همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب با زندگینامه حمید جبلی یکی از معروف ترین صداپیشگان ایرانی در خدمت شما هستیم.
حمید جبلی در سال ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون را از سال های اول دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی محله برو بیا آغاز کرد.
حمید جبلی در پاسخ به این سوال که شما در بین عروسکهایی که به جای آنها صحبت کردهاید، کدام یک را دوست دارید و نگران احوالاتش هستید؟ می گوید:
واقعیت این است که من هم مثل همه کلاهقرمزی را خیلی دوست دارم. کلاهقرمزی برای خودش تبدیل به یک شخصیت شده است، تصویر بیرونیاش از دست ما هم خارج شده و گاهی وقتها خود ما هم احساس میکنیم زندگی مستقلی برای خودش دارد. در واقع ما هم مثل بینندگان وقتی مدتی او را نمی بینیم، دلمان برایش تنگ میشود و دوست داریم بیاید و حضور داشته باشد و در خلوت خود هم گاهی به سراغ کلاه قرمزی میروم ولی هیچ وقت با او بیرون از محیط کار بازی نمیکنیم. همیشه به هر اتفاق و موضوعی که بر میخورم، فکر میکنم اگر کلاهقرمزی بود در برابر این اتفاق چه برخوردی از خود نشان میداد و نظرش چه بود. در واقع ما به کلاهقرمزی جدا از وجود خودمان نگاه میکنیم، واقعا هم از ما جدا شده است.
برای آشنایی بیشتر با زندگینامه حمید جبلی با تحلیلک همراه باشید.
زندگینامه حمید جبلی
من متولد ۱۳۳۷ تهران هستم. در میدان عشرتآباد سابق به دنیا آمدهام، همان جا مدرسه رفتم، دوره دبیرستان را هم در منطقه نارمک گذراندم. فرزند دوم خانواده خود هستم. خواهر بزرگتری داشتم که فوت کردند، برادر کوچکترم هم پزشک هستند. الان هم خیلی از پدر و مادرم دور نشدهام و هنوز نزدیک آن ها زندگی میکنم. علاقهام به سینما و بازیگری و در مجموع کارهای هنری هم واقعا یادم نیست چرا و از کجا شروع شد، ولی از زمانی که یادم میآید یعنی حتی قبل از دبستان به شدت به این حرفه علاقهمند بودم.
پدر من از مطبوعاتیهای قدیم است. الان با این که بالای هفتاد سال سن دارد همچنان فعالانه با چند نشریه همکاری میکند؛ با عنوان نویسنده و محقق و سالهای سال است که شعر میگوید. به همین خاطر من در یک فضای فرهنگی بزرگ شدهام. از همان دوران دبستان هم تئاترهای دبستانی کار میکردیم و بسیار زیاد به سینما میرفتیم.
صدای جبلی روی بسیاری از عروسکها به ویژه “کپل” و “کلاه قرمزی” ماندگار است و پرطرفدار، جنس صدا مهم نیست، صحبت او به جای کلاه قرمزی و پسرخاله به این دو عروسک جلوهای ماندگار بخشید. شاید اگر جبلی با صدای خودش هم به جای کلاه قرمزی صحبت میکرد، بعد از مدتی این صدا برای تماشاگر جا میافتاد.
در مورد کلاه قرمزی باید گفت او کلمات را اشتباه تلفظ میکرد و در مجموع نوع شخصیتپردازی او برای همین جذاب است. صدایش هم هماهنگ با ظاهرش بود و اصلا بعد از آشنایی با این عروسک است که صدایش هم جذاب میشود. پس جذابیت کلاه قرمزی در شخصیت اوست که البته توسط جبلی و طهماسب ساخته شده .است
صدای پسرخاله با صدای اصلی جبلی خیلی تفاوت نمیکند. حتی در “خواب سفید” خیلیها می گویند چرا “رضا” شبیه “پسر خاله” حرف میزند؟ پس لحن پسرخاله دلیل اصلی جذابیت او نیست، شخصیت این عروسک جذاب است، مثل کسی میماند که ما دوستش داریم؛ حالا بامزه هم حرف میزند.
کلاهقرمزی در سریال تلویزیونی، در خیلی از لحظات، بد و نامفهوم صحبت میکرد و این نامفهومی خیلی وقتها در زندگی روزمره ما کلافه کننده است. ولی چون شخصیت جذابی داشت، نوع گویش، با شخصیت و حرکت او با هم ترکیب و وارد یک موقعیت میشوند که آن موقعیت مهم است. این عروسک با همکاری جبلی، خانم دنیا فنیزاده و آقای طهماسب به وجود آمده است.
حمید جبلی در خونه مادربزرگه و هادی و هدی که هر دو برخلاف ظاهر ساده و بیتکلفی که داشتند و هیچ امکانات خاصی هم نداشتند به عنوان عروسکگردان و نه گوینده حضور داشت.
همکاری حمید جبلی و ایرج طهماسب
بی تردید ایرج طهماسب و حمید جبلی از موفقترین و ماندگارترین زوجهای هنری ایران هستند که سالهای سال است در کنار هم فعالیت می کنند. به قول خودشان از کودکی در کلاسهای کانون پرورش فکری بازی کردند و آموختند و تجربه کردند. این آموختهها را همراه با فرمولهای ازلی و ابدی کمدی عامل موفقیت در کارهایشان میدانند. به هر حال این ترکیبی است که تا به امروز در جذب مخاطب به آنها کمک کرده و فیلم هایشان را در ردیف رکوردهای فروش سینمای ایران قرار داده است. به ندرت هم طی این سال ها مصاحبهای کردند.
