مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کتاب کشتی پهلو گرفته

معرفی کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی

کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی پرفروش‌ترین کتاب شجاعی است که در حوزه‌ی ادبیات مذهبی نوشته شده است. این کتاب درباره‌ی زندگی پر رنج حضرت فاطمه زهرا است که با زبانی داستانی به روایت زندگی ایشان پرداخته شده است.

معرفی کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی

 

درباره نویسنده

 

سید مهدی شجاعی

سیدمهدی شجاعی سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد و ۱۷ سال بعد با دیپلم ریاضی برای ادامه تحصیل در رشته تئاتر وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد.

او در بدو ورود به دانشکده، گرایش کارگردانی تئاتر را برگزید و حدود سه سال نیز با همین گرایش پیش رفت و عموم واحدهای کارگردانی را پشت سر گذاشت. در این زمان که به ۲۰ سالگی رسیده بود، از میان مسیرهای مختلف پیش‌ رو نویسندگی را به عنوان حرفه برگزید.

اگر چه رشته تحصیلی‌اش ادبیات نمایشی بود و چند نمایشنامه هم به دست چاپ سپرد، اما بیشتر روی داستان‌نویسی متمرکز شد و مجموعه‌هایی از داستان‌های کوتاه و بلند مانند «سانتاماریا»، «غیرقابل چاپ» «سری که درد… می‌کند» را منتشر کرد.

از دیگر آثار هنری سیدمهدی شجاعی، قطعه‌های ادبی اوست که در قالب چند کتاب به بازار نشر روانه شده‌اند.

او در زمینه فیلمنامه نویسی، ادبیات بزرگسالان و کودکان فعالیت داشته است.

از دیگر کتاب های سید مهدی شجاعی می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • سقای آب و ادب
  • از دیار حبیب
  • غیر قابل چاپ
  • ایمان و گندم
  • کشتی پهلو گرفته
  • و …

 

درباره کتاب «کشتی پهلو گرفته»

کتاب «کشتی پهلو گرفته» پرفروش‌ترین کتاب سید مهدی شجاعی است که در حوزه‌ی ادبیات مذهبی نوشته شده است.

این کتاب درباره‌ی زندگی پر رنج حضرت فاطمه زهرا است که با زبانی داستانی به روایت زندگی ایشان پرداخته شده است. شجاعی در این کتاب وقایع مختلفی از جمله واقع سقیفه را توصیف می‌کند.

کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی در قالب ۱۴ فصل زندگی پر بار حضرت فاطمه زهرا را از زبان اطرافیانش توصیف می‌کند.

فصل‌های این کتاب عبارتند از: فصل اول «حضرت رسول»، فصل دوم «خدیجه (س)»، فصل سوم «خود حضرت زهرا (س)»، فصل چهارم «امیرالمؤمنین علی (ع)»، فصل پنجم «امام حسن (ع)»، فصل ششم «امام حسین (ع)»، فصل هفتم «مجددا حضرت زهرا (س)»، فصل هشتم «حضرت زینب (س)»، فصل نهم «فضه»، فصل دهم «ام کلثوم (س)»، فصل یازدهم «اسماء»، فصل دوازدهم «حضرت فاطمه (س)»، فصل سیزدهم «حضرت علی (ع)» و فصل چهاردهم «از زبان آسمان روایت می‌شود»

 

سید‌مهدی شجاعی درباره‌ی نیت نگارش کتاب «کشتی پهلو گرفته» می‌گوید: «استقبال از این کتاب مرهون فطرت زیبا طلب مردم است. شروع نوجوانی من از آن‌جا بود که خیلی دین شناسنامه‌ای یا اسلام شناسنامه‌ای را به رسمیت نمی‌شناختم و به دنبال تحقیق و بررسی و پژوهش بودم. از صفر شروع کردم کاملا تا بدانم چه چیزی را باید انتخاب کنم. وقتی به حقیقت حضرت زهرا رسیدم، این شخصیت برایم حیرت‌ انگیز بود. هر چه بیشتر جلو می‌رفتم بیشتر دوست داشتم بدانم و بشناسم. وقتی به این اقیانوس بی‌کران برخوردم، دوست داشتم از این برای خلایق توشه بیاورم و دیگران را هم در این لذت سهیم و شریک کنم.»

 

برشی از کتاب کشتی پهلو گرفته

دخترم! شادی و شعفی که از این دیدار در دل مادرت پدید آمد، در چشم‌هایش درخششی آشکار می‌گرفت. افطار آن شب از بهشت برایم به ارمغان آمده بود. طرف‌های غروب جبرئیل، آن ملک نازنین خداوند، با طبقی در دست آمد و کنارم نشست. سلام حیات‌ آفرین خدا را به من رساند و گفت که افطار این آخرین روز دیدار را، محبوب_ جل و علا_ از بهشت برایت هدیه کرده است.

در پی او میکائیل و اسرافیل هم آمدند_ خدا ارج و قربشان را افزون کند_ جبرئیل با ظرفی که از بهشت آورده بود، آب بر دست‌هایم می‌ریخت، میکائیل شست‌وشویشان می‌داد و اسرافیل با حوله لطیفی که از بهشت همراهش کرده بودند، آب را از دست‌هایم می‌سترد.

ببین دخترم!_جان پدرت به فدایت_ که همه مقدمات ولادت تو قدم به قدم از بهشت تکوین می‌یافت. این را هم باز بگویم که تو اولین کسی هستی که به بهشت وارد می‌شوی. تویی که بهشت را برای بهشتیان افتتاح می‌کنی. این را اکنون که تو مهیای خروج از این دنیای بی‌وفا می‌شوی نمی‌گویم این را اکنون که تو اسما را صدا می‌کنی که بیاید و رخت‌های مرگ را برایت مهیا کند نمی‌گویم… این را اکنون که تو وضوی وفات می‌گیری نمی‌گویم، همیشه گفته‌ام، در همه جا گفته‌ام که من از فاطمه بوی بهشت را می‌شنوم. یک بار عایشه گفت :چرا این‌قدر فاطمه را می‌بویی؟ چرا این‌قدر فاطمه را می‌بوسی؟ چرا به هر دیدار فاطمه، تو جان دوباره می‌گیری؟ گفتم :«خموش! عایشه! فاطمه بهشت من است، فاطمه کوثر من است، من از فاطمه بوی بهشت می‌شنوم، فاطمه عین بهشت است، فاطمه جواز بهشت است، رضای من در گرو رضای فاطمه است، رضای خدا در گرو رضای فاطمه است، خشم فاطمه جهنم خداست و رضای فاطمه بهشت خدا.»

 

بیشتر بخوانید

معرفی کتاب «سقای آب و ادب» نوشته سید مهدی شجاعی

معرفی کتاب «پدر، عشق و پسر» نوشته سید مهدی شجاعی

 

شما نیز اگر این کتاب را مطالعه کرده اید، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امیدواریم از مطالعه کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی لذت ببرید و برای دیدن سایر معرفی کتاب ها به بخش معرفی کتاب مراجعه کنید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x