مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
گوشت مصنوعی

گوشت مصنوعی چیست؟ / آنچه باید درباره گوشت مصنوعی بدانیم

پژوهشگران حوزه صنایع غذایی که در پی یافتن تولید محصولات آزمایشگاهی هستند، موفق به تولید گوشت مصنوعی شدند.

گوشت مصنوعی چیست؟ / آنچه باید درباره گوشت مصنوعی بدانیم

 

بر اساس پیش بینی ها جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ قریب به ۹.۸ میلیارد نفر خواهد بود. روند رو به رشد جمعیت، جهان را با بحران کمبود غذا مواجه می کند و حجم عظیم منابع مصرفی صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می کند. طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، تولید گوشت مرسوم سهم قابل توجهی از انتشار گازهای گلخانه ای (۱۸٪) و استفاده از زمین (۳۰٪) و همچنین مصرف جهانی آب (۸٪) و انرژی را به خود اختصاص داده است. فائو همچنین تخمین می زند که مصرف گوشت تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود.

پژوهشگران حوزه صنایع غذایی که در پی یافتن تولید محصولات آزمایشگاهی هستند، موفق به تولید گوشت مصنوعی شدند.

 

گوشت مصنوعی

گوشت آزمایشگاهی چیست؟

گوشت کشت شده یا آزمایشگاهی که توسط حامیان آن “گوشت پاک” نیز نامیده می شود، گوشتی است که در آزمایشگاه با استفاده از تکنیک های مهندسی زیستی تولید می شود.

در سال ۲۰۱۳ مارک پست، استاد دانشگاه ماستریخت، اولین همبرگر ساخته شده از گوشت کشت داده شده را ارایه داد. از آن زمان، رویای توانایی تولید و مصرف گوشت مبتنی بر “کشاورزی سلولی” بدون دامداری در بین فعالان حقوق حیوانات در صنعت مورد حمایت قرار گرفته است.

در گذشته روش های مختلفی مانند تولید گوشت از پروتئین های گیاهی یا حشرات در نظر گرفته شده، رایج بود. با این حال این گزینه ها به دلیل پیش فرض های فرهنگی و مشکل تقلید از طعم و مزه و بافت گوشت های معمولی، همیشه رضایت مصرف کنندگان را ندارند. گوشت در شرایط آزمایشگاهی می تواند به حل شدن این مشکلات کمک کند.

گوشت مصنوعی چگونه تولید می شود؟

اولین گام برای تولید گوشت مصنوعی استفاده از سلول های بنیادی عضله حیوان است. سلول های بنیادی در محیط کشت حاوی مواد مغذی و فاکتورهای دیگر رشد سلول قرار می گیرد و این مرحله تا تولید سلول های بسیار زیادی از یک نمونه کوچک ادامه می یابد.

فواید تولید گوشت آزمایشگاهی

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داده شده است، گوشت کشت شده می تواند مزایای زیادی نسبت به گوشت معمولی داشته باشد؛ این امر باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به میزان ۷۸-۹۶٪ و نیاز به ۴۵-۷٪ انرژی کمتر و ۸۲-۹۶٪ آب کمتر می شود.

همچنین بسیاری از افرادی که حامی حقوق حیوانات هستند می توانند از این نوع گوشت استفاده کنند.

و استفاده از گوشت مصنوعی خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین دام و انسان را کاهش می دهد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک