مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت تربچه در گلدان / کاشت تربچه

آموزش روش کاشت تربچه در گلدان و باغچه

کاشت تربچه یکی از کارهای لذت بخش برای دوست داران باغبانی است و می توانید این سبزی را در منزل نیز بکارید. تربچه دوره رشد کوتاهی دارد و در فاصله زمانی 20 تا 30 روز بذر تربچه سبز خواهد شد و گیاه کوچک و خوشرنگ شما آماده برداشت می‌گردد.

آموزش روش کاشت تربچه در گلدان و باغچه

کاشت تربچه یکی از کارهای لذت بخش برای دوست داران باغبانی است و می توانید این سبزی را در منزل نیز بکارید. در ادامه با تحلیلک همراه باشید تا به بررسی کاشت تربچه در گلدان و باغچه بپردازیم.

تربچه دارای انواع و اقسام فراوانی بوده، برگ های آن بیضی شکل و کشیده هستند و اطراف برگ آن دارای بریدگی و شکاف بوده و زبر (خشن) هستند.

برگ ها مستقیم از ریشه خارج می شوند. قسمت اصلی و خوراکی تربچه برجستگی انتهایی برگ ها است که به رنگ های مختلف سفید، قرمز و دو رنگ دیده می شود.

کاشت تربچه در گلدان / کاشت تربچه
کاشت تربچه در گلدان

این گیاه به دو گروه تقسیم می شود:

۱ – تربچه نقلی یا تربچه چهار فصل: این نوع تربچه خیلی زود سبز شده و محصول آن در مدت زمان کوتاهی به دست می آید.

تربچه به شکل و رنگ های گرد قرمز، گرد ارغوانی / گرد سفید گرد بنفش، گرد قرمز نوک سفید، تربچه نیمه بلند قرمز، نیمه بلند قرمز نوک سفید، نیمه بلند ارغوانی، نیمه بلند سفید، تربچه بلند قرمز، تربچه بلند سفید و بلند بنفش وجود دارد.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

۲ – ترب یا تربچه درشت: برای به دست آوردن محصول ترب، مدت زمان بیشتری لازم است.

بوته های ترب، بزرگتر از تربچه هستند.

لذا بایستی فاصله بوته ها از یکدیگر بیشتر باشد تا فضای لازم برای رشد گیاه وجود داشته باشد.

ترب به دو رنگ، سفید و سیاه وجود دارد که به نام های: ترب سفید و ترب سیاه نامیده می شوند.

آب و هوا و خاک: تربچه در هر آب و هوا و خاکی می روید، لکن در هوای گرم زود خَشَبی (خشک و چوبی) و پوک شده از مرغوبیت آن کاسته می شود. از نظر خاک، زمان کشت را باید در نظر داشت، به این معنی که برای کشت بهاره، زمین شنی و سست بهتر از زمین رسی و شنی سخت است.

و برای کشت انواع تابستانه در زمین های رسی و شنی و نمدار بهترین محصول به دست می آید.

روش کاشت تربچه در گلدان

تربچه دوره رشد کوتاهی دارد و در فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ روز بذر تربچه سبز خواهد شد و گیاه کوچک و خوش رنگ شما آماده برداشت می‌گردد. برای کاشت تربچه در گلدان مراحل زیر را دنبال کنید:

گلدان مورد نظر خود را با خاک مناسب پر کنید. خاک باغچه مخلوط با خاک برگ و ماسه بهترین خاک برای کاشت تربچه است. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و با کودهای آلی غنی شده باشد. همچنین می‌توانید برای کاشت تربچه در گلدان به جای گلدان از ظروف پلاستیکی موجود در منزل نیز استفاده کنید. فقط کافی است ته آن سوراخی برای خروج آب اضافی ایجاد نمایید.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

کاشت تربچه در گلدان

برای پر کردن گلدان به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر داخل آن خاک بریزید و سطح آن را مرطوب کنید. اضافه کردن مواد مغذی به خاک بهتر است قبل از کاشت بذر انجام شود زیرا تربچه دوره رشد کوتاهی دارد.

