مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

معرفی کتاب هنر در گذر زمان نوشته هلن گاردنر

کتاب «هنر در گذر زمان» گزارشی از چگونگی شکل‌گیری و تغییر پویای هنر طی زمان، از غارهای آلتامیرا تا قرن حاضر است. نویسنده در این کتاب ثابت می‌کند که آن‌چه در طول زمان تغییر می‌کند، نه آثار هنری، بلکه دیدگاه‌های انسان‌ها یا آفرینندگان آثار هنری نسبت به معنای زندگی و هنر است.

معرفی کتاب هنر در گذر زمان نوشته هلن گاردنر

درباره نویسنده

معرفی کتاب «هنر در گذر زمان» نوشته هلن گاردنر

هلن گاردنر در منچستر، نیوهمپشایر متولد شد و در محله هاید پارک شیکاگو به مدرسه رفت. در سال ۱۹۰۱ وی در رشته کلاسیک از دانشگاه شیکاگو فارغ التحصیل شد. پس از مدتی به عنوان معلم، برای تحصیل در رشته هنر به همان دانشگاه بازگشت و در سال ۱۹۱۸ مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد.

او در سال ۱۹۲۰ شروع به سخنرانی در موسسه هنری شیکاگو کرد، جایی که بقیه دوران حرفه ای خود را در آنجا گذراند، به استثنای قرارهای کوتاه در UCLA و دانشگاه شیکاگو.

در سال ۱۹۱۹ او رئیس بخش عکس و سرسره های فانوس در کتابخانه رایرسون موسسه هنری شیکاگو شد. سال بعد او شروع به تدریس یک دوره تاریخ هنر در دانشکده هنر کرد. در سال ۱۹۲۲ او تصمیم گرفت که از موقعیت خود در کتابخانه استعفا دهد تا وقت بیشتری برای تدریس بگذارد.

وی از سرخوردگی از عدم یافتن یک کتاب درسی جامع و کامل در زمینه تاریخ هنر، با نوشتن چنین کتابی خود مشکل را حل کرد، که نتیجه آن یک کتاب درسی محبوب تاریخ هنر بود که دهه ها با عنوان Art Through the Ages مورد استفاده قرار گرفت.

اثر اصلی هلن گاردنر، هنر در گذر زمان (۱۹۲۶)، اولین کتاب درسی تک جلدی بود که از منظر جهانی، کل تاریخ هنر را پوشش می داد.  هنوز هم به عنوان یک کتاب درسی استاندارد در مدارس و دانشگاههای آمریکا باقی مانده است.

در سال ۱۹۳۲ او همچنین کتاب درک هنر و متن قدردانی از او را که مربیان نوشته بودند، منتشر کرد. برای هر دو جلد، نقاشی های تحلیلی توسط هنرمند کاتلین بلاشیر تهیه و طراحی شده است. در سال ۱۹۳۶ نسخه دوم هنر در گذر زمان را منتشر کرد. هلن گاردنر در سال ۱۹۴۶ در سن ۶۸ سالگی به دلیل سرطان درگذشت.

درباره کتاب هنر در گذر زمان

کتاب هنر در گذر زمان گزارشی از چگونگی شکل‌گیری و تغییر پویای هنر طی زمان، از غارهای آلتامیرا تا قرن حاضر است. نویسنده در این کتاب ثابت می‌کند که آن‌چه در طول زمان تغییر می‌کند، نه آثار هنری، بلکه دیدگاه‌های انسان‌ها یا آفرینندگان آثار هنری نسبت به معنای زندگی و هنر است.

مخاطب در این کتاب با آثار هنری برجسته‌ تاریخ، ویژگی‌های اختصاصی هر اثر و همچنین شرایطی که هنرمندان اقدام به آفرینش‌ آن‌ها کرده‌اند، تاثیرگذاری‌ها و تاثیرپذیری‌ها، سبک‌ها گوناگون هنری و همچنین با زندگی، آثار، فعالیت‌ها و شیوه و سبک و سیاق هنری هنرمندان بزرگ تاریخ آشنا می‌شود. تصاویر بسیار رنگی و سیاه و سفید کتاب کمک فراوانی به مخاطب در راستای درک روشن‌تر و ملموس‌تر از مطالب کتاب، خواهد کرد.

فصل های کتاب هنر در گذر زمان

هنر در گذر زمان (Art Through the Ages) کتابی است در مورد تاریخ هنر جهان و سبک‌های مختلف هنری با فهرست ذیل:

«دنیای کهن»، «تولد هنر»، «خاور نزدیک کهن»، «هنر مصر»، «هنر اژه‌ای»، «هنر یونان»، «هنر اتروسک و هنر رومی»، «هنر صدر مسیحیت، بیزانس و هنر اسلامی»، «سده‌های میانه»، «هنر سده‌های میانه‌ی آغازین»، «هنر رمانسک»، «هنر گوتیک»، «رنسانس و باروک»، «رنسانس آغازین در ایتالیا»، «هنر ایتالیا در سده‌ی پانزدهم»، «هنر ایتالیا در سده‌ی شانزدهم»، «رنسانس در اروپای شمالی»، «هنر باروک»، «دنیای نوین»، «سده‌ی نوزدهم»، «سده‌ی بیستم»، «دنیای غیر اروپایی»، «هنر هند»، «هنر چین»، «هنر ژاپن»، «هنر آمریکایی پیش از کریستف کلمب»، «هنر بومیان آمریکا، آفریقا، اقیانوسیه»، «عکاسی از آغاز تا امروز» و «روش‌های تهیه‌ی نقشه و مقطع».

برشی از کتاب

در خارج از عرصه فرهنگ، دو اصطلاح هنر و تاریخ این چنین تگاتنگ در کنار یکدیگر قرار نمی گیرند. مردم غالبا تاریخ را سند و تفسیر کارهای گذشته (به ویژه سیاسی) انسان و هنر را به درستی چیزی موجود در برابر قوای بینایی و لامسه می پندارند، که البته رویدادهای از یاد رفته و محو شده ای که اجزای تشکیل دهنده تاریخ به شمار می روند چنین نیستند.

واقعیت این است که اثر هنری، به دلیل مرئی و ملموس بودنش، گونه ای رویداد پایداری کننده است. این اثر در زمان و مکان خاص و به دست اشخاصی خاص آفریده شده است، حتی اگر ما همیشه آگاهی درستی درباره زمان و مکان و آفریننده آن نداشته باشیم. این اثر با آنکه آفریده ای متعلق به روزگاران سپری شده است، در زمان حال به حیاتش ادامه می دهد و تا مدت های طولانی پس از روزگار خویش باقی می ماند؛ شارلمانی هزار سال پیش مرده است ولی نمازخانه اش در آخن هنوز پابرجاست.

امیدواریم از معرفی کتاب هنر در گذر زمان (Art Through the Ages) نوشته هلن گاردنر لذت برده باشید و این کتاب جذاب را مطالعه کنید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x