مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
یک گرافیست ماهر به چه نرم افزارهایی باید مسلط باشد؟

یک گرافیست ماهر به چه نرم افزارهایی باید مسلط باشد؟

طراحان گرافیک برای اینکه وارد بازار کار این رشته شوند، باید به نرم افزارهای تخصصی مسلط باشند. در این مقاله، به معرفی نرم افزارهای حرفه ای و ضروری در استخدام گرافیست می‌پردازیم.

یک گرافیست ماهر به چه نرم افزارهایی باید مسلط باشد؟

یک گرافیست ماهر به چه نرم افزارهایی باید مسلط باشد؟

برای یک شغل خلاقانه مانند طراحی گرافیک، ابزارها نقش حیاتی ایفا می‌کنند. این ابزارها و نرم‌افزارها به ایجاد طرح‌های خلاقانه و سریع‌تر و آسان‌تر شدن فرآیند طراحی کمک می‌کنند. نرم‌افزارهای گرافیکی تخصصی به طور گسترده توسط گرافیست‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌شوند و برخی از آن‌ها مانند فتوشاپ حتی در بین افراد غیر متخصص نیز شناخته شده هستند. طراحان گرافیک برای اینکه وارد بازار کار این رشته شوند، باید به این نرم افزارهای تخصصی مسلط باشند. در این مقاله، به معرفی نرم افزارهای حرفه ای و ضروری در استخدام گرافیست می‌پردازیم.

نرم‌افزارهای ضروری برای طراحان گرافیک

طراحی گرافیکی و ایجاد محتوای بصری حرفه‌ای، علاوه بر ایده پردازی و خلاقیت، نیازمند توانایی کار با ابزارها است. از آنجایی که از تخصص طراحی گرافیک برای محصولات چاپی مثل کتاب، مجله، بروشور و… استفاده می‌شود، کیفیت و استاندارد بودن فایل‌های طراحی اهمیت زیادی دارد.

نرم افزارهای طراحی به طراحان گرافیک در ارائه حرفه‌ای طرح‌های خلاقانه خود کمک کرده و در پیشبرد سریع‌تر و آسان‌تر پروژه‌های طراحی تاثیرگذار هستند. بنابرین در استخدام گرافیست تمام وقت، دورکار یا پروژه‌ای، تسلط بر یک سری ابزارها اهمیت زیادی دارد. برای گرافیست شدن باید مهارت های خود در زمینه کار با نرم افزارهای حرفه ای طراحی را توسعه بدهید.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام گرافیست دورکاری به این صفحه وب مراجعه کنید

https://jobvision.ir/jobs/category/graphics

در ادامه ۸ مورد از نرم‌افزارهای حرفه ای مورد استفاده طراحان گرافیست را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. Adobe Photoshop

adobe photoshop بدون شک شناخته شده‌ترین نرم‌افزار طراحی و ادیت تصویر در دنیا است. این نرم‌افزار آنقدر محبوب است که به عنوان یک فعل رایج در زبان فارسی نیز استفاده می‌شود! این نرم افزار ابزارهای ویرایش مختلفی را برای دستکاری در تصاویر. طراحی و خلق محتوای بصری، تغییر اندازه و تصحیح رنگ و… در اختیار گرافیست‌ها و عکاسان قرار می‌دهد. نرم‌افزار فوتوشاپ نه تنها برای گرافیست‌ها، بلکه برای هر فردی که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند یک ابزار ضروری به شمار می‌آید.

۲. Adobe InDesign

یکی از نرم‌افزارهای ضروری در استخدام گرافیست، نرم افزار InDesign است. بسیاری از متخصصان از این برنامه برای ایجاد و طراحی انواع محتوای بصری استفاده می‌کنند. InDesign یک برنامه کاربردی برای ایجاد و ادیت محتوای بصری قابل چاپ مانند کتاب، مجلات، پوستر، بروشور و… است. در واقع هر گرافیست حرفه‌ای باید این نرم‌افزار را شناخته و به کار با آن مسلط باشد.

۳. Adobe Illustrator

Illustrator برای ایجاد محتوای دیجیتالی و چاپی مانند تصویرسازی، طراحی لوگو، آیکون اپلیکیشن و صفحه وب، ایجاد نمودار و چارت استفاده می‌شود. یادگیری نرم افزار ایلوستریتور به دلیل حرفه‌ای بودن آن و قابلیت‌های متعددی که دارد، ممکن است بیشتر از سایر نرم افزارهای رایج گرافیکی مانند فتوشاپ زمان ببرد. این برنامه بهترین گزینه برای ساخت فایل‌های وکتور (فایل‌هایی که با تغییر اندازه و کوچک و بزرگ شدن کیفیت آن‌ها تغییری نمی‌کند) است و از نرم‌افزارهای ضروری برای گرافیست‌های حرفه‌ای به شمار می‌آید.