برای اینکه از سبز شدن بذرها مطمئن شوید، پیشنهاد می‌کنیم آنها را یک شب بخیسانید. به این منظور بذرها را در یک دستمال یا گونی مرطوب قرار دهید.

بذرهای تربچه را بر روی سطح رویی خاک بکارید و به عمق نروید. می‌توانید بذرها را به آرامی بر روی سطح خاک بپاشید و سپس روی آن را با لایه نازکی از خاک در حد چند میلی متر بپوشانید. فاصله بین بذرها را ۲ تا ۴ سانتی متر در نظر بگیرید.

گلدان‌ها را به محلی گرم و دور از وزش مستقیم باد منتقل کنید. لازم است بستر کاشت تربچه همواره مرطوب و نه غرقاب نگه داشته شود و حداقل روزی ۶ ساعت برابر نور خورشید به گیاه بتابد.

چنانچه رشد تربچه‌ها کند بود، می‌توانید به آن مقداری کمپوست اضافه کنید.

سبزی تربچه خیلی زود رشد می‌کند (بذر تربچه ۴ تا ۷ روز بعد از کاشت سبز می شود)، بنابراین بعد از گذشت سه هفته به تربچه‌های خود سر بزنید. زمانی که تربچه ها به اندازه مورد نظرتان رسیدند آن‌ها را برداشت کنید. تربچه‌های کوچکتر طعم بهتری دارند. همچنین بزرگ شدن زیاد تربچه باعث سفت شدن و آسیب به ریشه گیاه می‌شود.

کاشت تربچه در گلدان / کاشت تربچه
کاشت تربچه در گلدان

در حالت معمول باغبان‌ها، هنگامی که قطر تربچه‌ها، به ۲/۵ سانتی متر رسید، برداشت را آغاز می‌کنند. اما اگر قصد دارید از برخی تربچه‌ها برای تهیه بذر استفاده کنید، باید اجازه دهید گیاه برای مدت بیشتری در خاک باقی بماند.

روش کاشت تربچه در گلدان و ازدیاد تربچه و ترب

تکثیر و کاشت تربچه به وسیله بذر است.

بذر تربچه، قرمز رنگ، کروی شکل و نسبتا ریز است.

قوه نامیه بذر تربچه (قدرت سبز شدن بذر) در حدود ۵ سال است.

به این معنی که بذر تهیه شده از تربچه برای کاشت بعدی حداکثر تا ۵ سال قابل استفاده است ولی بهترین محصول از بذرهای جوان که حداکثر ۳ ساله باشند، به دست می آید.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

بذر تربچه ۴ تا ۷ روز بعد از کاشت سبز می شود.

بذر مورد نیاز برای ۱۰۰ متر مربع زمین از انواع تربچه نقلی یا ریز ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم و برای انواع درشت ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم است.

معمولا تربچه نقلی را به صورت نوبر می کارند. به این منظور از آبانماه به بعد تربچه را در زیر نایلون یا شاسی یا گلخانه کاشته، در زمستان برداشت می نمایند.

تربچه را در هوای آزاد و فضای باز می توان به جز در طول زمستان در همه فصول کاشت.

کاشت تربچه، به دو طریق خطی (ردیف کاری)، دستپاش (کرتی) انجام می شود.

زمان کاشت تربچه، در فضای باز بنا به سردی هوا از اول اسفند ماه تا اول آبان ماه توصیه می شود.

و می توان پیاپی آن را کاشت و برداشت نمود.

میزان مصرف بذر در زمان کاشت بستگی مستقیم به دقت و توجه فردی دارد که بذر را می کارد.

اگر به صورت فشرده کاشته شود، مقدار بذر مورد نیاز بیشتر و اگر تُنُک و کم پُشت کاشته شود، میزان بذر مورد مصرف کم خواهد بود.

(تذکر: آنچه در مورد نحوه کشت و مراقبت تربچه بیان شد شامل ترب نیز می شود. فقط فاصله بین بوته های ترب بیشتر از تربچه خواهد بود.

