مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

گوشی های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایش

طبق بررسی‌های صورت گرفته، از بین گوشی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ راهی بازار شده‌اند و حتی اکنون هم از بهترین صفحه نمایش ها بهره می‌برند، گلکسی S21 اولترا، وان‌پلاس ۸ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس و گوگل پیکسل ۵ توانستند در محدوده‌ی قیمتی دلخواه، به مرحله‌ی نهایی برسند که در نهایت گلکسی S21 اولترا به‌عنوان بهترین گوشی انتخاب شد.

گوشی‌های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایش

طی سال‌های گذشته، کیفیت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند پیشرفت چشم‌گیری داشت. اکنون شرکت‌های سازنده‌ی گوشی موفق شده‌اند در محصولات خود از پنل‌هایی با وضوح ۴K یا رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کنند که به صورت کاملا محسوس، تجربه‌ی کاربری را دگرگون کرده‌اند.

طی دو سال اخیر گوشی‌های زیادی راهی بازار شدند که از لحاظ صفحه‌ نمایش واقعا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. در همین راستا تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به بهترین گوشی‌های ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه‌ نمایش تا ببینیم کدام شرکت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است.

در انتخاب بهترین صفحه نمایش گوشی فاکتورهای مهمی نقش دارند که باید همه را در کنار همه دید.

در انتخاب بهترین صفحه‌ نمایش گوشی فاکتورهای مهمی نقش دارند. برای مثال شاید بسیاری از کاربران این‌طور تصور کنند که هرچه وضوح تصویر صفحه نمایشی بیشتر باشد، در نتیجه کیفیت کلی صفحه‌ نمایش هم بهتر خواهد بود؛ اما اگر این چنین بود، سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ با صفحه نمایش ۴K خود باید در صدر قرار می‌گرفت، ولی این‌گونه نیست.

بسیاری از صفحه نمایش‌های امروزی از قابلیت HDR بهره می‌برند که موجب خوانایی متون زیر نور آفتاب می‌شود.

برخی دیگر اما گمان می‌کنند میزان روشنایی، کنتراست تصویر و کیفیت خوانایی متون زیر نور آفتاب اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب یک صفحه نمایش خوب هستند که البته موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آیند. اما بسیاری از صفحه‌ نمایش‌های امروزی از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به میزان روشنایی ۱۰۰۰ نیت برسند که بالاتر از میزان استاندارد هم است. پنل‌های OLED به‌کار رفته در این صفحه نمایش‌ها هم از نسبت کنتراست بی‌نهایت بهره می‌برند.

پنل‌های OLED به‌کار رفته در صفحه نمایش‌ها هم از نسبت کنتراست بی نهایت بهره می‌برند.

همچنین از وقتی پنل‌هایی با پشتیبانی از فناوری HDR در گوشی‌های هوشمند استفاده شدند، قابلیت‌هایی هم که اپل در صفحه‌ نمایش گوشی‌های خود استفاده کرد، نظیر پشتیبانی از گاموت رنگی عریض، دیگر عامل برتری آیفون‌ها در مقابل گوشی‌های اندرویدی نیست. چرا که اکنون تمام صفحه نمایش‌ها از استاندارد RGB و گاموت رنگی عریض P3 پشتیبانی می‌کنند. به همین خاطر کمی سخت است اگر بخواهیم فقط با در نظر گرفتن قابلیت‌های این‌چنینی بهترین گوشی را از لحاظ صفحه نمایش انتخاب کنیم. بنابراین باید به سراغ یک فاکتور بسیار حائز اهمیت یعنی رفرش‌ ریت تصویر برویم.

رفرش ریت (refresh rate) عامل اصلی انتخاب یک صفحه نمایش به عنوان بهترین صفحه‌ نمایش گوشی به حساب می‌آید.

در واقع همه‌ی این‌ها از یک سو و از سویی دیگر رفرش‌ ریت بالا، عامل اصلی انتخاب یک صفحه نمایش به‌ عنوان بهترین صفحه‌ نمایش گوشی به حساب می‌آیند. به همین خاطر معیار انتخاب یک گوشی از این لحاظ، در درجه‌ی اول عملکرد خوب آن در نرخ‌ تازه‌سازی تصویر یا همان رفرش‌ ریت است. در درجه‌ی دوم هم می‌پردازیم به تمام قابلیت‌های بالا که این روزها در بسیاری از گوشی‌های قدرتمند بازار وجود دارند و تفاوت‌های موجود هم تا حدودی نامحسوس هستند.

گلکسی S21 اولترا، وان‌پلاس ۸ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس و گوگل پیکسل ۵ بهترین گوشی‌ها از نظر صفحه نمایش انتخاب شدند.

