مجله اینترنتی تحلیلک

یکشنبه/ 30 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
استراتژی استارتاپ

استراتژی استارتاپ و چالش های پیش روی دستیابی به موفقیت(بخش اول)

استراتژی هر استارتاپ ، عامل دستیابی به حداکثر موفقیت

هر کارآفرین در راستای تلاش خود برای رسیدن هرچه بهتر به اهداف استارتاپ باید به چندین سؤال پاسخ دهد و به دنبال یافتن جدیدترین و به‌ روزترین مدل برای کسب‌ و کار و همچنین استراتژی دستیابی به حداکثر موفقیت باشد. بعد از تعیین ایده طلایی برای یک استارت آپ، به‌ جرأت می‌توان استراتژی را اصلی‌ترین عامل تحقق ایده استارت آپ جهت رسیدن به حداکثر موفقیت دانست. استراتژی یکی از مهم‌ترین ابزارها در موفقیت هر کسب‌ و کار به شمار می‌رود به‌ طوری‌ که بدون داشتن برنامه جامع برای پیشبرد و پیاده‌ سازی اهداف استارتاپ، عملاً موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود.

اما استراتژی چیست؟

هرچند تعریف واحدی برای استراتژی، وجود ندارد اما تعریف جانسون و شولز را شاید بتوان در زمینه استارتاپ ها مفید قلمداد کرد که می‌گویند: «دامنه‌ی فعالیت و مسیر حرکت سازمان در درازمدت که با خلق مزیت‌ها، منابع لازم را برای تأمین نیازهای بازار و انتظارات ذی نفعان در محیطی چالش‌ برانگیز به دست می‌آورد»

همچنین مایکل پورتر می‌نویسد: «استراتژی یعنی اینکه کاری که دیگران انجام می‌دهند را با منابع کمتر (کارآمدتر) انجام دهیم و کارهایی انجام دهیم که هیچ‌کس غیر از ما انجام نمی‌دهد.»

به‌طور خلاصه اما استراتژی استارتاپ را می‌توان برنامه‌ریزی برای دستیابی و پیاده‌سازی ایده طلایی با حداکثر موفقیت دانست. در این برنامه و طرح‌ ریزی فاکتورهای متعددی اثرگذار هستند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایده طلایی، حاصل داشتن استراتژی جامع

همان‌طور که در مطالب گذشته اشاره شد، ایده هر استارتاپ، اولین گام برای شروع هر کسب‌وکار است؛ اما به‌صرف داشتن یک ایده، نمی‌توان به موفقیت دست‌یافت. زمانی که موضوع ایده را در کنار استراتژی جهت راه‌اندازی و پیشبرد استارتاپ خود در نظر می‌گیرید، سؤالات متعددی به وجود می‌آید که در صورت عدم پاسخ به آن‌ها، ایده شما هرگز به یک ایده طلائی تبدیل نخواهد شد؛ بنابراین لازم است ایده خود را به چالش کشیده و به آن پروبال دهید.

  • زمان مناسب برای راه اندازی شرکت بر اساس ایده طلائی چه زمانی است؟
  • آیا این ایده حل یک مشکل حل نشده در جامعه (حتی بخش کوچکی از آن) است؟
  • چگونه ایده خود را منحصر به‌ فرد کرده و یک کسب کار خاص داشته باشیم؟
  • چگونه با حفظ اولویت‌ های اصلی استارتاپ، ایده را پرورش داده و گسترده تر کنیم؟
  • و …

استراتژی ، ابزار مدیریت جهت دستیابی به موفقیت

مدیریت استارتاپ، نبض حیاتی هر کسب‌وکار است. دیدگاه و خواسته هر کارآفرین از استارتاپ خود، بسیار مهم است؛ زیرا این خواسته‌ها هستند که نیروی محرکه استارت آپ شده و استراتژی کلی کسب‌ و کار را تعیین می‌کنند؛ اما نمی‌توان موضوع مدیریت و استراتژی را یکسان تصور کرد. استراتژی، ابزار مدیریت است جهت تعیین مسیر دستیابی به موفقیت. این مدیریت است که در هر استارتاپ حکمرانی کرده تا کسب‌ و کار راه‌اندازی شده از مسیر اصلی خود خارج نشود. مدیریت قدرتمند و هوشمندانه این امکان را به شما می‌ دهد تا در مواقع مورد نیاز استراتژی را بهبود بخشیده و یا به‌ طور کلی تغییر دهید. در حیطه مدیریت نیز باید با برخی چالش‌ ها در مسیر برنامه‌ ریزی و اجرای استراتژی روبرو شد.

  • می‌توانید استارتاپ خود را توسط افرادی بامهارت های مکمل اداره کرده و همه تصمیمات کلیدی را با هم هماهنگ کنید.
  • مشخص بودن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت باعث ایجاد نظم در سیستم می‌شود.
  • تمام فعالیت های مرتبط با تأسیس استارتاپ شامل طراحی، خرید مواد خام (در صورت ارائه محصول)، تولید و … باید به شکل قوی مدیریت شود تا استارتاپ در وضعیت مالی خطرناک قرار نگیرد.(تلاش برای یافتن ایده نو)
  • فعالیت های مربوط به فروش، پیدا کردن مشتری، انجام معاملات و ارائه خدمات یا فروش محصول نیز عملکرد مناسب مدیر را می‌طلبد. (استراتژی برای حداکثر موفقیت)
  • و …

ادامه دارد…

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
rahgozar.tanha
5 سال قبل

بسیار عالی، ممنون

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x