مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا و روش نگهداری آن

گیاه آلوئه ورا در سخت ترین شرایط مثل بی آبی هم دوام می‌آورد و علاوه بر خواص درمانی که دارد، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا است.

 گیاه آلوئه ورا (Aloe Vera)

گیاه آلوئه ورا برگ‌های محکم و سبز رنگی دارد که با یک نوار مخصوص احاطه شده است.

این ساکولنت زیبا جزو بهترین گیاهان برای دکوراسیون‌ های شیک منازل است.

یکی از بهترین گیاهان متفاوتی که می‌توانید برای نگهداری در منزل خود انتخاب کنید آلوئه وراست.

این گیاه در سخت ترین شرایط مثل بی آبی هم دوام می‌آورد و علاوه بر خواص درمانی که دارد، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا هست.

گیاه آلوئه ورا

روش نگهداری آلوئه ورا

آبیاری

نیازی نیست مرتبا این گیاه را آبیاری کنید زیرا آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کند، نه در خاک و ریشه.

قبل از هر آبیاری اجازه دهید که سطح خاک کاملا خشک شود و بعد به آن آب بدهید.

بسته به شرایط محیط، این کار را هر هفته تا ماهی دو بار تکرار کنید.

معمولا بزرگترین اشتباه در رسیدگی به آلوئه ورا، آبیاری بیش از حد آن است. این گیاه خاک خشک را ترجیح می‌دهد و باید به میزان کمی آب دریافت کند؛ به خصوص در فصل زمستان که نور خورشید ضعیف‌تر می‌شود.

آلوئه ورا از غرقاب شدن اصلا لذت نمی‌برد پس به میزان کمی به آن آب بدهید.

اگر برگ‌های آلوئه ورا نازک و لوله‌ای مانند شدند، یعنی گیاه از کم‌آبی و کافی نبودن میزان رطوبت هوا ناراضی است و باید میزان آبیاری را بیشتر کنید. در چنین شرایطی بهتر است کود بیشتری هم به گیاه بدهید تا تقویت شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فایده و خواص آلوئه ورا برای سلامتی در طب سنتی

نور

این گیاه نور زیاد و غیر مستقیم را دوست دارد.

نور زیاد و مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های آلوئه ورا می‌شود، نور کم هم می‌تواند باعث صاف کدر شدن برگ‌ها شود.

اگرچه اکثر آلوئه وراها از دریافت کردن نور خورشید لذت می‌برند، اما قرار گرفتن در کنار یک پنجره شیشه‌ای داغ، خیلی برای آن‌ها لذت بخش نیست.

اگر در سطح برگ لکه‌های پراکنده مشاهده کردید و یا رنگ برگ‌ها به نارنجی و قهوه‌ای تغییر کرد یعنی آلوئه ورا بیش از حد نیاز نور دریافت می‌کند. در چنین شرایطی آن را از منبع نور دور کنید.

دما

آلوئه ورا به دمایی بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز دارد و در گرما و سرمای شدید آسیب می بیند.

در مناطق سردسیری با زمستان‌های طولانی حتما باید آلوئه ورا را در آغاز فصل سرما به محیط داخلی خانه ببرید تا از یخ‌زدگی و آسیب دیدن گیاه جلوگیری کنید.

گیاه آلوئه ورا

خاک و کوددهی

گیاه آلوئه ورایی که در گلدان کاشته شده، در صورت داشتن خاکی با زه‌کشی مناسب بسیار خوشحال خواهد بود و رشد بدون مشکلی خواهد داشت.

بهتر است برای آن از خاک مخصوص گیاهان ساکولنت و کاکتوس استفاده کنید. این خاک‌ها از ترکیب مناسبی برخوردار بوده و برای این نوع گیاهان بهینه شده‌اند.

از کود رقیق (آبکی) و یا از نوع نیمه قوی (۱۰-۴۰-۱۰) برای پرورش آلوئه ورا استفاده کنید. چنانچه خاک حاصلخیز نیست، باید کود نیمه قوی را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه داد. کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون، می توان استفاده کرد.

تعویض گلدان

برای این گیاه گلدانی را انتخاب کنید که دارای حفرات زه‌کشی فراوانی باشد. با گلدان‌های کوچک (مثلا با قطر ۱۰ سانتی‌متر) شروع کنید.

در گلدان کوچک زه‌کشی بهتر صورت می‌گیرد، بنابراین می‌تواند انتخابی عالی برای یک گیاه آلوئه ورا باشد. معمولا گلدان‌های سرامیکی نسبت به انواع پلاستیکی رطوبت را به میزان بیشتری در دیواره خود نگه می‌دارند، پس اگر گلدان سرامیکی انتخاب شماست، گلدانی را انتخاب کنید که حفرات بیشتری در زیر خود داشته باشد تا به این ترتیب از جمع شدن آب و فاسد شدن ریشه جلوگیری کنید.

اگر ریشه گیاه متراکم و فشرده شد و یا برگچه‌های زیادی در پایین گیاه ظاهر شدند، زمان آن است که آلوئه ورا زیبا را به گلدان بزرگتری منتقل کنید. بهتر است به محض دیدن برگچه‌های کوچک، آن‌ها را در گلدان دیگری بکارید تا مانع رشد گیاه اصلی نشوند.
برای این برگچه‌های تازه رسیده، از خاک تازه و غنی استفاده کنید تا در آغاز حیات خود، از مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و رشد سالمی را آغاز کنند.

سمی بودن

این گیاه اگر توسط کودکان و یا حیوانات خانگی خورده شود، قطعا سمی است.

گیاه آلوئه ورا

بیشتر بخوانید: گل سیکلامن و روش نگهداری این گیاه

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x