گوشی‌های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایش

طبق بررسی‌های صورت گرفته، از بین گوشی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ راهی بازار شده‌اند و حتی اکنون هم از بهترین صفحه نمایش ها بهره می‌برند، گلکسی S21 اولترا، وان‌پلاس ۸ پرو، آیفون ۱۲ پرو مکس و گوگل پیکسل ۵ توانستند در محدوده‌ی قیمتی دلخواه، به مرحله‌ی نهایی برسند که در نهایت گلکسی S21 اولترا به‌عنوان بهترین گوشی انتخاب شد. جزئیات نتیجه‌ی این بررسی به شرح زیر است؛

  • گلکسی S21 اولترا – بهترین صفحه نمایش گوشی ۲۰۲۱ در مجموع، روشن‌ترین و کم‌مصرف‌ترین صفحه‌ نمایش و در عین حال با رفرش‌ ریت بالا
  • وان‌پلاس ۸ پرو – بهترین صفحه نمایش با رفرش‌ ریت متغیر در سال ۲۰۲۰ که بعد از S21 اولترا در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد
  • آیفون ۱۲ پرو مکس – بهترین و روشن‌ترین صفحه نمایش در بین آیفون‌ها با رفرش‌ ریت ۶۰ هرتز
  • گوگل پیکسل ۵- بهترین صفحه نمایش در یک گوشی مقرون‌به‌صرفه با کالیبریشن بالا و رفرش‌ ریت ۹۰ هرتز

گوشی های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایشگلکسی S21 اولترا

  • صفحه نمایش ۶٫۸ اینچی با وضوح ۱۴۴۰P و فناوری LTPO – پشتیبانی از فناوری ۱۲ بیتی HDR
  • بیشترین میزان تغییر رفرش‌ ریت از ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز در وضوح ۱۴۴۰P
  • روشن‌ترین پنل نمایشگر در بین سایر گوشی‌ها و بهترین عملکرد در محیط بیرون از خانه
  • پشتیبانی از قلم S Pen

بهترین صفحه نمایش در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ متعلق به گلکس S21 اولترا است.

بهترین صفحه نمایش در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ متعلق به گلکسی S21 اولترا است. محصولی که اوایل امسال راهی بازار شد و از لحاظ کیفیت صفحه‌ نمایش به نسبت نسل‌های قبل با پیشرفت‌های زیادی همراه بود. این محصول به جدیدترین فناوری صفحه نمایش یعنی LTPO OLED مجهز شده که اجازه می‌دهد گوشی به حداکثر میزان روشنایی ۱۵۰۰ نیت دست پیدا کند. این در حالی است که در مصرف انرژی، ۱۵ درصد به نسبت قبل عملکرد بهتری دارد. آن هم به لطف رفرش‌ ریت متغیر که در صورت نیاز، رفرش‌ ریت را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌دهد. برای مثال وقتی به یک تصویر ثابت نگاه می‌کنید، گوشی رفرش‌ ریت را به ۱۰ هرتز کاهش می‌دهد؛ حتی زمانی که رفرش‌ ریت روی ۱۲۰ هرتز تنظیم باشد و این فوق‌العاده است.

سامسونگ در بخش صفحه نمایش بی رقیب است.

عملکرد صفحه نمایش گلکسی S21 اولترا را می‌توانید در مقایسه با سایر گوشی‌ها در بخش‌های مختلف در جدول زیر مشاهده کنید.

حداکثر میزان روشنایی (بیشتر بهتر) حداقل میزان روشنایی (کمتر بهتر) کنتراست (بیشتر بهتر) دمای رنگ گاما DELTA E RGBCMY (کمتر بهتر) DELTA E GRAYSCALE (کمتر بهتر)
گلکسی S21 اولترا ۸۸۹ ۱٫۵ بی‌نهایت ۶۸۳۴ ۲٫۰۱ ۲٫۳۶ (خوب) ۶٫۴۴ (متوسط)
آیفون ۱۲ پرو مکس ۸۳۲ ۲ بی‌نهایت ۶۷۳۳ ۲٫۱۹ ۲٫۲۵ (خوب) ۶٫۷۷ (متوسط)
وان‌پلاس ۸ پرو ۷۸۷ ۲٫۸ بی‌نهایت ۶۸۷۵ ۲٫۲۲ ۲٫۱۱ (خوب) ۶٫۵۴ (متوسط)
گوگل پیکسل ۵ ۶۳۰ ۱٫۹ بی‌نهایت ۶۹۴۹ ۲٫۲۷ ۱٫۷۷ (عالی) ۵٫۸ (متوسط)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از لحاظ میزان روشنایی، گلکسی S21 اولترا بی‌نظیر است. از طرفی با اضافه شدن قابلیت رفرش‌ ریت متغیر به این گوشی، جای بحثی نیست که صفحه نمایش S21 اولترا هیچ رقیبی نداشته باشد. سال گذشته، سامسونگ در مقایسه با وان‌پلاس و اوپو در بخش رفرش‌ ریت عملکرد ضعیف‌تری داشت چرا که تنها در وضوح ۱۰۸۰P می‌شد رفرش‌ ریت آن را روی ۱۲۰ هرتز تنظیم کرد. آن هم به صورت ثابت و نه متغیر. به همین خاطر گلکسی S20 اولترا حتی با آن باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قدرتمندش وقتی روی رفرش‌ ریت ۱۲۰ هرتز قرار می‌گرفت، دوام زیادی نداشت. اما تمام این‌ها در گلکسی S21 اولترا جبران شد تا این‌بار سامسونگ در بخش صفحه نمایش بی‌رقیب باشد.

