مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
کاشت فلفل / آموزش کاشت فلفل در گلدان

آموزش کاشت فلفل در گلدان

گیاهان فلفل گیاهان قوی هستند اما باید از آنها در برابر باد، باران و تگرگ شدید محافظت نمایید. همچنین مانند دیگر گیاهانی که در گلدان رشد می دهید، باید دقت کافی جهت زهکشی خوب گلدان داشته باشید.

آموزش کاشت فلفل در گلدان

کاشت فلفل سبز و قرمز

کاشت فلفل کار دشواری نیست و می توانید با تهیه بذر فلفل کشت آن را شروع کنید.

با تحلیلک همراه باشید تا آموزش کاشت فلفل در گلدان و باغچه را بررسی کنیم.

کاشت فلفل / آموزش کاشت فلفل در گلدان
کاشت فلفل در گلدان

جوانه زنی و کاشت بذر فلفل در گلدان

برای کاشت فلفل باید ابتدا بذرها را بر روی زمین باغچه و یا ظرف شانه تخم مرغ یا ظرف های مخصوص نشاء در درون کمپوست به ضخامت ۵ میلی متر بکارید. برای اطمینان در هر خانه می توانید حدود سه بذر بکارید و همیشه ظرف را مرطوب نگهدارید تا جوانه ها رشد کنند.

با توجه به فصل و دمای هوا حدود یک تا دو هفته بذرها جوانه خواهند زد. اگر فصل بهار یا تابستان باشد زودتر جوانه می زنند. در صورتی‎ که تمامی بذرها جوانه زدند، گیاهان ضعیف ‎تر را از ریشه کنده و دور بیندازید.

بعد از کاشت فلفل و هنگامی که فلفل رشد کرد، دارای دو جفت برگ خواهد بود، در این زمان می‎ توانید آنها را در گلدان یا در فضای بزرگتر انتقال دهید. فلفل ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری گلدان بکارید.

بیشتر بخوانید: گیاهان خوراکی مناسب آپارتمان

نگهداری از فلفل سبز و قرمز

فلفل ها را همیشه به اندازه کافی آب داده و می توانید در نور مستقیم خورشید هم نگهداری کنید. فلفل همیشه در هوای گرم رشد بهتری خواهد داشت و بهترین فصل برای کاشت آن تابستان است.

فلفل ‎های رشد کرده بر روی گیاه اگر در برابر نور شدید آفتاب قرار گیرند احتمال دارد که رنگ خود را از دست بدهند.

بهتر است که گلدان ‎ها را در زمان حداکثر شدت آفتاب به محل دیگری انتقال داده یا آن ها را کنار گیاهان دیگر بگذارید تا سایه ‎شان بر روی یکدیگر بیفتد.

گیاهان فلفل در کل گیاهان قوی‎ هستند اما باید از آنها در برابر باد، باران و تگرگ شدید محافظت نمایید. مانند دیگر گیاهانی که در گلدان رشد می ‎دهید، باید دقت کافی جهت زهکشی خوب گلدان داشته باشید.

توجه نمایید که جهت جلوگیری از بروز بیماری، در هنگام آبیاری برگ‎ های فلفل را خیس نکنید.

کاشت فلفل / آموزش کاشت فلفل در گلدان
کاشت فلفل در گلدان

آبیاری فلفل در گلدان

بهترین زمان جهت آبیاری گیاه فلفل صبح اول وقت است. بعد از این ساعت بهترین زمان بعد از ظهر یا شب است. گلدان و یا ظرف حاوی گیاه فلفل را از هر گونه گیاه هرز دیگر پاکسازی کنید.

بهتر است که علف ‎های هرز را در مراحل اولیه رشدشان معدوم کنید تا در حین کندنشان از خاک، به فلفل ‎تان آسیبی وارد نشود.

ممکن است که شما مجبور به بستن گیاه به یک جا باشید تا مانع از خم شدن گیاه شوید. گیاهان را با سیمی که ممکن است به ساقه ‎ها صدمه برساند نبندید.

همچنین دقت نمایید که آنها را زیاد محکم در جای خود سفت نکنید زیرا ممکن است به گیاه صدمه برساند. بهترین گزینه برای بستن گیاه، استفاده از جوراب شلواری دور انداختنی است.

بیشتر بخوانید: روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

برداشت فلفل

برای برداشت فلفل می توانید به راحتی آنها را بچینید و فلفل را از ساقه جدا کنید. در حین برداشت محصول فلفل بهتر است که از دستکش استفاده نموده و سپس دست‎هایتان را خوب بشورید. (در غیر این صورت با برخورد دست با اعضای حساس بدن به شدت احساس سوزش خواهید داشت)

ماده‎ ای که باعث تندی فلفل می ‎شود کاپسایسین نام دارد. این ماده پروتئینی است که در تمامی میوه‎ ها وجود دارد اما در اغلب مواقع در هسته آنها متمرکز است.

کاشت فلفل / آموزش کاشت فلفل در گلدان
کاشت فلفل در گلدان

کاپسایسین قابل انحلال در آب نیست، لذا نوشیدن آب برای از بین بردن سوزن دهان ناشی از تندی فلفل کار بیهوده‎ ای است. در این مواقع بهترین کار برای از بین بردن سوزش دهان نوشیدن شیر و یا تکیلا است. (و یا هر نوشیدنی دیگری که دارای مواد چرب و یا الکل باشد)

برخلاف ما انسان‎ ها، پرندگان تندی را احساس نمی‎ کنند و لذا در طبیعت در پراکنده شدن بذرهای فلفل مفید هستند.

رنگ سبز فلفل به علت حضور مقادیر بالای کلروفیل در آن ها است.

بیشتر بخوانید: معنی رنگ های گل رز

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x