به‌ هیچ‌ عنوان جای مناسبی برای این ماهی نیست. زندانی کردن آن‌ها در تنگ بلورینی که اندازه و قطرش دو تا سه برابر طول بدن ماهی است، کار غیراخلاقی است.

چرا نه به ماهی‌ قرمز / ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

۳– طول عمر ماهی‌ قرمز به چهل سال هم می‌رسد. ولی در کشور ما به علت نداشتن آگاهی کافی، مرگ زودهنگام این ماهی‌ها شایع شده است.

مرگ ماهی قرمز۱

بیشتر بخوانید: ماهی‌ قرمز و کرونا / ماهی‌ قرمز ویروس کرونا را منتقل می‌کند؟

۴– دمای آب حدودا ۲۳ درجه‌ی سانتی گراد، دمای مناسب برای زندگی ماهی‌قرمز است که در سفره‌ی هفت‌ سین این مقدار دما قابل‌کنترل نیست.

۵– تعدادی از این ماهی‌ها به علت گرسنگی از بین می‌روند، زیرا بسیاری فکر می‌کنند که غذای این ماهی‌ها در آب وجود دارد.

چرا نه به ماهی‌ قرمز / ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

چرا نه به ماهی‌ قرمز؟ / ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

۶– باله‌ی ماهی‌ قرمز مستعد عفونت‌های خونی و بیماری‌های قارچی و پوستی است.

۷– ترشحات روی پوست ماهی‌ های قرمز ممکن است وارد آب تنگ یا آکواریوم شود که موجب بروز حساسیت‌های جلدی، اگزما و خارش پوستی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

۸– گاهی اسهال، استفراغ و تب شدید از عوارض دست زدن کودکان به ماهی‌ها است.

۹– ماهی‌قرمز گونه‌ی بومی طبیعت ایران نیست و رهاسازی آن در آب‌های طبیعی نظیر رودخانه و دریاچه‌ها می‌تواند سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای زیستگاه‌های طبیعی و گونه‌های بومی شود.

ماهی قرمز

بیشتر بخوانید: ماهی‌ قرمز سین هفت‌ سین نیست!

۱۰– ماهی‌ قرمز در برابر آلودگی‌ها بسیار مقاوم بوده و با ازدیاد جمعیت موجب کاهش جمعیت ماهی‌های بومی محیط میزبان می‌شود.

۱۱– ماهی‌قرمز با تغذیه‌ی بیش ‌از حد از گیاهان و مواد آلی بستر محیط‌ های آبی، موجب از بین رفتن گیاهانی که آشیانه و محل تخم‌ریزی سایر آبزیان هستند، می‌شود.

۱۲– مدفوع ماهی‌قرمز باعث رشد سریع جلبک‌ها و کاهش میزان اکسیژن محیط آبی می‌شود.

۱۳– بهار فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها و گونه‌های آبزی است. ماهیان قرمز پس از رهاسازی در رودخانه چون ماهیانی تهاجمی هستند، با خوردن تخم و نوزاد ماهی‌های دیگر باعث کاهش جمعیت ماهی‌های دیگر می‌شوند و به محیط‌ زیست آسیب می‌رسانند.

سرنوشت ماهی‌ های قرمز مرگ است

سرنوشتی که برخی نمی‌خواهند ببینند، بشنوند و بدانند! ماهی‌ قرمز برای منفعت مادی تکثیر می‌شود و زمانی که سودی نداشته باشد، حتی برای سال بعد هم نگهداری نمی‌شود.

چرا نه به ماهی‌ قرمز / ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

 

حامی قاچاق حیات‌ وحش نباشید

در پاسخ به عزیزانی که می‌گویند، نمی‌توانند به کودکان خود برای خرید ماهی نه بگویند، باید بگوییم: اتفاقا در برابر درخواست کودکان برای خرید ماهی‌قرمز باید از همین کودکی به آنان آموخت که جای هر حیوانی در زادگاه طبیعی‌اش و در دل طبیعت است، تا کودکان ما با این فرهنگ‌سازی بزرگ شوند، تا فردا به حق زندگی پلنگ و یوزپلنگ هم با دیده‌ی احترام بنگرند.

 قاچاق حیات‌ وحش

همان‌گونه که طرفداران برده‌داری با شگفتی می‌پرسیدند: اگر قانون ممنوعیت برده‌داری تصویب شود، پس چه کسی کارهای ما را انجام دهد؟ (و این سخن اکنون مضحک به نظر می‌رسد) مردم هم باید آگاه شوند که قرار نیست برای خوشی کوتاه‌مدت آنان میلیون‌ها موجود زنده اسیر و کشته شوند…

لطفا با اطلاع‌ رسانی از این کمپین ما را در آگاه‌سازی مردم عزیزمان همراهی کنید.

 

نه به ماهی قرمز - ماهی قرمز را قربانی عید نکنیم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x