همچنین مقدار بذر مصرفی ترب کمتر از تربچه بوده و مدت زمان سبز شدن ترب طولانی تر از تربچه خواهد بود.)

روش خطی (ردیف کاری): در روش خطی بهتر است به ترتیبی بذرها را در شیارها قرار داد که فاصله بذرها از یکدیگر ۱ تا ۲ سانتی متر، فاصله شیارها از هم ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشند. سپس خاک اطراف شیارها را بروی بذرها بخوابانند.

روش کرتی (دستپاش): در روش کرتی، بایستی دقت شود بذرها به طور یکنواخت در زمین پخش شوند.

بیشتر بخوانید: انواع گل های رونده باغچه ای و نکات نگهداری از آنها

کاشت بذر تربچه

به این منظور می توان مقدار بذر مورد نیاز برای کاشت را با ۲ تا ۳ برابر خاک نرم و یا ماسه مخلوط نموده، توامان در زمین پاشید.

سپس با ماله چوبی یا شن کش روی آنها را پوشانید تا بذرها زیر خاک رفته و در معرض تابش مستقیم آفتاب و هوای آزاد قرار نگیرند.

همچنین در دسترس پرندگان نباشند.

کود دادن

تربچه از لحاظ احتیاج به مواد غذایی و کود خیلی قانع است به نحوی که در زمینی با حداقل مواد غذایی می توان دو نوبت متوالی در سال تربچه را کاشت اما برای برداشت محصول خوب و مرغوب تقویت زمین ضرورت دارد.

تذکر: چون تربچه معمولا پس از ۱۸ تا ۲۵ روز از تاریخ کاشت بذر، قابل برداشت خواهد بود، توصیه می شود که بذر آن را با سایر سبزی ها بکارند تا زمین به خاطر کاشت تربچه معطل نماند.

به این منظور می توان تربچه را با سبزی هایی مانند هویج در یک زمان و یک محل کاشت.

زیرا در حالی که تربچه برداشت می شود، هویج شروع به رشد میکند و از زمین حداکثر استفاده خواهد شد.

بذر گیری

برای آن که شخصا بتوان بذر خوب تهیه نمود و بذر مورد نیاز سال بعد را برای کاشت تربچه تامین کرد.

از آخرین محصول پاییزه تربچه های سالم تر و خوش فرم تر را جدا کرده، جمع آوری می نمایند و در زیر خاک خشک کنار هم به صورت ردیف می خوابانند.

در طول زمستان آنها را به همین شکل نگهداری نموده در اسفند تا فروردین ماه به تدریج آنها را از زیر خاک خشک خارج کرده، به فواصل ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر از یکدیگر می کارند.

پس از مدتی که از کاشت تربچه گذشت، شاخه گل آنها از خاک خارج شده گل می دهد.

در تیرماه و مرداد ماه بذر آنها می رسد. پس از رسیدن بذرها، شاخه های حامل بذرها را که در غلاف (غلاف بذرها را در داخل خود نگهداری می کند) قرار دارد قطع نموده و دسته می کنند و در محل خشکی که هواگیر باشد خشک می کنند.

پس از آنکه غلاف ها خشک شدند آنها را با ملایمت و به آهستگی به زمین می زنند (می کوبند) تا بذرها از داخل غلاف ها خارج شوند.

آنگاه بذرها را از خاشاک جدا ساخته و در قوطی، جعبه و یا پاکت در محل مناسبی نگهداری می کنند.

در مورد تربچه های زمستانه بایستی از بذر تربچه های پاییزه بذر تهیه نمود.

خاصیت غذایی: منبع مناسبی از ویتامین B6 و دارای منیزیم، فسفر، مس و پتاسیم.

طریقه نگهداری: تربچه را می توانید در دمای ۵ درجه سانتی گراد برای مدت زیادی نگهداری کنید. (البته بدون برگ)

کاشت تربچه در گلدان / کاشت تربچه
کاشت تربچه در گلدان

منبع: بوستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x