معرفی آثار حمید جبلی
بازیگری
- کلاهقرمزی و بچه ننه «۱۳۹۰»
- رفیق بد «۱۳۸۶»
- زیر درخت هلو «۱۳۸۴»
- خواب سفید «۱۳۸۲»
- کلاهقرمزی و سروناز «۱۳۸۱»
- دختر شیرینیفروش «۱۳۸۰»
- یکی بود یکی نبود «۱۳۷۹»
- مرد آفتابی «۱۳۷۴»
- کلاهقرمزی و پسرخاله «۱۳۷۳»
- مرد ناتمام «۱۳۷۱»
- مریم و میتیل «۱۳۷۱»
- یک مرد یک خرس «۱۳۷۱»
- دلشدگان «۱۳۷۰»
- دیگه چه خبر؟! «۱۳۷۰»
- قُرُق «۱۳۷۰»
- سایه خیال «۱۳۶۹»
- گربه آوازخوان «۱۳۶۹»
- ای ایران «۱۳۶۸»
- ریحانه «۱۳۶۸»
- مادر «۱۳۶۸»
- در مسیر تندباد «۱۳۶۷»
- ستاره و الماس «۱۳۶۷»
- تحفهها «۱۳۶۶»
- شیرک «۱۳۶۶»
- شیر سنگی «۱۳۶۵»
- جادههای سرد «۱۳۶۴»
- خط پایان «۱۳۶۴»
- مردی که موش شد «۱۳۶۴»
صداپیشه
- کلاهقرمزی و بچهننه «۱۳۹۰»
- کلاهقرمزی و سروناز «۱۳۸۱»
- یکی بود، یکی نبود «۱۳۷۹»
- کلاهقرمزی و پسرخاله «۱۳۷۳»
- شهر موشها «۱۳۶۳»
کارگردان
- خواب سفید «۱۳۸۲»
- پسر مریم «۱۳۷۷»
نویسنده
- کلاهقرمزی و بچهننه «۱۳۹۰»
- زیر درخت هلو «۱۳۸۴»
- کلاهقرمزی و سروناز «۱۳۸۱»
- خواب سفید «۱۳۸۲»
- یکی بود، یکی نبود «۱۳۷۹»
- پسر مریم «۱۳۷۷»
- تعطیلات تابستانی «۱۳۷۴»
- «۱۳۷۳» کلاهقرمزی و پسرخاله
تلویزیون
- کلاهقرمزی ۹۴، صدای عروسک، نویسنده
- گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله، گیگیلی
- کلاهقرمزی ۹۳، صدای عروسک، نویسنده
- گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله، گیگیلی و باغ بان
- صدای عروسک، نویسنده، کلاهقرمزی ۹۲
- گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله، گیگیلی و باغ بان
- صدای عروسک، نویسنده، کلاهقرمزی ۹۱
- خواننده، عکاس ایرج طهماسب گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله، گیگیلی و دلاک
- صدای عروسک، نویسنده، کلاهقرمزی ۹۰
- گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله، گیگیلی و خانم بزرگ
- صدای عروسک، بازیگر مهمان، کلاهقرمزی ۸۸
- گویندگی کلاهقرمزی، پسرخاله و گیگیلی
- گویندگی کلاهقرمزی و پسرخاله
- نویسنده، بازیگر، گروه کارگردانان، آژانس دوستی
- زیر بازارچه
- سرپرست گویندگان عروسک، خاله قورباغه
- تکخوان
- یک روز بخصوص
- عروسی ۷۷
- تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸
- روز جهانی کودک
- ساعت کاغذی
- کلاهقرمزی و جغجغه و فرفره
- جغجغه و داداشش
- صندوق پست
- قصههای مادربزرگ
- خونه مادر بزرگ
- آپارتمان
- سال تحویل
- آرایشگاه زیبا
- مش خیرالله، صندوقچه اسرار
- گل پامچال
- طنزآوران جهان
- درون و برون
- هادی و هدی
- لطایف الطوایف
- محله بهداشت
- از نو بسازیم
- محله برو بیا
- مدرسه موشها
- گرگ خونخوار، روباره مکار
- سقائک و شاخه بر سردانا
- مثلآباد
- آدینه
مستند
آبدارچی، “مروری بر زندگی احمد یاوری”، «حمید جبلی در نقش کارگردان»
نظر حمید جبلی در مورد بازی در فیلم های کمدی
هیچ وقت به بازیگر کمدی به عنوان بازیگر خوب نگاه نمیشود، البته در دنیا هم همینطور است و جایزه به آن نمیدهند. کمتر کمدینی است که اسکار گرفته باشد. ذهن بیننده اینگونه است که فکر میکند چون این فیلم خندهدار است پس خیلی سبک و سطحی است. در صورتی که ما جدیترین حرفها را از یک آدمی مثل چاپلین شنیدیم. همیشه گفتیم این ها با مزهاند در صورتی که «دیکتاتور بزرگ» به نظرم سیاسیترین فیلمی است که تاکنون ساخته شده است.
امیدواریم از مطالعه زندگینامه حمید جبلی لذت برده باشید.
مجله اینترنتی تحلیلک