مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 8 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گذر همزمان ۳ قمر از برابر سیاره مشتری

گذر همزمان ۳ قمر از برابر سیاره مشتری

گذر قمرهای سیاره مشتری از میان زمین و این سیاره پدیده‌ی رایجی است اما این بار طی پدیده‌ای نادر سه قمر به طور همزمان بر مشتری سایه انداخته‌اند.  

گذر همزمان ۳ قمر از برابر سیاره مشتری

به نقل از اینسایدر، سیاره‌ی مشتری و قمرهایش به تازگی پدیده‌ی نادری را رقم زدند. سه قمر اروپا (Europa)، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) سیاره‌ی مشتری به طور همزمان از جلوی این سیاره عبور کردند و بر روی آن سایه انداختند.

“کریستوفر گو” (Christopher Go) که یک ستاره‌شناس تازه‌کار در فیلیپین است تصاویری از گذر این قمرها در نیمه شب ۱۵ اوت ثبت کرد و “کانیو سایاناگی” (Kunio Sayanagi) که دانشمند سیارات در دانشگاه “همپتون”(Hampton) است، این تصاویر را تبدیل به یک ویدیو کرد.

هر ثانیه از این ویدیو نمایانگر گذر ۳۰ دقیقه است.

از منظر مشتری این پدیده یک خورشید گرفتگی است اما از منظر زمین به آن “انتقال عبوری” (transit) گفته می‌شود. پدیده “انتقال عبوری” در سیاره‌ی مشتری رایج است و این اتفاق سالانه چند صد بار رخ می‌دهد. اما گذر همزمان سه قمر اتفاق نادری است. آخرین باری که چنین پدیده‌ی نادری رخ داد سال ۲۰۱۵ بود و این اتفاق تا سال ۲۰۳۲ تکرار نخواهد شد.

“گو” بسیار خوش‌شانس بود که توانست چنین تصاویری ثبت کند زیرا اکنون در فیلیپین فصل بارندگی است و شرایط برای رصد آسمان مناسب نیست. اما در شبی که این پدیده رخ داد هوا صاف بود.

پدیده‌ی عجیب دیگری نیز در این ویدئو قابل مشاهده است. قمر اروپا از میان قمر گانیمد و سیاره‌ی مشتری عبور می‌کند و برای لحظاتی باعث گرفتگی این قمر می‌شود.

62016275

قمر اروپا در سمت راست و قمر گانیمد در سمت چپ

گانیمد بزرگ‌ترین قمر در منظومه‌ی شمسی است و مانند قمر اروپا اقیانوس‌های پنهان دارد. بسیاری از دانشمندان معتقدند این اقیانوس‌ها که زیر سطح قمر قرار دارند می‌توانند میزبان حیات فرازمینی باشند.

گالیله اولین کسی بود که چهار قمر سیاره‌ی مشتری یعنی اروپا، کالیستو، گانیمد و “آیو”(Io) را در سال ۱۶۱۰ رصد کرد و به این فکر افتاد که شاید زمین مرکز کائنات نباشد.

به طور کلی دانشمندان معتقدند مشتری ۷۹ قمر دارد اما باقی قمرها بسیار کوچک‌تر از این چهار قمر اصلی هستند.

62016274

تصویری از سیاره مشتری که در دهه ۱۹۹۰ توسط تلسکوپ گالیله ناسا ثبت شد.

 

منبع: ایسنا

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x