این نرم افزار همچنین برای ساخت موشن گرافیک نیز کاربرد دارد. شما می‌توانید المان‌های گرافیکی دو بعدی متحرک را در این نرم افزار ساخته و آن‌ها را برای ساخت پروژه های موشن گرافی وارد نرم افزار افترافکت یا تری دی مکس کنید. تسلط بر نرم‌افزار ایلوستریتور از شروط مهم در استخدام گرافیست است.

۴. CorelDraw

CorelDraw یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی در دنیا است. از این نرم‌افزار برای طراحی وکتور، پوستر، مجلات، بروشور، ویرایش تصویر، طراحی صفحات سایت، طراحی های چند بعدی و صفحه‌بندی استفاده می‌شود. کورل دراو از قوی‌ترین نرم‌افزارهای طراحی است که به‌طور گسترده توسط طراحان گرافیک حرفه‌ای در دنیا استفاده می‌شود و از نرم افزارهای ضروری در استخدام گرافیست به شمار می‌آید.

۵. Sketch

Sketch یک نرم افزار گرافیکی مخصوص سیستم عامل مک است که از آن برای طراحی وکتور، طراحی صفحات وبسایت، اپلیکیشن‌ها و یوزر اینترفیس (UI) استفاده می‌شود. از ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به امکان نصب پلاگین‌های متعدد، قابلیت گرید بندی و به اشتراک گذاری پروژه با سایر افراد تیم طراحی اشاره کرد. هرچند تسلط بر این نرم‌افزار از ضرورت‌های استخدام گرافیست به شمار نمی‌آید، بسیاری از گرافیست‌های حرفه‌ای که با ویندوز مک کار می‌کنند، بر آن مسلط هستند.

۶. InkScape

InkScape نرم افزاری مشابه ایلوستریتور (با حجم کمتر و سبک‌تر) برای سیستم عامل مک، لینوکس و ویندوز است. این نرم افزار علاوه بر فرمت‌های رایج گرافیکی، برای کار با فرمت SVG و فایل‌های eps نیز مناسب است. نرم افزار اینک اسکیپ می‌تواند جایگزینی برای ایلوستریتور در ساخت فایل‌های گرافیکی وکتور و تصاویر نموداری باشد.

۷. Xara Designer

یکی دیگر از نرم‌افزارهای حرفه‌ای گرافیک، زارا دیزاینر است که تنها روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود. این نرم افزار گرافیکی برای ویرایش تصاویر، ساخت تصاویر وکتور، طراحی صفحات وب و سه بعدی سازی طراحی کاربرد دارد. این نرم‌افزار در اغلب کشورها برای ساخت لوگو و کارت ویزیت محبوبیت زیادی دارد و طراحان گرافیست حرفه‌ای از این نرم افزار استفاده می‌کنند. معمولا تسلط بر این نرم‌افزار از موارد مهم در استخدام گرافیست در کشورهایی مثل کانادا و آمریکا محسوب می‌شود.

۸. Figma

Figma امکانات زیادی را برای طراحی در اختیار گرافیست‌ها قرار می‌دهد. این برنامه خصوصا برای طراحی رابط کاربری (UI) اپلیکیشن و وب سایت کاربرد دارد. از آنجایی که فیگما یک برنامه ابری است که می‌توانید از طریق مرورگر خود در هر سیستمی به آن دسترسی داشته باشید، یکی از بهترین نرم افزارهای گرافیکی برای انجام کار به صورت تیمی محسوب می‌شود. همگام سازی امور تیم طراحی از طریق فیگما بسیار ساده است و به همین جهت یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های گرافیکی در دنیا به شمار می‌آید.

جمع بندی

طراحی گرافیک به همان اندازه که با خلاقیت سروکار دارد، نیازمند تسلط بر ابزارها است. تسلط بر ابزارهای طراحی رایج، از ضرورت‌های استخدام گرافیست در ایران و سایر کشورها محسوب می‌شود. هرچند تسلط بر برخی از این نرم‌افزارهای طراحی جزو ضرورت‌های کاری یک طراح گرافیک هستند، آشنایی و تسلط بر کار با یک سری دیگر از نرم‌افزارها و برنامه‌هایی مانند زارا دیزاینر الزامی نیست. اما یادگیری این نرم‌افزارها نیز می‌تواند به متمایز شدن شما از سایر متخصصان کمک کند. در این مقاله ۸ مورد از نرم‌افزارهای رایج طراحی گرافیک که طراحان گرافیک سراسر دنیا از آن‌ها استفاده می‌کنند را به شما معرفی کردیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x