گوشی‌های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایش


گوشی های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایشوان‌پلاس ۸ پرو / اوپو فایند X2 پرو

  • صفحه نمایش ۶٫۷۸ اینچی با وضوح ۱۴۴۰P و فناوری LTPO – پشتیبانی از فناوری HDR
  • رفرش‌ ریت ۱۲۰ هرتزی متغیر در وضوح ۱۴۴۰Pدقت رنگ مطلق معادل ۰٫۳ JNCD
  • پشتیبانی از فناوری MEMC (فناوری تخمین و جبران حرکت که نرخ فریم را به صورت لحظه‌ای افزایش می‌دهد بدون اینکه هیچ کندی در نمایش یک تصویر حس نشود)

وان‌پلاس ۸ پرو و اوپو فایند X2 پرو هر دو از یک صفحه نمایش یکسان با فناوری‌های مشابه بهره می‌برند به همین خاطر نام این دو در کنار هم آمده است. صفحه نمایش این دو گوشی از فناوری رفرش‌ریت متغیر بهره می‌برد و دقت رنگ فوق‌العاده بالایی دارد. تست‌های انجام شده توسط وب‌سایت PhoneArena و همچنین DisplayMate نشان داده تمام تعریف و تمجید‌هایی که از صفحه نمایش وان‌پلاس ۸ پرو شده کاملا درست بوده و وان‌پلاس ۸ پرو واقعا یک محصول فوق‌العاده در این بخش است.

وان پلاس ۸ پرو با تمام ویژگی‌های ممتازش پایین تر از گلکسی S21 پرو قرار گرفت.

همه‌ی این قابلیت‌ها اگر چه وان‌پلاس ۸ پرو را در رده‌ی بسیار خوبی قرار داده، اما باز هم این محصول پایین‌تر از گلکسی S21 اولترا قرار می‌گیرد. با این حال به نظر می‌رسد اوپو قصد دارد در گوشی‌های سری Find X3 از قابلیت HDR10 سراسری استفاده کند (از دوربین تا صفحه نمایش) و به نظر می‌رسد اگر سامسونگ اقدام خاصی در زمینه‌ی صفحه نمایش انجام ندهد، شاید نماینده‌های اوپو و وان‌پلاس باشند که سال بعد لقب بهترین صفحه نمایش گوشی را از آن خود می‌کنند.


گوشی های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایشآیفون ۱۲ پرو مکس

  • صفحه نمایش ۶٫۷ اینچی با فناوری LTPS و رفرش‌ریت ۶۰ هرتز
  • بیشترین میزان روشنایی در بین تمام گوشی‌های آیفون

اگر به دنبال خرید یک گوشی با صفحه نمایش عالی در بین گوشی‌های اپل هستید، باید بدانید آیفون ۱۲ پرو مکس بهترین گوشی موجود است. حتی از لحاظ مقاومت صفحه هم هیچ گوشی از اپل نمی‌تواند در حد و اندازه‌های آیفون ۱۲ پرو مکس باشد. تنها مشکلی که وجود دارد، رفرش‌ریت پایین صفحه نمایش این گوشی است (۶۰ هرتز) که باعث شده آن را در این رتبه قرار دهیم.

رفرش‌ریت پایین آیفون ۱۲ پرومکس باعث شده رتبه پایین تری نسبت به سایر رقبا کسب کند.

اگر از رفرش‌ریت پایین این گوشی فاکتور بگیریم، باید بگوییم دقت رنگ فوق‌العاده بالای صفحه نمایش این گوشی که از پنل سوپر رتینا XDR با پشتیبانی از HDR بهره می‌برد باعث شده این محصول کاملا از گوشی‌های دیگر شرکت کوپرتینویی متمایز باشد. لازم به ذکر است از لحاظ مقاومت صفحه نمایش هم آیفون ۱۲ پرو مکس به لطف محافظ صفحه‌ی سرامیکی خود یک محصول کم‌نظیر است.


گوشی های برتر ۲۰۲۱ از نظر کیفیت صفحه نمایشگوگل پیکسل ۵

آن دسته از کاربرانی که خرید یک گوشی مقرون‌به‌صرفه را در نظر دارند، گوگل پیکسل ۵ می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب باشد. این گوشی از لحاظ صفحه نمایش هم فوق‌العاده باکیفیت است چرا که گوگل توانسته به لطف مهندسین شرکت HTC صفحه نمایشی برای این گوشی تولید کند که در نمایش واقعی رنگ‌ها، عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

 

 

از لحاظ خطای رنگی Delta E، این گوشی حتی از گلکسی S21 اولترا هم عملکرد بهتری دارد.

از لحاظ میزان روشنایی هم پیکسل ۵ در وضعیت خوبی قرار دارد که در کنار رفرش‌ریت ۹۰ هرتزی، می‌تواند به‌عنوان یک گوشی مقرون‌به‌صرفه، در این لیست جای بگیرد. کمتر گوشی در این سطح از قیمت، می‌تواند در نمایش رنگ‌ها چنین عملکردی از خود به نمایش بگذارد.

 

منبع: دیجی‌کالا مگ

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x